handdator

Visa fullständig version : Ny Golf GTI beställd, några frågor.



kalle950
2010-12-16, 13:00
Hej,

Har en GTI på ingång som tjänstebil. Litet återfall då mina två barn nu blivit så stora så man inte behöver släpa runt på barnvagnar längre. Rullar idag i en Volvo XC70 så det lär nog bli en stor skillnad....

Bilen är beställd och färdigprutad, det som jag missat är motor och kupevärmare.
Möjligt att det fortfarande går att plussa på detta på beställningen men risken är att säljaren kommer att kompensera sig då affären redan är i hamn. Så vad ska detta kosta? Eller gör man bäst i att fixa detta i efterhand?

Vinterdäck? Hur funkar golfen som vinterbil? Klarar man sig med dubbfritt utan att fastna på parkeringen?
Och vilken storlek och bredd på däcken rekommenderar ni med erfarenhet?

Tacksam för synpunkter!

Micke_t
2010-12-16, 13:50
Såvida de inte börjat bygga din bil ska det inte vara några som helst problem att lägga till eller att ta bort extra utrustning. Jag ändrade färg och annat långt in i processen. I värsta fall får vänta lite längre på din bil. Om du har hittat en vettig säljare (jag fick leta väldigt länge) så lägger han till utrustningen du vill ha och ger dig samma rabatt även på den.

Jag har tyvärr ingen längre erfarenhet av Golfen som vinterbil efter att bara ägt min golv ca 2 månader. Men efter några veckor i stockholmsvintern är jag väldigt nöjd med mina Goodyear Ultragrip ice+, 225/17/45. Hade väl egentligen velat ha lite smalare däck på vintern men det blev inte så av olika anledningar. Upplever den som trygg att köra på olika underlag.

Dubb eller ej brukar leda till infekterade debatter och jag vill inte ge dit något råd. Om du är nöjd med de vinterdäcken du hade på din XC 70 så kan du väl köra med samma på golfen?

kalle950
2010-12-16, 13:59
Volvon vi har idag är fyrhjulsdriven så där funkar det fint med dubbfritt. Hade tidigare en Honda Civic och där var det helt omöjligt att ta sig ut från parkeringen utan dubbat. Så det är utifrån det som man är lite undrande men golfen har ju någon form av diffspärr så den borde ju hjälpa till?
De däcken du har är dubbfria?

Andersson Racing
2010-12-16, 14:22
Komfortmässigt om du kommer att köra mycket är ju dubbfritt som gäller, trafiksäkerhetsmässigt ett dubbat.

Tycker du skall ha dim. 205x50x17, samma rullomkrets som 225/45/17.

mvh Per

Marcus
2010-12-16, 20:14
GTI har EDS och XDS utvidgad differentialspärr.

VWGolIV
2010-12-16, 20:51
Dubbat måste ju inte vara trafiksäkert.
Köper man ett bra odubbat så fungerar det lika bra som dubbat.

Felet till många olyckor är inte valet av däck utan personen bakom ratten som inte har alla hönorna hemma.

Peter-C
2010-12-16, 22:06
Det är ett bra val, nästan en familjebil!

Vinterdäck - Bridgestone Blizzak LM30 225/45 17tum utan dubb. Bra till denna typ av bil. Man vill ju inte ha allt för traktor artat däck. Visste inte att det fanns en typ av diffbroms. Jag är förvånad över de bra vinteregenskaperna trots bredden. Det går att köra fort med dem också.

/Peter

Exelon
2010-12-16, 23:43
Dubbat måste ju inte vara trafiksäkert.
Köper man ett bra odubbat så fungerar det lika bra som dubbat.

Felet till många olyckor är inte valet av däck utan personen bakom ratten som inte har alla hönorna hemma.

Ja dom som tror att du stannar lika fort med dubbfria däck som med dubbade och inte håller avståndet. Men det beror vart du bor i detta land.
Där nere så borde det väl räcka med ett par dubbfria märkesdäck, rekommenderar helt klart Michelin X ice.
Själv kommer jag aldrig ha odubbat mer, hatar att slira omkring på vägen och helst när svarta döden är på vägen.
Helt klart fungerar vw överlag klockrent helst med diffspärren som inte många andra fwd bilar har.
Så smala (dubbade)vinterdäck som möjligt är väl alltid bäst när man vill ha fäste, och i modd med för den delen. Men det är väl inge vidare snyggt.
Men Per´s förslag ovan är väl ok, eller om 195x55 16 är mer ekonomiskt om det ens får plats. Står väl i regbeviset vilka storlekar på däck som är godkända till bilen.

