handdator

Visa fullständig version : VW Touran2,0 tdi. problem med bromsljus *FELET FIXAT*



rolle
2010-12-20, 15:05
Jag har problem med bromsljuset på min bil, helt plötsligt lyser bromsljuset hela tiden. Lampan med glödtråd blinkar och i displayen står "motorstörning verkstad" var och besiktgade bilen häromdagen då fungerade allt och dagen efter kom detta, kopplade upp den på en dator på bilverkstaden där stod att bromsljuskontakten var defekt bytte den felet var fortfarand kvar, bytte kontakt ytterligare en gång för att förvissa mig om att det inte var fel på den första men det hjälpte inte.
Finns det någon som har någon ide var felet kan ligga.

Henrik.M
2010-12-20, 18:51
Raderade du felminnet efter du bytt bromsljuskontakt?
För om du bara åker och läser felminnet , byter bromsljuskontakt och läser felminne igen så finns felet kvar i minnet , men med tillägget sporadiskt.

Vissa bromsljuskontakter är fruktansvärt känsliga , man ska helst inte pilla i pinnen innan man monterat bromsljuskontakten , risken är att man bryter sönder dom invändigt.
Dom är självjusterande , man ska trycka in pedalen , montera bromsljuskontakten och sedan försiktigt släppa upp pedalen.

Vad säger felkoden?

Är bilen dessutom en automat genererar bromsljuskontakten även fel under växellåda och motorstyrning , kolla det.

rolle
2010-12-20, 21:06
Tyvärr så kvarstår felkoden efter byte, jag gjorde som bilelektrikern på vw verkstaden sade, han nämnde f.ö. precis som du nämner att kontakten är känslig så tror knappast det beror på detta har monterat tre kontakter med samma resultat nu. Tur att man har bra tillgång på delar iallafall.
Det är typiskt har kört 22000 mil med denna bil det enda jag bytt är en drivknut och nu när jag behöver den som mest så jäklas den.

Norpan
2010-12-20, 23:20
Har du drag på bilen och isf har du kollat i dragkontakten hur det ser ut (grönt och jävligt?)
Har du även adapter från 13 till 7 poler som sitter i så kan den spöka.

Vi har haft flera på jobbet som satt fel på bromsljuskontakt och det varit draget....

Bara en idé!

Henrik.M
2010-12-20, 23:51
Har du drag på bilen och isf har du kollat i dragkontakten hur det ser ut (grönt och jävligt?)
Har du även adapter från 13 till 7 poler som sitter i så kan den spöka.

Vi har haft flera på jobbet som satt fel på bromsljuskontakt och det varit draget....

Bara en idé!



Jag har aldrg varit med om att den 7 poliga adaptern genererar fel eftersom den endast kopplar bort 6 stift från den 13 poliga natokontakten , bilen känner inte ens av adaptern.
MEN om det mot förmodan skulle vara något i draget som spökar så brukar det generera felkoder under drag. (kommer ej ihåg diagnos adress ).
Förutsatt att det är ett OEM drag med övervakning.
För att bromsljuset ska tändas via dragkontakten måste det i min värld finnas något som skjuter bakström genom eldosan ex ett släp eller dyligt.

Dock kan jag ha fel , för även det är bara teorier tills ett fel konstaterats. :-)

Henrik.M
2010-12-21, 00:25
Jag kom på en annan sak , om du är 100% säker på att bromsljuskontakten är rätt och hel , så kan ni försöka göra så här.

Istället för att ni går in via gateway listan (egendiagnos) och försöker radera felkoden , prova gå in på Guidad felsökning istället och följa kontrollprogrammet.
Har nämligen alldeles för ofta på senare tid varit med om att man måste gå den vägen för att få bort en felkod när felet är åtgärdat , det är som att styrdonet "låser" felkoden om man går in via gateway listan.

Senast idag råkade jag faktiskt ut för det på en Skoda Octavia II där lampvarningen lös trots att jag fixat lampan och gjort en recyle av 15-spänningen.
Var tvungen att gå via guidad felsökning och fimpa felkoden den vägen.

Om du har möjlighet så testa det.
Detta måste utföras med VAG:s dator.

