handdator

Visa fullständig version : Inget oljetryck till toppen, 4 - 5bar vid filtret.. FEL? Golf mk2 gti 8v



Janne.M
2010-12-26, 23:19
Jaha, då var olyckan framme (som man haft på känn några dar... ;P ) skulle hem från byn efter julfirande och hann ett par mil så började oljetryckslampan att blinka (ingen summer) oavsett varvtal, -10 grader och ganska skumpig väg.

Stängde av motorn, kollade oljan och alla oljetryckskontakter/kablar och hittade inget fel. Då motorn lät och gick fint så beslöt jag mig att köra en bit till, efter någon kilometer så började det ticka om lyftarna så stängde av motorn, erkände nederlag och ringde farsan för bärgning.... tur man var oplanerad på jobbet imorn...

* Har ju en 2L/gti 8v hybrid, så det sitter den stora oljepumpen och skvalpskyddet i plast som man klämmer fast på oljepickupens sil.
* Skulle ha bytt olja till veckan så just nu är det biltemas 5w/50 helsyntet blandat med kanske 1L biltema 10w/40 mineralolja. Original vw filter som byttes i höstas.
* Korrekt oljenivå
* Inga läckage, förutom att det hade kommit lite olja runt fördelarens anslutning mot blocket.

Vad tror ni?
- blockerad sil = dåligt oljetryck?
- summern ljöd aldrig och lampan blinkade bara = inte alldeles för lågt tryck -> givaren i toppen? -> blockage i oljekanal i toppen?
- Skalvpskyddet i plast som lossnat och blockerat silen (hel eller i delar)
- Fruset oljefilter och taskig bypassventil?
- Kass drivning av oljepumpen, eller så oljepumpen själv?
- Blockerad oljekylare? finns det bypassventil där?

Tänkte börja morgonen med att ringa polaren som är mek här i byn och sen är det väl bara att riva ner oljetråget och inspektera silen mm? Eller har någon bättre förslag?

Henrik.M
2010-12-26, 23:40
Tänkte börja morgonen med att ringa polaren som är mek här i byn och sen är det väl bara att riva ner oljetråget och inspektera silen mm? Eller har någon bättre förslag?

Koppla in en oljetrycksmätare vid oljekylaren och mäta oljetrycket.
Är en ide innan man river i blindo. =)

Janne.M
2010-12-27, 00:28
Mm.. får prova det först.

Kom nu ihåg att det hade tryckts ut lite olja runt oljepåfyllningslocket (växellåds sidan) och runt ventilkåpspackningen, kan frusen vevhusvent ha sådan inverkan?

Janne.M
2010-12-27, 08:04
Kollade oljan idag och den var ganska svart och luktade illa...

Bilen har ju gått ganska fett under inställningsperioden, så om kolvringarna har varit kassa så kanske oljan blandats ut med för mycket soppa. Det ändrar väl viskositeten och smörjegenskaperna och kanske resulterar i något sådant?

Polaren hade semester den här veckan (som jag gissade) men skulle få komma till andra verkstan i eftermiddag så skulle vi börja med att släppa oljan och byta då oljan ser ut som den gör och kolla oljetryck sen.

Janne.M
2010-12-27, 16:02
Var och "löste" ut bilen nyss, och var väl inte direkt uppiggande nyheter:

Olja + filter bytt till castrol. 4 - 5Bar tryck vid filterhållaren, men knappt nåt i toppen.

Vad brukar det vara för fel?

Hämtade hem bilen så får se om man spenderar nyårshelgen skruvandes i byn eller om man lämnar bort jobbet. Är visst svårt att få bilen bärgad till luleå på försäkringen... så får se om man hittar nåt garage här.

Henrik.M
2010-12-27, 16:59
Olja + filter bytt till castrol. 4 - 5Bar tryck vid filterhållaren, men knappt nåt i toppen.

SKA KOLLA UPP VAD TRYCKEN SKA VARA , ÅTERKOMMMER.

Kan vara så att jag blandat ihop arbets tryck med minimum tryck för givare i toppen.

