handdator

Visa fullständig version : Motorn knackar. Golf IV GTI



rwappling
2010-12-24, 12:24
Tjena!

Har en Golf IV GTI -02 som rullat 12000 mil och har bytt kamrem, vattenpump m.m. för ca 500mil sedan.

Var ute på ett ärende på morgonen häromdagen med bilen och sedan när jag skulle iväg igen någon timme senare så när jag startar bilen så hör jag att det knackar ifrån motorn. Öppnar huven och kollar oljan och den var okej. Ljudet låter lite som man "knackar i trä" och går jämt med varvtalen och hör att det kommer mer ifrån vänster sida utav motorn.

Någon som vet vad det kan vara?
Bilen är sänkt 30mm så kanske kan vara något som fastnat, is eller något i något drivhjul eller liknande?

mtm
2010-12-24, 12:43
Det där med ljud är svårt.

MEN, jag kan säga att min bil har "knackat" på ett liknande sätt som du beskriver i 5år och 7.000 mil och än har inget hänt.

Bytte kamrem&co vid 8.000 mil när jag köpte den (har nu gått 15.000).

Jag har gjort allt för att lokalisera "felet".

- Haft VAG-mekaniker lyssna på det.

- Kört motorn utan ventilkåpa för att försöka identifiera ljudet.

Allt utan resultat.

Jag byter olja+filter 2ggr per år (kör ca 1500 mil per år).

Har inga felkoder, inga problem, perfekta avgasvärden, klarat alla besiktningar osv osv.

Hur mycket det än smärtar så har jag vant mig vid det och kör på tills det ev. rasar.

Det som ev. KAN orsaka ljudet är kamkedjan antingen om kedjan är dålig eller spännaren. (dessa sitter på vänster sida).

OM du hittar något får du gärna dela med dig! :)

GOD JUL!

itouch
2010-12-24, 13:47
Tror inte det är den bakre kamkedjan iaf, det brukar mer rassla än att slå när den börjar bli dålig. Sen har denna bilen rullat så lite så jag tror inte den är problemet i dramat iaf.
Börja med att göra en felkodsavläsning, har du tur så kan något dyka upp där.

haaga
2010-12-24, 14:00
Jag har också ett tickande/knackande ljud från vänstersida om man står framför bilen. Detta ljud är också i takt med varvtalen. Jag har en Gti -01:a och min mor som har en 1.4 -02:a som låter ungefär likadant.

Det enda jag har fått höra utav kompisen som är bilmekaniker är att 4:ans generation av golf ofta låter så, vilket även hans förra 2.0 -02:a gjorde.

Men om någon vet varför dom låter såhär så får ni gärna dela med er! :)

GOD JUL på er!

jimZon
2010-12-26, 22:57
Tjena!

Har en Golf IV GTI -02 som rullat 12000 mil och har bytt kamrem, vattenpump m.m. för ca 500mil sedan.

Var ute på ett ärende på morgonen häromdagen med bilen och sedan när jag skulle iväg igen någon timme senare så när jag startar bilen så hör jag att det knackar ifrån motorn. Öppnar huven och kollar oljan och den var okej. Ljudet låter lite som man "knackar i trä" och går jämt med varvtalen och hör att det kommer mer ifrån vänster sida utav motorn.

Någon som vet vad det kan vara?
Bilen är sänkt 30mm så kanske kan vara något som fastnat, is eller något i något drivhjul eller liknande?

Är det inte kolkanistern som knackar? Är det ett mer tickande ljud än knackande?

rwappling
2010-12-28, 04:12
Är det inte kolkanistern som knackar? Är det ett mer tickande ljud än knackande?

Det är mer ett knackande ljud. Startade bilen igår för första gången igen då jag inte vågat köra med den förräns jag vet var det är och märkte att det låter betydligt mindre när motorn är kall och stiger när motorn blivit varm.

Ska kolla på det någon dag nu i veckan och förhoppningsvis få reda på vad det är. Har haft några som lyssnat på ljudet men skitsvårt att höra vad det är som låter och speciellt när man inte kan se någonting.

rwappling
2010-12-28, 04:20
Det där med ljud är svårt.

MEN, jag kan säga att min bil har "knackat" på ett liknande sätt som du beskriver i 5år och 7.000 mil och än har inget hänt.