Marcus
2010-12-17, 00:23
Jag kan nog tycka att dubb behövs mer i södra Sverige än mer norr ut eftersom temperaturen i södra Sverige gärna pendlar mellan plus- och minusgrader vilket skapar livsfarlig svart is. Gissar att det är mer permanent snö i exempelvis Dalarna? Men trots detta valde jag ändå friktion denna gång eftersom det större delen av vinterhalvåret är ren asfalt att åka på och då utgör dubb ett stort komfortminus, främst. Ett annat problem med dubb är att man får hålla sig i Sverige, det är inte lagligt att köra i exempelvis Tyskland med dubb och man vill ju inte gärna ha två uppsättningar vinterdäck för att täcka alla situationer.

Henrik.M
2010-12-17, 00:56
Jag kan nog tycka att dubb behövs mer i södra Sverige än mer norr ut eftersom temperaturen i södra Sverige gärna pendlar mellan plus- och minusgrader vilket skapar livsfarlig svart is. Gissar att det är mer permanent snö i exempelvis Dalarna?

Nu måste jag bryta in med lite åsikter angående geografi och dubbdäck.

Sen när fan blev dalarna norra sverige!?
Jag bara undrar.
Sen skulle det vara roligt att se om ni överlevde en dubbfri vinter här upp i NORRA sverige , finns faktiskt en anledning till att dom flesta stora/ledande däcktillverkare lägger sina vintertester i arjeplog........man kan väl säga att dom slänger inte mijoners-miljoner på att fästa dubb i däcken i onödan.

Jag har provat dubbfritt här uppe med både 2 och 4 hjulsdrivet så jag vet hur det är att köra dubbfritt här uppe , både i stan och på landsväg , det är som "bambi på hal is".

Permanent snö = Packad snö = Is. (När det appliceras på trafikerade leder)

Dubbfritt i SÖDRA sverige kan jag köpa men inte i NORRA. (Som är ungefär sundsvall och uppåt).


http://www.odlingstips.com/res/Default/ESS_PasteBitmap0027.png

Exelon
2010-12-17, 03:54
Jag kan nog tycka att dubb behövs mer i södra Sverige än mer norr ut eftersom temperaturen i södra Sverige gärna pendlar mellan plus- och minusgrader vilket skapar livsfarlig svart is. Gissar att det är mer permanent snö i exempelvis Dalarna? Men trots detta valde jag ändå friktion denna gång eftersom det större delen av vinterhalvåret är ren asfalt att åka på och då utgör dubb ett stort komfortminus, främst. Ett annat problem med dubb är att man får hålla sig i Sverige, det är inte lagligt att köra i exempelvis Tyskland med dubb och man vill ju inte gärna ha två uppsättningar vinterdäck för att täcka alla situationer.

Hehe Sveriges mitt är väl mer strategiskt, norr är väl Östersund å uppåt eller när det är fler renar i kommunen än invånare, det är norrland.
Jodå det är vinter ca 6 månader om året men vi har mest kallt utan snö och så fort det närmar sig 3-5 minus så kommer det där f----nade saltbilen så det blir modd och svarta döden. Bor ju efter rv 71án där allt hotten tottar med suv och bilar med takbox härjar så man ser så mycket tok varje dag och sen kommer danskarna då är det bara att ta promillevägen på andra sidan älven.
Dom har väl samma typ av regler som Norge där får du väl ha dubb men inte i städer. Eller kör dom med kedjor därnere?
Alltid kul när danskarna kastar på kedjorna på bakdäcket när dom åker framhjuldrivet.=)

Håller med Henrik att det blir lite bambi på hal is med dubbfritt, men det går man får anpassa farten efter väglag inte tvärt om.
Men tror att Henrik sov lite på geografin, för vi har då samma klimat som Östersund här "nere" och Sveriges största fjällanläggningar så nog har vi vinter och dubbdäck är att föredra. Men norrläningar är vi inte utan mer förfrusna masar.

tisu001
2010-12-17, 07:47
Nu måste jag bryta in med lite åsikter angående geografi och dubbdäck.
Sen när fan blev dalarna norra sverige!?


Jag bor i norrland - d.v.s. 2 mil norr om Stureplan alltså :)

Kör nya dubbade Nordfrost 5 på både Touran och Polo Gti'n med motiveringen "slumpen gynnar endast den förberedde"

Andersson Racing
2010-12-17, 09:11
Jag kör oftast 16 mil om dagen på småländska höglandet och utan att falla in i en lång utredning om norrland eller inte så har vi klimatzon 5. Jag kör dubbfritt pga av att de kom nya med bilen när den köptes. Jag har också turen att någon gång i veckan få rattan frugans bil. På den sitter det Nokian Hakka 7. Bilen är framhjulsdriven men i jämförelsen är som natt och dag, det känns som fyrhjulsdrift. Visa mig ett odubbat som skulle vara bättre allround än ex Hakka 7??