Janne.M
2010-12-27, 17:24
Ska ringa och höra vad det var i toppen. Är 4 - 5 bar vid filtret för mycket? (motorn var ej varm, bara körd med motorvärmare och stått inomhus). tänkte om det är något som blockerar "högre upp" som gör att det bli högre tryck vid filtret?

Vid kall motor/olja så bör väl trycket i toppen vara högre än 0,3 - 0,5 bar

Ringde och dubbelkollade precis:

När de startade motorn och precis skulle skruva i tryckmätaren, så rann det knappt ut någon olja alls (vid toppen), och inget tryck alls i toppen på mätaren samt att det hackade från lyftarna.

Han sa att jag skulle lyfta ventilkåpan och ta bort kammen för att se om den skurit på något överfall... men jag tycker ju mer det låter som att det är något blockage någonstans...

Ideér?

Rs mannen
2010-12-27, 18:47
Har varigt med om oljefilter som korkat igen sig.
Har ni mätt efter filtret? Ta bort filtret å kolla så det kommer fram olja dit.

Janne.M
2010-12-27, 21:13
Har varigt med om oljefilter som korkat igen sig.
Har ni mätt efter filtret? Ta bort filtret å kolla så det kommer fram olja dit.

filtret och oljan är bytt, och mätningarna är gjorda efter bytet... är ju mycket möjligt att det är vevlager eller liknande som gett upp och blockerar fortsatt flöde, om det nu inte är separata matningar till veven, mellanaxeln och toppen, eller om de alla är "seriekopplade"....? har börjat sikta in mig på generalras och byte till gamla motorn... dock är ju det enda som är helt konstaterat:

* att hydrauliska lyftarna låter som bara den (pga lite olja)
* att det inte kommer knappt någon olja från "huvudkanalen" i toppen.... (genom givarens hål)

Rs mannen
2010-12-27, 22:59
Jo men det är just nya filter som brukar typ svälla å täppa sig. Så kolla det. Det kostar ju inget.

Janne.M
2010-12-28, 17:16
De snackade på jobbet att den kanske koksat igen? har ingen koll på vad det är som bildas, varför och hur man avlägsnar detta.

Funderade på om man inte hittar några tecken på att det nypt i runt kammen, så kanske man ska täppa för matningen till och returer från toppen och blåsa med tryckluft från lyftarnas sprutmunstycken samt oljekanalerna till lageröverfallen för att på så sätt möjligen rensa kanalerna?

Janne.M
2011-01-01, 13:17
Har nu lyft på ventilkåpan:

- Var en del sörja (kondens/olja) i "botten" på toppen, dock så var det inget sånt i vevhusventslangarna (gick lätt att blåsa igenom alla).
- lossade oljetrycksgivaren i toppen och det "droppade"/rann ut lite olja (motorn ej igång)
- Lossa kamlageröverfall nr:2 och 3 (en åt gången) och det fanns ingen missfärgning eller synliga tecken på slitage. Dock så kände man små "grader"/repor i rotationsriktningen på både lager och kam (ej helt polerat mao) dock inga större och med jämna mellanrum.

Har kammen "skurit lite halvt"? går fortfarande att rotera lätt?
Kan det bara ha frusit i kanalerna (vevhus smörjan)

Vad bör jag kolla härnäst?

Lillen
2011-01-01, 13:29
Alltså det borde ju vara oljetryck även om det finns grader på kam och överfall.
Något innan slutet av oljekanalerna är problemet känns det ju som?
Har du något tryckfall eller är det inget alls uppe i toppen?

Går det inte att köra runt motorn med ventilkåpan av med muttermaskin?
Då kan du ju kolla om det kommer olja , sammtidigt mäta oljetryck på passande ställen.
Sen tycker jag att det eftersom det finns oljetryck vid filtret borde finnas på andra ställen med?
Men det kanske är jättetätt någonstans?!

Janne.M
2011-01-01, 14:21
Drog runt motorn för hand ett par gånger, går hur fint som helst, inga missljud eller upphakningar annat än i vändlägena. Hade oljetrycksgivaren borta och det kom ut en fin fin ström olja när man drog runt.