Hjälper inte det så prova en "norsk reboot" , häng av jordkabeln från batteriet under ett par minuter.
Dock kan detta generera andra sporadiska felkoder när styrdonen startar om.

rolle
2010-12-23, 13:29
Nu har jag lagt ytterligare timmar på bromsljuset, inget fel vid den 13 poliga släpvagnskontakten inte heller i anslutning till bakljus. Men bromsljuset lyser även om jag tar bort kontaktstycket till bromsljuskontakten upptäckte jag, lutar åt att det kanske kan vara styrdon som bråkar eftersom varningslampan för motorstörning blinkar hela tiden, en mek. på vw verkstaden sade att datorn ej kan "se" detta, men styrdonet skall tydligen sitta i anslutning till säkringsdosan. Finns det någon som vet vad styrdonet heter och ev, originalnummer nytt lär det väl vara dyrt som attan och det verkar finnas gott om delar till Touran tdi på skrotarna här omkring.

Henrik.M
2010-12-23, 15:20
Strydonet heter J519 - elsystemstyrdon , styrdonet bakom sökringscentralen där det går in en massa kablar.
Artnr styrs av årsmodell och utrustningsnivå.
Måste efter byte kodas in mot bilen , så det är inte bara att slänga dit en ny.

Mini_me
2010-12-23, 21:51
Sätter 100 svenska kr på att kopplings givaren har dött.
Sitter in bakom batteriet , där huvud cylindern tittar ut genom torpeden.

Sitter illa till som fan och är ett helvete att byta....

rolle
2010-12-26, 18:35
Kan man kolla om "kopplingsgivaren" fungerar när den sitter på plats, känns lite fel att bara handla delar hela tiden.
Måste tyvärr använda bilen med bromsljuset tänt hela tiden,(men det är ju iallafall bättre att det lyser hela tiden än att det inte lyser alls),får väl ändå använda dimljus det varnas ju för snöstorm igen, skall inatt åka från småland till Arlanda för att lämna sonen, hans Peugeot dog i värsta snöstormen fick bogsera hem den igår morse verkar vara motorhaveri där, så jobb finns det iallafall .

Mini_me
2010-12-26, 19:34
Ingen aning men plockar du bort det så ser du ofta direkt om den är defekt eller inte..brukar vara bränd på mitten och bukta ut (givaren är platt).
Vad som sker om du rycker kontakten till den bara vet jag ej men ljuset borde slockna men kan då lika gärna sluta funka helt + ev att du får upp felkoder med varnings lampor som följd.

Tar för mig kanske 1 timme att byta men då har jag ganska mkt vana att skruva nya VW bilar så säg 2 timmar för dig.

Sitter här och kostar ca 5-600kr (ny):

http://forumbilder.se/images/2b2620106471800dc.jpg

rolle
2010-12-27, 22:51
Har nu skaffat hallgivaren, upptäckte i morse när jag var på väg till Arlanda att även farthållaren var ur funktion har alltid fungerat tidigare kan det ha med varann att göra, verkar nästan som hallgivaren har en hel del funktioner. Är alltid intresserad av orsak och verkan. Elektronik som fungerar är väldigt bra men helt otroligt vad det ställer till när det krånglar

Henrik.M
2010-12-28, 00:08
Har nu skaffat hallgivaren, upptäckte i morse när jag var på väg till Arlanda att även farthållaren var ur funktion har alltid fungerat tidigare kan det ha med varann att göra, verkar nästan som hallgivaren har en hel del funktioner. Är alltid intresserad av orsak och verkan. Elektronik som fungerar är väldigt bra men helt otroligt vad det ställer till när det krånglar

Farthållaren är kopplad till broms samt kopplingskontakt , på detta sätt känner systemet av om någån av pedalerna trycks ner och motorstyrdonet tar då ur bilen ur "farthållarläge".
Är någon av kontakterna defekt eller något annat är knas går farthållaren ej att koppla in.
En säkerhetsgrej.

rolle
2010-12-29, 14:59
Nu vet jag hur man bygger en Touran, man börjar med en hallgivare sedan plockar man på resten. Så mycket värre montering finns väl knappt men gjorde det iallafall på 1,30 så det är väl godkänt men jag vill fasiken inte göra det igen det värsta och det som tog mest tid var att få den i rätt läge, man kunde önska små händer.
Den gamla syntes det inget fel på men den luktade lite bränt.
Tyvärr kvarstår felet bromsljuset lyser hela tiden och glödspiralen blinkar. motorstörning verkstad på displayen

Mini_me
2010-12-29, 16:03
Hmmm...skumt.

Borde lösa problemet..kolla över säkringarna för det är nån som brukar dra och iom att broms ljuset är kopplat via el styrenheten så kan det spöka ur pga defekta säkringar.

+ dubbel kolla så att din broms ljus kontakt är monterad korrekt + nolla felminnen.

rolle
2011-01-03, 20:39
Det var dåligt med information vad säkringarna går till, men nu har jag bytt det mesta ingen skillnad för det. Men idag när jag var ute en sväng tändes även ESP lampan och det händer inget när jag trycker på knappen på mittkonsolen. Denna bil börjar det nog gå troll i, ingen hittar något fel men det tillkommer lite då och då, men den går iallafall bra det är en tröst i eländet bilelkillen jag känner har semester även denna vecka.

