handdator

Visa fullständig version : Auto Hold Passat 3C DSG och parkeringsbroms?



Marcus
2010-12-20, 23:27
Testade att aktivera Auto Hold idag. Har haft det aktiverat en gång tidigare men då störde det mig eftersom bilen ibland bromsade vid krypkörning.

I alla fall om man har Auto Hold aktiverat, behöver man då manuellt aktivera den elektriska parkeringsbromsen vid parkering eller sköter Auto Hold detta automatiskt? Parkeringsbromsen får gul symbol vid parkering.

En annan sak: idag vid parkeringsmanöver låste parkeringsbromsen trots att växelväljaren var i läge D. Bugg? Eller var det Auto Hold funktionen som återigen tror att jag står stilla fast jag krypkör?

Henrik.M
2010-12-20, 23:33
I alla fall om man har Auto Hold aktiverat, behöver man då manuellt aktivera den elektriska parkeringsbromsen vid parkering eller sköter Auto Hold detta automatiskt? Parkeringsbromsen får gul symbol vid parkering.

Man kan men man bör inte göra det eftersom man aldrig vet när AUTOHOLD släpper.
AUTOHOLD håller ju bara bilen tills du börjar köra igen.
Jag hade använt parkbromsen för parksyfte och autohold för autohold syfte.


En annan sak: idag vid parkeringsmanöver låste parkeringsbromsen trots att växelväljaren var i läge D. Bugg? Eller var det Auto Hold funktionen som återigen tror att jag står stilla fast jag krypkör?

Förmodligen autohold.
För jag vill minnas att om man aktiverar parkeringsbromsen när man kör så stannar bilen , den fungerar som "kill switch".

Reserverar mig där för jag kan minnas fel , jag har provat det vid några tillfällen nämligen i vetenskapligt syfte dock betyder det inte att jag minns rätt.

Ut och prova. =)

Marcus
2010-12-20, 23:38
Man kan men man bör inte göra det eftersom man aldrig vet när AUTOHOLD släpper.
AUTOHOLD håller ju bara bilen tills du börjar köra igen.
Jag hade använt parkbromsen för parksyfte och autohold för autohold syfte.


Så vill jag också göra, aktivera parkeringsbromsen manuellt vid parkering (läge P i växelväljaren) men problemet då är att när jag står stilla och lagt i parkeringsläget så är parkeringsbromsen redan aktiverad, alltså gul symbol på knappen (jag tolkar detta som aktiverad) och om jag då trycker på knappen så hör jag hur bromsarna låser upp! Snurrigt! Kansk enklast att av-aktivera Auto Hold, verkar ju sakna någon självklar funktion :) Med manuell växellåda skulle jag kunna förstå det men kanske inte med automatisk...

Henrik.M
2010-12-20, 23:40
Tips : ta av dig bältet strax innan du stannar.
Autohold fungerar inte utan bälte nämligen.

Jag rekomenderar inte detta ur trafiksäkerhets synpunkt , men nu vet du iaf hur du kan göra fast du bör ha bältet på tills bilen stannat. ;-)

MickeR
2010-12-21, 10:21
På min 3C så aktiveras P bromsen aut om jag har autohold på och lägger i P på DSG, synnerligen praktiskt.


Testade att aktivera Auto Hold idag. Har haft det aktiverat en gång tidigare men då störde det mig eftersom bilen ibland bromsade vid krypkörning.

I alla fall om man har Auto Hold aktiverat, behöver man då manuellt aktivera den elektriska parkeringsbromsen vid parkering eller sköter Auto Hold detta automatiskt? Parkeringsbromsen får gul symbol vid parkering.

En annan sak: idag vid parkeringsmanöver låste parkeringsbromsen trots att växelväljaren var i läge D. Bugg? Eller var det Auto Hold funktionen som återigen tror att jag står stilla fast jag krypkör?