Dock märkte jag:
- Oljan som kommer från lyftarna när man drar runt motorn är vit och mjölkaktig (frusit? tätt vevhus?)
- Tändstiften är helt svarta, och verkar finnas lite vätska antar att det är olja (en hinna och kanske en pyttepöl i den nedra kanten av skålen på kolvarna)
- Vispade runt med mejsel i expansionskärlet och det verkar inte fastna någon olja på den och syns ingen annan heller
- oljan är ju nybytt men är fin och gul, ska smaka på den om den smakar sött.

Kan det vara att den bara frusit eller att toppackningen gått?

Morsans gubbe snackade nåt om att ett vevlager/ramlager kanske hade snurrat..

Dom som mätte trycket sa att det inte var tryck alls i toppen (var inte där när det gjorde det)

vet inte om man kommer åt med muttermaskin, får nog palla upp den i såna fall. Ska lämna den ett par timmar och låta den bli varm, sen sätta ihop den och prova dra runt och hoppas på det bästa...

Lillen
2011-01-01, 15:12
Det jag skulle vilja veta är vart trycket du skrev som fanns tar vägen?
Om det finns tryck men försvinner på väg upp till toppen?

Hade packningen gått skulle det antingen vara olja i vattnet eller tvärt om?!
Och var tar trycket vägen , testa att mäta själv där det finns givare och se vad för tryck som finns?

Hur är det med oljepump?

Janne.M
2011-01-01, 15:38
Det hade blåst ut lite (ingen större mängd, men man såg att det varit lite blött) runt fördelaren... även runt ventilkåpspackningen var det lite fuktigt.

Har bilen i värmare, samt inomhus i ett par timmar medans batteriet laddas, så ska jag sätta ihop och prova sen.

Körde ett bra tag med värmepistol runt oljefilterhållaren, utanpå och i toppen. När jag mot slutet blåste in i oljetryckgivarens hål i toppen så verkade det komma ut mer olja, samt att när jag blåste runt kamaxeln så bildades det ganska mycket "vatten" runt oljereturhålen som jag sög upp. Ska dra ett varv till och kolla om det kommer något mer sen.

Glömde smaka på oljan, men expansionskärlet är fullt utan att jag fyllt på så känns lite konstigt alltihopa.

Oljepump har jag ingen aning om, har antagit att den är hel då det var tryck vid filtret.

kim_gulle
2011-01-01, 15:56
0.3-0.5 ska det vara i toppen.

varm motor.

Vah..? Ska det inte vara mer än så? Min farsa har en GTi Special med PF motorn och har en sån där oljetrycksmätare från biltema på vänster sida av toppen om man sitter i färdriktningen. Den mätaren pendlar mellan typ 3 och 5 bar hela tiden. Lite fundersam på om trycksensorn är riktigt frisk dock, men jag har en likadan på min 16v och den ligger på typ 1-2 bar i toppen när motorn är fullvarm, går upp på typ 2,5 när man rejsar och dem värdena tycker jag är låga och planerar ett pumpbyte. :S

Janne.M
2011-01-02, 00:36
När jag kom tillbaka till bilen vart motorn rejält varm, så eventuella frysningar ska ha försvunnit. Körde tryckluft genom oljetryckssensorhålet, och sedan överallt innuti toppen. Sög upp och torkade bort all vätska som kom fram tills det var helt torrt. Satte ihop skiten och startade....