Mini_me
2011-01-03, 21:00
Kolla felminnet för ESP borde ha lagrat fel i ABS styrboxen.
Standard fel är den kontakten jag tips om + en fuse men din verkar det vara nåt mer på.

Hade du kollat ditt elstyrdon?

rolle
2011-01-12, 11:02
Bromsljuset fungerar fortfarande alldeles för bra, lyser hela tiden MEN det fungerar nu normalt om jag inte har tändningen på, lite svårt bara att ta sig någonstans på det viset. Har pratat med ett antal verkstäder ingen har tydligen varit med om detta bl,a en vag verkstad.
Är lite konstigt att så fort jag slår på tändningen så tänds bromsljuset, kan ju knappast vara fel på bromsljuskontakten eftersom det fungerar utan tändning.
Ger snart upp, på det viset var bilarna bättre förr när man kunde följa ett fel ( orsak och verkan) utan att koppla upp på en dator som ändå ej kan tala om alla fel ,har nog varit in och haft dator inkopplad minst fem gånger och varje gång säger den att det är fel på bromsljuskontakten ändå har jag testat med flera kontakter.

Henrik.M
2011-01-12, 18:01
har nog varit in och haft dator inkopplad minst fem gånger och varje gång säger den att det är fel på bromsljuskontakten ändå har jag testat med flera kontakter.

Det är inte omkodat i några system av dig själv eller någon annan?

Kan du läsa ut felkoder på HELA bilen system och posta här , någonstans bör det finnas en ledtråd men då måste jag få ta del av HELA bilens system. (Samtliga stydon och ev felkoder).

rolle
2011-01-12, 20:16
Nej jag själv har inte gjort någonting sådant, man skall inte rota i sådant man inte kan, hade varit skillnad om jag skulle göra en inredning i en husbil eller något liknande. Men jag var in till verkstaden jag brukar anlita, han som verkar mest kunnig på bilel skall koppla upp den igen får se vad det blir för resultat då, han har varit sjuk några dagar och skulle börja jobba imorgon.
Men ESP lampan har iallafall slocknat igen så en del fel verkar vara självläkande, fasiken det kanske är handpåläggning som gäller.

rolle
2011-01-14, 13:02
Har nu varit till "min" verkstad kopplade datorn för att se resultat denna gång, /bromsljus och farthållare permanent fel/ visade den då. Åkte till vag verkstaden hade inte tid att göra Guidad felsökning men kopplade iallafall upp för att se felkoder där visade det på /bromsljuskontakt/ verkmästaren höll med om att det verkar konstigt eftersom bromsljuset fungerar som det ska när inte tändningen är på men medgav att det varit många problem med kontakter. Men på tisdag hade de bättre med tid så då skall dom göra en guidad felsökning, måste få ordning på detta nu, annars blev jag jäkligt sugen på en ny Touran tror ju inte det är så stor skillnad men nytt är inte så dumt, och jag tyckte precis att den bilen viskade "köp mig" fast det är lite taskigt mot den gamla men om man hotar den att ev. bli utbytt kanske den skärper sig. Har hört att det funkar på blommor och gamla fruar så vem vet.

Henrik.M
2011-01-14, 19:52
Min ide i det hela var att det ev är farthållaren som kan vara boven i dramat.
Farthållaren och bromsljuset lirar ihop , farthållaren kodas in via 2 styrdon i bilen 01 motor och 16 rattelektronik.
Rattelektronik 16 är det som även sköter om 15 spänning i bilen tillsammans med elstyrdon 09. (Siffrorna är adressorden till styrdonen ej styrdonens fysiska benämning i ex kopplingsscheman).

Hänger du med & ser du sambandet mellan dina felkoder? =)
Därav hade jag velat se fulltsändig logg på felkoderna.

Det man kan prova göra är att koda bort farthållaren ur motorstyrdonet och rattstyrdonet för att utesluta att det är farthållaren som stör.

Jag har en tankegång i det hela men den är väldigt svår att förklara teoretiskt & på ett sätt som för en icket insatt är begripligt, hade jag haft bilen fysiskt hade jag kunna förklara medan jag testade & gjort hela saken mer begriplig.
Tyvärr är ju inte det möjligt.

Jag hade helt enkelt satsat mina kort på hur farthållaren är inkodad och styrdonen kring farthållaren MYCKET enkelt förklarat förutsatt nu att bromsljuskontakten verkligen är hel och okay.