Som sagt, ishalka känns som att det förekommer ganska ofta under vintern på snöfria vägar. Även fin pudersnö packas tillslut till glatt före som resultat.

Och som sades här ovan, det räcker med ishalka en gång under vintern och bilen full med hela familjen för att man skulle ångra sig varför man inte satsade på ett bra dubbdäck istället för dubbfritt.

Detta är bara mina 3 ören........

mvh Per

Marcus
2010-12-17, 10:01
Nu måste jag bryta in med lite åsikter angående geografi och dubbdäck.
Sen när fan blev dalarna norra sverige!?


Nja, jag skrev inte att det var norra Sverige, jag skrev att det är mer norr ut än där jag bor. På samma sätt som Milano ligger norr om Rom. Norra Sverige som statistiskt riksområde åsyftar Norrland samt Värmlands län och Dalarnas län. I övrigt har jag inga synpunkter, jag har aldrig kört bil i vinterNorrland. Icke desto mindre är ju isen livsfarlig även i södra Sverige.

Micke_t
2010-12-17, 11:12
Och så var debatten igång.... :)

Det som skrämmer mig mest är att folk köper billiga skitdäck. En kollega kör en A4 quattro och köpte de absolut billigaste dubbdäcken som fanns att tillgå. Att jag kallade honom för olika "mindre smickrande saker" hjälpte inte.

Mitt råd: Välj friktions- eller dubbdäck efter hur och var du kör. Köp de bästa däcken som finns och anpassa körningen efter de svagheter som däcket har. Och om du kör dubbat - köp nya vart tredje år.

/micke


ps: glömde en sak. Norr om hallandsåsen är norrland. Punkt. Slut.

VWGolIV
2010-12-17, 12:01
Jepp, norr om hallandsåsen är Norrland, så slipper vi diskutera vart gränsen går.
Många säger också att allt ovan om Skåne är Sverige men det blir en annan diskussion.

Ang däck så väljer man det man tycker e bäst och det man trivs med.
Jag har dubbat på ena bilen och utan på den andra och föredrar odubbat.
Men det gäller för körning där ja bor, hur det är i resten av landet och vad som är bäst uttalar jag mig inte om.

Men att säga att dubbat är bättre än odubbat är fel.

Peter-C
2010-12-17, 23:15
Nog är det bättre med dubb om det är riktigt vinterväglag. Men i syd Sverige är det ändå nästa övervägande barmark på de stora vägarna och då har man sämre fäste med ett grovmönstrat vinterdäck med dubb än ett fin sajpat kontakt däck. Vi har en av varje en utan dubb (gti) och en med dubb (Audi a4). När jag tittar på dubben är del borta eller saknar utstick. Men knattrar det gör det, vilket innebär att man känner sig lite säkrare (framförallt min fru). Man kan nog konstatera att klimatzonen får avgöra ihop närheten till dubb förbjuden mark (typ Tyskland).

Notering - på GTI 2011 kan du inte ha mindre än 17 tum.
PS - Var ute i garaget och konstaterade att fingrarna gick att få emellan fälg och främre bromsok. Det kanske går med 16 tum men inte enligt rekommendationen från VAG. Troligen lite för tight....
/Peter

Åkesson
2010-12-17, 23:28
För mig så var det ett ganska enkelt var att välja dubbat eller dubbfritt.

1. jag gillar inte vägljudet man får av dubbdäck
2. mina dubb i framdäcken hade troligtvis försvunnit ganska snabbt ;)

Så för mig så blev det Nokia Hakepelitta R (dubbfria)

Peter-C
2010-12-17, 23:40
För mig så var det ett ganska enkelt var att välja dubbat eller dubbfritt.

1. jag gillar inte vägljudet man får av dubbdäck
2. mina dubb i framdäcken hade troligtvis försvunnit ganska snabbt ;)

Så för mig så blev det Nokia Hakepelitta R (dubbfria)

Punkt 2 i ditt inlägg var avgörande för mitt beslut. Man vill ju gärna ha ett lite fastare/sportigare däck när vägen svänger (utan halka).
/Peter

Walle
2010-12-18, 01:27
Odubbat funkar säkert finafisken nere i södra delarna av sverige där det inte är lika mycket snö och is dvs vinter...
Odubbat fukar inte i norrland (bortser då från de som bara kör i städerna förståss) så är det!

Finns en anledning varför 99/100 norrlänningar kör med dubbdäck.

Annars är det ju bara fråga dom som kör isracing, vad bettar bäst? dubb eller dubbfritt? ;)

Premis
2010-12-18, 18:06
Så här lyder min erfarenhet:

Norrland = Dubbdäck.
Söröver = Dubbdäck.

Därmed är debatten över :).