handdator

Visa fullständig version : Ingen gnista Golf mk3



Etap
2010-12-27, 16:09
Hej! Hjälper farsan med hans Golf 3 1.8 -93 hoppas jag kan få lite tips här. Häromdagen när han var ute och körde så bromsade han in för ett farthinder utan att koppla, det var halt ute så hjulen låstes och motorn hostade till och dog. Han försökte starta bilen direkt men den var stendöd.

Vi bogserade hem den och funderade samtidigt på lite vad som kunde vara fel då den inte startade. En tanke slog mig att kamremmen kunde ha kuggat över, kikade på den igår och den var inte slak (flexade ca 10 mm) så jag avskrev den teorin. Sedan kollade jag om den hade gnista vilket den inte hade.

Tog fram multimetern och började mäta, tändmodulen/spolen ohm mätte jag och fick ett värde som tydligen skulle vara okey (1,04). Har ca 10 volt från tändmodulen till fördelaren när tändningen är på samt 10 volt till hallgivar kontakten. Men ingen gnista. Kan det vara hallgivaren tro? TACK

Etap
2010-12-28, 20:43
Bytte fördelare idag utan resultat, forfarande ingen gnista på stiften. Kan det vara batteriet som spökar, en cell gått sönder eller nåt? Provade att försöka starta med kablar utan framgång, men om en cell gått kan det göra så den inte ger gnista trots starthjälp med kablar.

10 volt som jag mätte på kabeln från tändmodul/spolen som går till fördelaren kan det stämma ska det inte vara mer?

Tacksam för hjälp!