Henrik.M
2011-01-14, 19:57
En annan sak som jag inte kommer ihåg om vi frågat/rett ut.

Har bilen manuell eller automat låda?

Är det en manuell låda så kasta ett snabbt öga på KOPPLINGS kontakten , den har samma uppgift som bromsljuskontakten och ställer till samma elände med bilen när den går sönder..........och det bästa av allt är att om man tar ett felminne på bilen så kan den skrika BROMS kontakt fast det är KOPPLING kontakten.
Har råkat ut för det vid ett par tillfällen.

Har du automat kan du bortse från den iden. =)

polomannen
2011-01-14, 20:23
HHHMMMMMM det är var intressant att följa då jag har inte själv råkat ut för detta.
Men det ska bli intressant och se vad han svarar.

rolle
2011-01-14, 20:29
En annan sak som jag inte kommer ihåg om vi frågat/rett ut.

Har bilen manuell eller automat låda?

Är det en manuell låda så kasta ett snabbt öga på KOPPLINGS kontakten , den har samma uppgift som bromsljuskontakten och ställer till samma elände med bilen när den går sönder..........och det bästa av allt är att om man tar ett felminne på bilen så kan den skrika BROMS kontakt fast det är KOPPLING kontakten.
Har råkat ut för det vid ett par tillfällen.

Har du automat kan du bortse från den iden. =)

Har en manuell låda , men inte funderat på detta mer än att jag förde fram att jag hade en liten misstanke att det kanske eventuellt kunde vara spaken med farthållaren som bråkade eftersom jag drog mig till minnes att det tidigare vid ett par tillfällen hänt att farthållaren "släppt" men det har som sagt endast varit vid ett par tillfällen och inte ens på sista tiden. Men eftersom jag nu för en gångs skull kört in bilen i garaget skall jag iallafall kolla kopplingskontakten borde väl vara liknande bromskontakten. Trodde väl aldrig att det skulle vara så "tjurigt" med ett bromsljus. Tror fasiken det är lättare att byta motor i sonens Peugeot där verkar det vara största problemet att få en motor med rätt beteckning.

Särkelä
2011-01-14, 20:49
har vart ute för liknande fel jag me ett par ggr.. men då med passater o det har vart kopplingskontakten då.. men skriver bromsljus kontakt iom att dom hänger ihop. MEn ska bli intressant o se vad det slutar med..

Mini_me
2011-01-14, 21:00
En annan sak som jag inte kommer ihåg om vi frågat/rett ut.

Har bilen manuell eller automat låda?

Är det en manuell låda så kasta ett snabbt öga på KOPPLINGS kontakten , den har samma uppgift som bromsljuskontakten och ställer till samma elände med bilen när den går sönder..........och det bästa av allt är att om man tar ett felminne på bilen så kan den skrika BROMS kontakt fast det är KOPPLING kontakten.
Har råkat ut för det vid ett par tillfällen.

Har du automat kan du bortse från den iden. =)

Var det inte det jag tipsa om längre upp?
Det är völ den som sitter på huvudcylindern...

Henrik.M
2011-01-14, 23:07
Var det inte det jag tipsa om längre upp?
Det är völ den som sitter på huvudcylindern...


Kopplingskontakten brukar sitta vid pedalstället och se ut som bromsljuskontakten iaf på dom bilar jag bytt på. (Ej bytt på touran nångång).
Så jag vet inte vilken kontakt ni disskutterat , kan ju vara den. (?)

Särkelä
2011-01-14, 23:54
Men den som sitter framme vid bromskraftförstärkaren e väll den som känner av bromstycket bara. Hette den inte högtrycksgivare. Kopplingspedalsgivaren sitter ju inne.

Henrik.M
2011-01-15, 02:02
Men den som sitter framme vid bromskraftförstärkaren e väll den som känner av bromstycket bara. Hette den inte högtrycksgivare. Kopplingspedalsgivaren sitter ju inne.

Brukar vara så & den har egen övervakning.
Kopplingskontakten sitter inne , ovanför pedalstället en bit ifrån bromsljuskontakten.
Har man fel på bromstrycksgivaren så brukar hela ABS systetemet vara utslaget alt i limpode pga av att enheten ej känner av och kan dosera ut rätt bromstryck till hjulen i förhållandet till applicerat bromstryck på pedalen.
Hade ett sånt fall på en DKW före jul , så nu när det nämns så kommer jag på vad det är och var det sitter.

rolle
2011-01-15, 23:09
Upptäckte ikväll när jag skulle hämta mina barnbarn och skulle vända bilen ,backade upp mot en snödriva trampade på bromsen då lyste bromsljuset lite starkare än vad det gör annars skickade ut frun i huset för att kolla jo men visst det lyser ju hela tiden men det stämde, starkare blev det (inte mycket). Första tanken då blir jordfel men det verkar konstigt eftersom jag har kollat allt sådant har till och med satt dit taggbrickor där jag tyckt att att det behövs. Skulle inte förvåna mig om det skulle vara ett skitfel i slutänden men verkar konstigt eftersom det nu är rätt många som kikat på det här.

polomannen
2011-01-15, 23:16
Var har du satt ditt det nånstans..taggbrickorna?

