handdator

Visa fullständig version : Golf R - Baklyktor.



Dennis Örnell
2010-12-23, 19:23
När jag kör min Golf R har jag belysningsreglaget alltid inställt på "Auto".

Idag när jag hade bilfölje fick jag reda på att mina baklyktor lös ej. (Det var ljust ute.)

Mina fråga är:

Baklyktorna ska väl lysa oavsett om det är mörkt eller ljust ute?

Tack på förhand,

Dennis

Crille82
2010-12-23, 19:53
När jag kör min Golf R har jag belysningsreglaget alltid inställt på "Auto".

Idag när jag hade bilfölje fick jag reda på att mina baklyktor lös ej. (Det var ljust ute.)

Mina fråga är:

Baklyktorna ska väl lysa oavsett om det är mörkt eller ljust ute?

Tack på förhand,

Dennis

Nej de gör inte det, en ny EU-standard sedan ett tag tillbaka. På min GTI utan xenon lyser endast "dagtidsbelysningen" och ej bakljus. Det finns dock ett automatiskt läge som gör att halvljus och bakljus lyser.

Dennis Örnell
2010-12-23, 22:21
Ok där ser man, så baklyktorna på en Golf R / GTI lyser enbart när xenon / halvljuset är påslaget.

På en Audi A5 Sportback 2010 (följeslagarbilen) lyser baklyktorna när det är ljust ute vid "Auto-läget". Det tycket jag är märkligt.

Henrik.M
2010-12-23, 22:33
Ok där ser man, så baklyktorna på en Golf R / GTI lyser enbart när xenon / halvljuset är påslaget.

Gäller alla modernare VW/Skoda bilar , på dom övriga bilarna går det att koda så att bakljuset lyser i DRL läge , men ej på GOLF.
Har gått förut även på golf med en speciell programvara men VAG i tyskland har slutat leverera programvara för att utföra denna programering med hävnisning till dom nya EU-reglerna för belysning som trädde i kraft september 2009.
Denna reglel kräver ej havljus fram/bakljus bak dagtid utan gokända "dagsljuslampor" fram endast.


På en Audi A5 Sportback 2010 (följeslagarbilen) lyser baklyktorna när det är ljust ute vid "Auto-läget". Det tycket jag är märkligt.

2 helt skilda bilar.

Dennis Örnell
2010-12-23, 22:47
Tack för snabba svar,

Då vet man att allt är i sin ordning.

/Dennis

Peter-C
2010-12-24, 12:11
Hej.

Så är det inte på mitt ex av GTI 2010. Bakljusen lyser både i läge ”0” och ”Automatic”, när det är ljust .

Min är tillverkad Februari 10. Ledbakljusen lades som tilläggsbeställning 1 mån tidigare (extra på 10). Ljus och siktpaket 2, (ljuspaket 1 är standard). Har inte Xeon.

Gissning – Om det är tillägg så fick man fördelen av att njuta av belysningen oavsett läge......det kan jag leva med :).

Nej nu får man gå och ta hand om julskinkan.

/Peter

Henrik.M
2010-12-24, 12:17
Hej.

Så är det inte på mitt ex av GTI 2010. Bakljusen (led) lyser både i läge ”0” och ”Automatic” läge när det är ljust .

Min är tillverkad Februari 10. Ledbakljusen lades som tilläggsbeställning 1 mån tidigare (extra på 10). Ljus och siktpaket 2, (ljuspaket 1 är standard). Har inte Xeon.

Gissning – Om det är tillägg så fick man fördelen av att njuta av belysningen oavsett läge......det kan jag leva med :).
/Peter


Dom kommer från fabrik utan bakljus inkodade, har gjort det dom senaste åren.
Mest troligt så att dom blivit inkodade vid leveransutrustningen i sverige.
Vet att vissa verkstäder sparat programvaran på en gammal burk , just för att kunna koda in bakljusen till GOLF vid leverans.

Peter-C
2010-12-24, 12:19
Dom kommer från fabrik utan bakljus inkodade, har gjort det dom senaste åren.
Mest troligt så att dom blivit inkodade vid leveransutrustningen i sverige.
Vet att vissa verkstäder sparat programvaran på en gammal burk , just för att kunna koda in bakljusen till GOLF vid leverans.

Okay - där har vi förklaringen. Jag var tvungen att kolla hur det var när jag körde i dagsljuset för en stund sedan. Den uppsättningen får vara kvar.
/Peter

Mini_me
2010-12-24, 21:26
Anledningen är enligt info från fabriken att en glöd lampa drar energi = bilen släpper ut mer Co2 x 3500 bilar per dygn som fabriken i Wolfburg släpper ut x 364 dagar om året = en jävla massa Co2 i onödan.

AUDI har L.E.D (vet att nya golf har det med) + bakljus/ljus är en image grej för AUDI.

jockem
2010-12-25, 17:56
Anledningen är enligt info från fabriken att en glöd lampa drar energi = bilen släpper ut mer Co2 x 3500 bilar per dygn som fabriken i Wolfburg släpper ut x 364 dagar om året = en jävla massa Co2 i onödan.

AUDI har L.E.D (vet att nya golf har det med) + bakljus/ljus är en image grej för AUDI.

Skrev du rätt nu? 3500 bilar per dygn? hur lång tid tar de så fall att bygga en bil 20min :)

MickeR
2010-12-25, 18:25
I torslanda bygger man drygt 60 bilar i timmen, 3 i timmen måste vara fel!


Skrev du rätt nu? 3500 bilar per dygn? hur lång tid tar de så fall att bygga en bil 20min :)

Mini_me
2010-12-25, 18:37
Att jämföra Torslanda med VW-Werk är som att jämföra sthlm med fucking Åmål...du kan köra Monacos GP inne(!) i fabriken.
3500 bilar på 24 timmar är vad guiden sa och jag tror honom...dom jobbar alla dagar utom 1jan.

jockem
2010-12-25, 19:29
De är ju 145 bilar timmen!! De är ju helt galet att man kan bygga så många bilar.

outrunner
2010-12-25, 20:48
Någon skrev fel här...drygt 60 bilar i timmen i Torslanda..stämmer ej...drygt 60 Volvo i timmen är det ju..hihi

Det går ju åt en del VW för att stilla världens hunger efter bilarna..

P.

Henrik.M
2010-12-25, 21:16
Jag anser denna tråd avhandlad , innan den glider iväg helt.