handdator

Visa fullständig version : Servon dog på Passaten - men jag får starka armar!



berlands
2010-12-28, 12:49
Var ute och körde med min Passat 2.0 TDI DSG 2010 under juldagen när helt plötsligt instrumentklustret lyste upp som en julgran och började varna för en massa saker.
Den sade bl.a. "Engine Workshop" och "Oil sensor workshop".
Tänkte att den nog fått fnatt och stängde av och startade igen.
Men då föll även servon bort, och jisses vad trög bilen var att styra utan den!
Systemet gick nog in i nån sorts limp-home mode, för den tände farthållarindikatorn och motorn kändes slö som en gammal 240.

Upptäckte att säkring nr 3 (som bl.a. går till servon) var bränd och bytte den. Men den nya säkringen small ögonblickligen när man startade bilen.
Tänkte inte mixtra så mycket mer med bilen, det är ju leasing så verkstaden får roa sig med den bäst de vill.
Men läste för skojs skull av felkoderna med VCDS innan jag lämnade in den. Fick de lite skumma felen:

2 Funna fel:

000406 - Givare för oljetemperatur (G8): orimlig signal
P0196 - 000 - -
frysta data:
Felstatus: 01100000
Felprioritet: 2
Felfrekvens: 1
Mätarställning: 43594 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2014.14.22
Tid: 14:44:31

frysta data:
RPM: 943 /min
Hastighet: 21.0 km/h
Innehåll: 43.0 mm
Innehåll: 22.0 mm
Temperatur: 33.3°C
Temperatur: 6.3°C
Temperatur: 45.0°C

001393 - Bromsljuskontakt (F): orimlig signal
P0571 - 000 - - - Fellampa(MIL) tänd
frysta data:
Felstatus: 11100000
Felprioritet: 2
Felfrekvens: 1
Mätarställning: 43659 km
Tidsindikering: 0
Datum: 2014.14.22
Tid: 15:56:14

frysta data:
RPM: 1012 /min
Hastighet: 32.0 km/h
Belastning: 0.0 %
Spänning: 14.44 V
Vridmoment: 0.0 Nm
Hex-värde: 0xFF00
Binära Bitar: 00001010


Kontrollenheten till servon fick man ingen kontakt med, säkringen till denna var ju bränd.
Ska bli intressant att se vad verkstaden har att säga om felet, återkommer när de kollat på den.
Känns verkligen som att moderna bilar är känsliga när en fjuttig 5A säkring sänker servot t.o.m. :)
Någon som varit med om något snarlikt?

/Berlands

Mini_me
2010-12-28, 12:52
Typ 1000ggr...fast jag jobbar med sånt=)

Marcus
2010-12-28, 15:58
Typ 1000ggr...fast jag jobbar med sånt=)

Vad brukar vara orsaken till sådant här kladd?

Mini_me
2010-12-28, 16:12
Skadade sladdar , defekta boxar , fukt i kontakter , Måndags ex på säkring.

berlands
2010-12-29, 13:59
Skadade sladdar , defekta boxar , fukt i kontakter , Måndags ex på säkring.

I mitt fall är det inte måndags ex på säkringen som är felet, bytte säkring och den nya smällde direkt när man startade bilen.
Jag är osäker på om det är själva servoelektroniken som pajat egentligen.
Misstänker att säkringen går till en del annat också nämligen. Men det var svårt att utläsa av instruktionsboken vad säkringen mer gick till.
Bilen har tidigare varit inne för att oljenivågivaren pajat och den gav ju indikation på att denna nu hade pajat igen.
Skulle ju kunna vara den som ställt till det igen och "dragit" med sig servon i fallet.

Om det är på det viset så är det ju skitkasst av VW att låta en såpass viktig funktion som styrservot dela säkring med andra förbrukare. Mycket kan man klara sig utan, men ingen servoverkan när man behöver parera vindbyar på motorvägen är _INTE_ kul!

/Berlands

berlands
2011-01-01, 16:23
Fick tillbaks bilen från verkstaden igår, och det som orsakade problemet var följande:
Det hade (enligt verkstadskillen) kommit in en massa snö via ett av ventilationshålen i plastkåpan som sitter under motorn, och tydligen så hade snön bildat en rejäl isklump runt kabeln som går till givaren för oljenivån.
Vid något tillfälle hade isklumpen lossnat och tydligen verkligen rivit sönder kabeln så att det hade blivit kortslutning -> säkringen som bl.a. gick till servon gick.
Måste ha varit en rejäl isklump, och det känns ju rätt sårbart om lite snödrev kan orsaka sådant här...

Nåväl, man får väl försöka hålla koll på snömängden i motorn framöver så att man inte råkar ut för detta igen. :)

/Berlands

polomannen
2011-01-02, 20:45
Exakt så har jag råkat ut för också på kund bilarna.
Massa snö och is som ställer till elände.