Det tickar fortfarande! och oljelampan blinkar

- kontrollerade kamremmen, och den satt rätt (hade ej kuggat)
- oljan smakade inte sött alls (så borde inte vara glykol i den)
- Körde ut bilen ur garaget, och den har lite hög tomgång (1100 rpm) och verkar sakna en del vrid då jag nästan fick motorstopp tre gånger när jag backade ut och ställde den på plats.
- Lyssnade med skruvmejsel mot ventilkåpan och ljudet kommer garanterat från toppen, och det låter lika mycket över hela toppen (lyssnade bara på ventilkåpan, kanske skulle gjort det mot själva toppen?)
- Plockade bort "stänk-skyddet" för kammen, och såg då att det hade snurrat "olja" från alla kamnockar utom nr1 då det inte syntes några oljespår från nr:1 på stänk-skyddet.
- När jag körde motorn igen så kunde jag se att det kom olja runt omkring lyftarna och det ökade lite med högre varv, men kändes fortfarande lite lite... såg inte alls någon olja komma från "munstycket" som sitter där det 4:e lageröverfallet sitter på en mekanisk topp...

* Kan det vara att en eller flera lyftare "hängt" sig?
- Kanske skulle prova med ett oljebyte med 2L vanlig skitolja och 2L AFT olja för att rensa systemet?

* Får nog köpa en oljetrycksmätare och en komptestare till veckan så att jag kan kolla hur högt trycket är och ev. utesluta taskiga ventiler eller toppackning.... Eller så kan jag lika gärna bärga den till biltech i morjärv och be dem renovera hela motorn, eller köpa en 1.8T och hinka i... då lär ju tjejen bli glad ;P

Henrik.M
2011-01-02, 00:56
Vah..? Ska det inte vara mer än så? Min farsa har en GTi Special med PF motorn och har en sån där oljetrycksmätare från biltema på vänster sida av toppen om man sitter i färdriktningen. Den mätaren pendlar mellan typ 3 och 5 bar hela tiden. Lite fundersam på om trycksensorn är riktigt frisk dock, men jag har en likadan på min 16v och den ligger på typ 1-2 bar i toppen när motorn är fullvarm, går upp på typ 2,5 när man rejsar och dem värdena tycker jag är låga och planerar ett pumpbyte. :S

Börja med att skrota biltemas oljetrycksmätare , köp en ordentlig och montera den på högtryckssidan dvs vid oljefiltret där dom ska monteras. =)

Givaren i toppen är en lågtrycksgivare och trycket där är och ska vara lågt vid varm motor.
Kommer inte ihåg exakt men jag vill minnas att det är under 1 bars tryck i toppen med frisk pump eller strax över.
Jag kan kolla upp saken så ni får ett exakt svar , fast inte just nu på dygnet.

Kan faktiskt vara så att värdet jag minns är värdet då den larmar , men jag vet med all säkerhet att det INTE ska vara 5 bars tryck i toppen.
Resten ska jag kolla upp , för jag blev fundersam.



Det tickar fortfarande! och oljelampan blinkar

Det är inte så att den alltid tickat & att du reagerar extra för att oljelampan blinkar?
Kollat så oljetrycksgivarna är hela & kablaget till dito för jag vill minnas att det inte var så helt kablage/kabelskor sist vi skruvade.(När vi höll på med vevhusventen).

Henrik.M
2011-01-02, 01:25
Gängmått M10x1
Polantal 1
Färg vit
Växlingspunkter [bar] 1.8

Gängmått M10x1
Polantal 1
Färg svart
Växlingspunkter [bar] 1.2
Växlingspunkter [bar] 1.6

Polantal 1
Färg blå
Växlingspunkter [bar] 0.15
Växlingspunkter [bar] 0.35

Tryck givare till VW notera värdet på blå givare som är en lågtrycksgivare.

Janne.M
2011-01-02, 01:49
Det är inte så att den alltid tickat & att du reagerar extra för att oljelampan blinkar?
Kollat så oljetrycksgivarna är hela & kablaget till dito för jag vill minnas att det inte var så helt kablage/kabelskor sist vi skruvade.(När vi höll på med vevhusventen).

Nix, den har varit väldigt tyst fram tills ett tag efter att oljelampan började blinka. Däremot så kom jag på nu att jag tyckt att den börjat ticka mer än vanligt ibland de senaste två veckorna, typ som att en lyftare skulle börjat krångla... Morsans gubbe föreslog också samma sak, att "de flesta motorer är inte helt tysta utan låter" men den har som sagt varit helt tyst innan.