Bytte kamrem&co vid 8.000 mil när jag köpte den (har nu gått 15.000).

Jag har gjort allt för att lokalisera "felet".

- Haft VAG-mekaniker lyssna på det.

- Kört motorn utan ventilkåpa för att försöka identifiera ljudet.

Allt utan resultat.

Jag byter olja+filter 2ggr per år (kör ca 1500 mil per år).

Har inga felkoder, inga problem, perfekta avgasvärden, klarat alla besiktningar osv osv.

Hur mycket det än smärtar så har jag vant mig vid det och kör på tills det ev. rasar.

Det som ev. KAN orsaka ljudet är kamkedjan antingen om kedjan är dålig eller spännaren. (dessa sitter på vänster sida).

OM du hittar något får du gärna dela med dig! :)

GOD JUL!

7000 mil? Hur står du ut med ljudet?:)
Jag besiktigade min förra måndagen och den gick igenom utan några problem.

rwappling
2010-12-28, 04:22
Jag har också ett tickande/knackande ljud från vänstersida om man står framför bilen. Detta ljud är också i takt med varvtalen. Jag har en Gti -01:a och min mor som har en 1.4 -02:a som låter ungefär likadant.

Det enda jag har fått höra utav kompisen som är bilmekaniker är att 4:ans generation av golf ofta låter så, vilket även hans förra 2.0 -02:a gjorde.

Men om någon vet varför dom låter såhär så får ni gärna dela med er! :)

GOD JUL på er!


Vet du om det låter lägre när motorn är kall?

Men om det är en vanligt fel borde man ju nästan kunna ringa till en VW verkstad och höra vad som är fel, för de borde ju känna till felet isf?:)

Jon
2010-12-28, 18:27
http://data.motor-talk.de/data/galleries/108411/5939719/jd607260-54604.JPG

Längst till vänster på bilden sitter en svart behållare(mellan spolarbehållaren och expantionskärlet) som sköter bränslereturen.
Den knäpper/tickar i min bil och lever om mer när den är varm, det är inte den?

mvh Jon

jimZon
2010-12-28, 21:28
http://data.motor-talk.de/data/galleries/108411/5939719/jd607260-54604.JPG

Längst till vänster på bilden sitter en svart behållare(mellan spolarbehållaren och expantionskärlet) som sköter bränslereturen.
Den knäpper/tickar i min bil och lever om mer när den är varm, det är inte den?

mvh Jon

Det är kolkanistern, den ska ticka.

mtm
2010-12-29, 22:21
7000 mil? Hur står du ut med ljudet?:)
Jag besiktigade min förra måndagen och den gick igenom utan några problem.

Man slutar höra det efter ett tag. :) Men som sagt, inte alls säkert att det är samma knackande, man måste verkligen lyssna för att höra mitt.

Grattis till godkänd besiktning!

haaga
2011-01-04, 08:10
Vet du om det låter lägre när motorn är kall?

Men om det är en vanligt fel borde man ju nästan kunna ringa till en VW verkstad och höra vad som är fel, för de borde ju känna till felet isf?:)

Den låter faktiskt lite mindre när den är kall, har du någon aning om vad det kan vara då eller?

rwappling
2011-01-12, 00:30
Har nu äntligen tagit reda på vad felet var efter att bilen stått orörd i någon vecka.

Jag har förmodligen skrapat i massa is och snö så endel av plastkåpan under låg emot, därav ljudet. Sen hade även intercooler slangen gått av och även sensorn till oljenivån.

Så det var ett väldigt enkelt fel och det känns jäkligt gött! :) nu kör jag jeep i väntan på att snön ska försvinna:)

rwappling
2011-01-12, 00:31
Har nu äntligen tagit reda på vad felet var efter att bilen stått orörd i någon vecka.

Jag har förmodligen skrapat i massa is och snö så endel av plastkåpan under låg emot, därav ljudet. Sen hade även intercooler slangen gått av och även sensorn till oljenivån.

Så det var ett väldigt enkelt fel och det känns jäkligt gött! :) nu kör jag jeep i väntan på att snön ska försvinna:)

mtm
2011-01-12, 08:02
Skönt att det löste sig! :)