handdator

Visa fullständig version : MK2 VR6 Syncro



Walle
2010-12-17, 11:16
Hej! är ny här på forumet...

Har precis köpt mig en MK2 Syncro med GTI motor som ska få sig en VR6 motor istället är det tänkt.
Har lite frågor som vore bra att få hjälp med ang bytet.
Eftersom jag valde en syncro så var givetvis tanken att den ska förbli syncro även med VR6 motorn.
Undrar ifall syncro lådan från en 2.9 ABV (växellådskod AYR) passar på en
2.8 AAA motor?? Är nämligen mkt lättare att hitta (läs billigare) en 2.8 donatorbil
och isåfall bara bulta dit en syncro låda...

Någon som vet hur längden på orginalkardanet passar när man stoppat
ner vr6 motorn och AYR lådan?

Hur mycket effekt pallar orginal bakaxel på mk2 syncro?
Är tänkt att byta ut till en mk3 eller passat klump senare...

:)

Sn00k
2010-12-17, 16:04
1. lådan du nämner passar rakt emot 2.8 motorn.

2. du har förbisett att lådan du nämner har en vinkelväxel med 16/21 utväxling, medans din nuvarande vinkelväxel och bakklump har 20/21.
3. nuvarande mk2 syncro vinkelväxel passar INTE, däremot går det utmärkt att ta en ifrån en G60 syncro(golf/passat/rallye), dessa är alla 20/21.
det finns 2 olika varianter av dessa.. eller gjutningar in mot lådan, med olika konstruktion för oljenivå-reglering i vinkelväxeln.. en med näst intill separat olja å en med delad olja å kanaler.. så titta först vilken du har så du vet om du behöver fylla på den separat.
4. det ligger en sådan 2.9 låda, + alla 3 typerna av vinkelväxlar i mitt garage..(vr6, G60 och G60-2).. till salu för rätt peng.

5. kardanen skall passa längdmässigt, då lådans grundstomme är densamma.

6. bakaxeln på orginal syncro är ganska klen.. 150-200hk å lite grepp kan ta död på den.. dock sitter samma/lika på många G60.. VR6:ans är något kraftigare men har 16/21 utväxlingen så då måste även främre vr6 vinkelväxeln användas.
Finns en peloquin diff till bakaxeln som råder bot på det mesta.. dock är dreven i bakklumpen lite klena och tar stryk över 350hk, detta är testat med vr6-bakklump, dock aldrig med en G60.. G60 har mycke större drev, men osäker på om dom tål mer, eller är av sämre material/härdning.

Walle
2010-12-17, 17:50
Okej! Du har PM ang lådan :)

Hur mkt går en peloquin diff lös på? Återförsäljare?

Max effekt jag är ute efter i slutändan blir nånstans runt 300hk kanske, men det är långt borta...
Blir bara BPU trim i början och få allt lira.