Har inte felsökt kontakten, men med den blå urkopplad så blinkar det naturligtvis inte alls så är det fel så ligger det ju där... X

Henrik.M
2011-01-02, 02:20
Har inte felsökt kontakten, men med den blå urkopplad så blinkar det naturligtvis inte alls så är det fel så ligger det ju där... X

Byt den, för skulle det vara så att den fungerade som den ska , så skulle motorn vara död vid det här laget pga av brist på oljetryck.
Du ser värdet på den blåa givaren 0.15-0.35 bar så det är inga höga tryck vi pratar om i toppen , det ska i princip vara trycklöst innan den löser ut.
MEN jag ska kolla imorgon vad det ska vara på låg resp högtrycksida vid varm motor , kan ju vara bra att ha det noterat.

Jag tror på en defekt givare........betyder ju iofs inte att jag tror rätt.

Janne.M
2011-01-02, 14:42
Kontrollerade oljetrycksgivaren:

* Med tändningen på lossade jag kabeln till givaren = lampan slutade blinka
* Jordade sedan kabeln mot toppen = lampan började blinka
- Så det är inget fel på kablaget och displayen

* Jag lossade kabeln med motorn igång, och lampan slutade blinka
- Är oljetrycket ok (måste måta) så har givaren hängt sig i stängt läge och är trasig)

MEN!!! Nu till det intressanta

Kollade upp filtret som firman bytte vid oljebytet just efter det började krångla:

* Filtret som SKA sitta i 1.8l Gti 8v och 2.0L 2E är: MANN W719/5 eller MANN W719/30 med spec: "Bypass valve operning pressure = 2.5 bar" och "Anti drainback valve = 1"

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=6&prdsl=1164&ktlg_lang=1&ktlg_03_sFrNo=w7195&ktlg_03_sFrNoList=W7195&ktlg_subpage=0&gobackToPage=3

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=6&prdsl=1875&ktlg_lang=1&ktlg_03_sFrNo=w71930&ktlg_03_sFrNoList=W71930&ktlg_subpage=0&gobackToPage=3

* Sitter i ett MANN W719/13 som inte är något VW-filter det har samma dimensioner som och gänga som W719/5 och W719/30 MEN! SAKNAR BY-PASS VENTIL och har annat typ av "Anti drainback valve = 2"

http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=6&prdsl=1153&ktlg_lang=1&ktlg_03_sFrNo=w71913&ktlg_03_sFrNoList=W71913&ktlg_subpage=0&gobackToPage=3


Kan det vara detta som genererar det höga trycket vid filtret och ingen olja till toppen?

och vad ska jag begära av firman när jag läser lusen av dom imorn?

Henrik.M
2011-01-02, 14:53
På lågtryckssidan : Vid brun strömbrytare: 0,15…0,45 bar övertryck, blå strömbrytare: 0,15…0,35 övertryck.
Sen står det bara hur man kollar dom med ett en speciell givar provare , man kopplar helt sonika in en lysdiod som ska slockan vid dessa tryck.

Kontroll av oljetryck på högtryckssidan vid oljefiltret.

Vid 2000/min och en oljetemperatur på 80 °C bör oljetrycket vara minst 2,0 bar.
Vid högre varvtal får oljeövertrycket inte överskrida 7,0 bar.
Byt vid behov oljepumplocket med övertrycksventil.

Lillen
2011-01-02, 16:09
* Filtret som SKA sitta i 1.8l Gti 8v och 2.0L 2E är: MANN W719/5 eller MANN W719/30 med spec: "Bypass valve operning pressure = 2.5 bar" och "Anti drainback valve = 1"

Är väl ändå 24-W 719/30 som är det rätta?

Ser ju att du skrivit detta med.

Annars finns ju FRAM-filter med betäckningen PH2870A.
Men detta skall passa GTi 16V 1,8L.

Vet inte om FRAM-filtret är exakt rätt?

