handdator

Visa fullständig version : Tacksam för tips inför montering av turbo på 1.9d. (Turbokonvertering)



good.fidelity
2010-12-20, 05:54
Jag har just köpt en Golf mk III 1.9d -94
Bilen har rullat 22000mil och är mycket fint körd, skicket är klanderfritt.

Min vän har en skrotad motor från samma årsmodells Jetta, 1.9td. Kamremmen brast då kamtrissan på vevaxeln vobblade och sprinten gick sönder, så jag tror motorn är helt kass. Någon annan kanske vet bättre?

Jag tänkte slänga över turbon på min bil och behöver lite konkreta råd, vad skall jag tänka på?

Har googlat massor på ämnet och kommit fram till följande, vet inte om det stämmer.

* borra hål i oljetråget för returoljan, ovanför oljelinjen
* byt ut till stålpackning
* behåll n/a dieselpumpen, för den är bättre på något sätt?
* byt koppling, vanliga kopplingen håller inte med turbo
* bättre effekt med intercooler, även fast det inte sitter original på td?

Det jag inte riktigt vet är vart jag skall hitta rätt rör för att få ihop avgasbiten från turbon och nedöver, tror att det sitter lite olika undertill på 1.9d och td. Kanske finns det en övergång som jag kan ta direkt, utan att svetsa eller böja rör?

Stämmer det verkligen att jag måste ha en stålpackning och byta koppling även om jag skall ladda helt normala laddtryck? Primära syftet är att få en bil som är roligare att köra och drar mindre drivmedel.

Och jag undrar också varför en bränslepump för en icke turbomodell skulle vara bättre? Vad jag förstår reglerar den inte spruten efter turbons laddtryck, utan efter hur mycket du gasar? Och turbopumpen reglerar upp spruten när turbon börjar ladda?

Vilken motorkod har min bil, och vilken har den om den är turboladdad?

Jag har förstått att det finns en och annan dieselturboGUD här på forumet, så ni får gärna posta.

Om jag får mycket info och därför kan fullfölja projektet så skapar jag en DIY tråd med bilder och tillvägagångssätt i projektforumet.

MYCKET tacksam för all hjälp och alla tips!

//GF

kim_gulle
2010-12-20, 14:32
Om polarn din har kvar insug, turbo med turbogrenrör och delen av avgassystemet som går från turbon och ner under bilen så ska nog grejerna passa bolt-on. Lite osäker på om du behöver ny koppling, det beror väl mest på vad den gamla är i för skick. Men en stålpackning kanske behövs, men den frågan kan nog nån annan svara på bättre. Du kommer ju såklart få ett högre cylindertryck eftersom förbränningen blir mer komplett med turbon så det kanske kan vara en bra idé. Vilken pump du använder lär nog inte spela någon roll, du kan nog gott behålla den du har för det enda turbon gör är ju att trycka i mer luft i cylindrarna som gör att den insprutade mängden diesel blir förbränd mycket bättre. En diesel har ju diffusionsförbränning, vilket innebär att de små dropparna diesel antänds av den varma komprimerade luften runt dropparna. Har man då en sugdiesel så kanske det inte finns tillräckligt med luft för att förbränningen ska bli så effektivt. Sätter man då sit en turbo som pressar in mer luft än atmosfärstrycket så kommer det då att finnas mer luft för varje liten droppe diesel att tillgå. Vilket då skapar en mer effektiv förbränning, vilket i sin tur leder till mer effekt, mindre förbrukning och renare avgaser.
Så länge den pump du har sprutar in samma mängd diesel som innan så kommer turbon att förbättra förbränningen av den mängden diesel. Har du ett turbotryck på 1.1 bar t.ex. och motorn presterar så bra som är möjligt på den mängden diesel som sprutas in så kommer du inte att få mer effekt om turbotrycket ökas till 2 bar. Det enda som händer då är att du får ett högre NOx värde i avgaserna. Skulle du då också skölja på med mer diesel däremot så skulle du få mer effekt eftersom det då kommer mer droppar diesel som kan utnyttja den intryckta mängden luft.
Intercooler kan ge mer effekt eftersom det då kan pressas in mer luft eftersom den är svalare. Kall luft fyller cylindern bättre än varm luft. När den sen komprimeras och blir het inne i cylindern så finns det mer luft för förbränningen att tillgå. Vet inte hur mycket skillnad en intercooler gör på dem här motrerna dock.

Marcus
2010-12-20, 15:19
Europatillverkad Jetta 1994? Du menar Vento?

good.fidelity
2010-12-21, 02:53
Europatillverkad Jetta 1994? Du menar Vento?

Självkart =)

Den är från Litauen, men det är en Vento.

//GF

good.fidelity
2010-12-21, 02:57
Om polarn din har kvar insug, turbo med turbogrenrör och delen av avgassystemet som går från turbon och ner under bilen så ska nog grejerna passa bolt-on. ...

Han har kvar en hel motor, fast med haveri eftersom trissan som drar runt kamremmen släppte från vevaxeln, tydligen ett vädligt vanligt fel på just 1.9 motorn eftersom denna trissa sitter med en liten sprint, och det brukar bli skevt och börja vobbla där. Någon som läser detta kanske kan ge mig en bra förklaring på exakt vad som händer så att jag kan undvika problemet på min vagn? (avgasröret är dock kvar på bilen, så ett sådant måste jag få tag på)

Jag inbillar mig att detta problem kommer av att man kanske spänner vattenpumpsremmen/generatorremmen för hårt, och därmed skapar en onormal belastning på dessa trissor som har en dålig anslutning på vevaxeln?

Jag är fortsatt väldigt intresserad av att höra från någon som genomfört en dylik transplantation, är det dumt att köra kopparpackningen som jag antar är original?

Finns det något viktigt jag absolut bör tänka på? Har hört att ventilerna även är annorlunda?

Mycket tacksam för svar!

//GF