Mini_me
2011-01-16, 10:05
Caddy och Touran (Golf mfl) har sin kopplings kontakt på huvudcylinder (Se skärmdump från ETKA längre upp).
Men den har han ju bytt så det kan inte vara den (Om han gjort som man ska).

Mini_me
2011-01-16, 10:07
Upptäckte ikväll när jag skulle hämta mina barnbarn och skulle vända bilen ,backade upp mot en snödriva trampade på bromsen då lyste bromsljuset lite starkare än vad det gör annars skickade ut frun i huset för att kolla jo men visst det lyser ju hela tiden men det stämde, starkare blev det (inte mycket). Första tanken då blir jordfel men det verkar konstigt eftersom jag har kollat allt sådant har till och med satt dit taggbrickor där jag tyckt att att det behövs. Skulle inte förvåna mig om det skulle vara ett skitfel i slutänden men verkar konstigt eftersom det nu är rätt många som kikat på det här.

Har du rätt lampor i ?
Kortis i bakljus "kretskortet"?

rolle
2011-01-18, 16:31
Äntligen fungerar bilen som den ska. Felet var trots allt Hallgivaren den nya som monterades var defekt när man anslöt kontaktstycket så gick en säkring i motorrummet. Typiskt nog så smälte säkringen ute på ena sidan så man såg inte att den var trasig, bytte säkring och den gick direkt. Med en ny hallgivare och säkring så fungerade den som den ska igen.
Tack för förslag och tips grundfelet fick jag ju reda på här, att sedan en ny reservdel inte fungerade kan man ju inte räkna med.

Henrik.M
2011-01-18, 17:06
Äntligen fungerar bilen som den ska. Felet var trots allt Hallgivaren den nya som monterades var defekt när man anslöt kontaktstycket så gick en säkring i motorrummet. Typiskt nog så smälte säkringen ute på ena sidan så man såg inte att den var trasig, bytte säkring och den gick direkt. Med en ny hallgivare och säkring så fungerade den som den ska igen.
Tack för förslag och tips grundfelet fick jag ju reda på här, att sedan en ny reservdel inte fungerade kan man ju inte räkna med.

Kul att det löste sig och extra kul att en av oss var på alldeles ,korrekt, rätt spår.
Jag ger den poängen till MINI_ME , för det var han som hade rätt. ;-)

Mini_me
2011-01-18, 20:09
*seger dans* ;-D

Henrik.M
2011-01-19, 00:00
*seger dans* ;-D

Lägg det till ditt CV och hänvisa hit till denna tråd nästa gång någon påtalar att det bara är inkompetenta dumskallar som jobbar på VAG. ;-)
Hade inget med tråden att göra iofs eftersom ingen har påtalat det här...........men jag var tvungen att få det på "print".

rolle
2011-01-19, 20:56
Lägg det till ditt CV och hänvisa hit till denna tråd nästa gång någon påtalar att det bara är inkompetenta dumskallar som jobbar på VAG. ;-)
Hade inget med tråden att göra iofs eftersom ingen har påtalat det här...........men jag var tvungen att få det på "print".


Detta har jag aldrig hört, vid de kontakter jag haft med VAG verkstäder har jag alltid blivit väl bemött av kompetent personal. Det är faktiskt en av anledningen till att jag vid nästa bilbyte återkommer till samma ställe. Att jag sedan använder även en annan verkstad är inte så konstigt eftersom det är mer på det personliga planet.

Mini_me
2011-01-19, 21:05
Finns ibland en tongång här på forumet av förståsigpåare att jobbar man på VW så är man inte tillräckligt duktig.
Därför Henriks skriver som han gör för jag brukar gå igång när folk sågar VW och deras anställda (Är själv det sen 10 år).
OT och tråden har fått sitt lyckliga slut..dax att låsa tror jag.

=) Kul iaf att du hitta vad som var felet...synd bara att ingen betta imot mig ;-D

Henrik.M
2011-01-19, 21:13
Vi låser och lägger tråden till handlingarna.