Janne.M
2011-01-02, 18:19
Vet vilka filter jag ska ha köper dem på VAG där de faktiskt är billiga (25kr mer än biltema), poängen var att de stoppat helt fel typ av filter och om det kan ha haft någon inverkan på ev. oljetryck?

Lillen
2011-01-02, 21:20
Ok.
Ja precis , 25:- extra för filter är ju ingenting.
Man vet att man får rätt dessutom.

Henrik.M
2011-01-09, 01:08
Vad händer? (Och fötter).

Janne.M
2011-01-09, 22:52
Just nu: Absolut ingenting! spelat in musik och krökat i fyra dagar med grabbarna i bandet så har lyckats släppa allt som bilbekymmer och billöshet.

Beställer ev. nya bultar till svänghjulet och en vattenpump och skickar upp gamla motorn till övertorneå och byter koppling/svänghjul (från 2E/02A till gamla blocket) och byter motor i helgen. Lämnar in blocket för byte av ringar och alla lager samt toppen för genomgång på biltek i morjärv.

Eller så skaffar jag en ny filterhållare (oljestos) köper topplockspackning + bultar och oljetrycksmätare och river isär motorn och blåser rent överallt och provar igen.

Eller så köper jag bara en annan bil och låter golfen stå till jag får ork igen... stundar ju en flytt till månadsskiftet.

Lillen
2011-01-09, 23:00
Flervalsfrågor suger!
Hoppas du hittar rätt iaf!

Henrik.M
2011-01-09, 23:01
Jag som trodde du skulle skriva att du bytt lågtrycksgivaren och lampan hade slocknat. =)

Lillen
2011-01-09, 23:06
Nää han testade högtrycksgivaren i öronen med musik och lågtrycksgivaren i munnen med "pils".

Janne.M
2011-01-10, 23:17
Då jag testade givaren enligt bentleyn så är det 50/50 chans att den är död då jag ej kunde mäta oljetrycket. Men då de mätte oljetrycket till "ingenting" tidigare och den låter som den låter så är det nog inte givaren det är fel på.

Får leta upp en filterstos och handla lite delar som ändå behöver bytas vid renovering (toppackning + bultar)

Henrik.M
2011-01-10, 23:29
Då jag testade givaren enligt bentleyn så är det 50/50 chans att den är död då jag ej kunde mäta oljetrycket. Men då de mätte oljetrycket till "ingenting" tidigare och den låter som den låter så är det nog inte givaren det är fel på.

Får leta upp en filterstos och handla lite delar som ändå behöver bytas vid renovering (toppackning + bultar)

Jag tror och är relativt säker på givare med tanke på att du har 5 bar vid filtret.
Minimum tryck vid filter är 2 bar och maxtryck 7 bar vid en oljetemp på 80 grader.
5 bar är en frisk motor , ett oljetryck kan inte bara försvinna på vägen ,detta skulle innebära att den tröck ut olja någon annnanstans.

Eftersom du vet att du har tryck vid pumpen samt att ledningarna till givaren är hela , vore det enklaste ju bara att köpa en ny lågtrycksgivare, starta bilen och se om lampan slocknar.
Slocknar lampan HAR du tryck vid toppen , annars kommer den nya givaren att lösa ut kostar vär 2 minuter i tidsåtgång och 100:- för en givare.
Hade då jag gjort istället för att slänga ut en massa pengar på att riva isär kanske en helt fullt frisk motor i onödan.

Man ska inte göra saker mer komplicerade än vad dom är.

Men det är hur jag jobbbar och tänker.

Janne.M
2011-01-11, 12:46
Så skulle jag också gjort och resonerat om det inte vore för att bilen låter som en symaskin. Är ett jäkla tickande från lyftarna.

Dessutom står den i övertorneå så är inte så sugen på att åka upp och byta en givare och sen funkar det ändå inte... men men kan ju skicka farsan på det.

Lillen
2011-01-11, 13:33
Vill inte dissa ditt sätt Janne men jag hade nog skickat en löpare och testat Henriks idé!
Då är den bytt och man VET iaf resultatet och behöver inte gissa det vid nästa start OM de inte gjorde skillnad!?