handdator

Visa fullständig version : Fel och åkommor på Golf MK6



Crille82
2010-12-15, 03:24
Tänkte det kunde vara på sin plats med en tråd om vad för fel som ni stött på? Det kan alltid vara intressant att se exempelvis vilka åkommor som förefaller vanliga.

Själv har jag en 2-dörrars GTI -11 med manuell låda som gått drygt 300 mil. Det som jag hittills råkat ut för är att det knarrar till och från i dörrsidor/instrumentbräda på båda sidor, missljudet fanns redan när bilen levererades.

Färddatorn på min GTI visar 8% för låg förbrukning medans den på min mor och fars TSI 160 hk -11 visar nästan exakt rätt.

Öppningshjälpen, dvs den fjädrande och piggen, till tankluckan slutade fungera varpå luckan inte gick att öppna och fick petas upp försiktigt med en mejsel. Detta hade sannolikt inte en normalt okunning person klarat utan att repa lacken.

Häromdagen var elhissen fastfrusen trots att det bara var ca. 8 grader kallt och jag hade kört 20 min till jobbet, det satt ingen is runt listerna till rutan.

Min mor och far har som sagt en TSI 160 DSG -11, den har gått drygt 500 mil. Bilen tar onormalt lång tid på sig att bli varm, betydligt längre än min GTI. Värmepaketet förefaller vara underdimensionerat eftersom det endast blåser ljummet, även när motorn är helt uppe i arbetstemperatur. Värmestolarna har också alldeles för dålig effekt och tar betydligt längre tid på sig än de i min GTI.

Dagen innan bilen skulle in på kontroll av motortemperatur och värmestolar så var kupéfläkten helt död. På verkstaden konstaterades att fläkten frusit samt att det inte fanns något fel på termostat eller tempgivare. Kupéfläkten var tydligen ett känt fel, värmeslingorna i stolarna skall bytas vid ett senare tillfälle.

DSG-lådan växlar mjukt och fint, men när man skall köra iväg är det en fördröjning och det blir lätt hjulspinn när man gasar på lite extra. Det blir också störande vid trixig körning som exempelvis fickparkering.

Kan även tillägga att VW/Audis låsbultar på senare år är rena skäpet, godset är bristfälligt och man drar lätt sönder dem om man drar minsta snett eller använder muttermaskin. Yttre delen på bultarna snurrar dessutom så att det inte skall gå att lossa dem med specialverktyg som kläms runt bulten. Jag bytte mina illa kvickt.

Jag tycker nog att det är lite onormalt mycket irriterande småfel/justeringssaker för att det skall vara acceptabelt. Man kan också undra om vissa av VW:s modeller verkligen inte är dimensionerade för att klara "vargavintrar" med minusgrader...


Vad har ni att rapportera?

DPC
2010-12-15, 09:14
Knarrande dörrar och skramlande solskydd kan jag rapportera. Det ligger tydligen en servicebulletin för de knarrande dörrarna, så det är vanligt. Löses med att spraya in silikonbaserad olja i låskistorna. Jag har dock varit lat och inte åtgärdat detta ännu utan tar det vid kommande service.

Annars så stämmer färddatorn bra med verklig förbrukning och det är riktigt bra tryck i värmen. Min gamla GTI V tog väldigt lång tid på sig att få motorvattentemp och därmed värme till värmepaketet.

Crille82
2010-12-15, 11:42
Knarrande dörrar och skramlande solskydd kan jag rapportera. Det ligger tydligen en servicebulletin för de knarrande dörrarna, så det är vanligt. Löses med att spraya in silikonbaserad olja i låskistorna. Jag har dock varit lat och inte åtgärdat detta ännu utan tar det vid kommande service.

Annars så stämmer färddatorn bra med verklig förbrukning och det är riktigt bra tryck i värmen. Min gamla GTI V tog väldigt lång tid på sig att få motorvattentemp och därmed värme till värmepaketet.

Jag väntar nog fram till vårkanten innan jag lämnar in bilen för justering av dörrar och färddator, så vida inget mer akut inträffar vill säga.

Värme och motortemperatur är det inga problem med i min GTI heller...

Hooloowoo
2010-12-15, 11:59
Kan inte annat än stämma in i det där med diverse knarr och färddator.. Det är väl smällar man får ta när man inte köper bilar som kostar "mer".. Dock är det irriterande att de inte kan fxa såna smågrejer från början..

Åkesson
2010-12-15, 22:04
all elektronik i min ratt la av en dag dock så fungerade allt igen efter att ha startat om bilen

även min sido ruta har frusit fast i ca 7 minus

Gti
2010-12-15, 23:07
1. Bytt handskfack på grund av skrammel. Det nya skramlar till och från på samma sätt men mindre. Syrrans TSI från -09 har exakt samma skrammel

2. Bytt förarstol då ramen gick sönder. Lät som att fjädrar satt löst när man lutade sig bakåt

3. Knak från förardörr som löstes med silikonspray

4. Surr/buzzande ljud från ett av handtagen i taket bak. Får se om jag orkar göra nåt åt det då ljudet bara uppstår ibland.

5. Knäppande ljud från den svarta plasten mellan förar -och passagerardörrarna när den värms upp i solen. Ett generalfel som många rapporterat om

6. Backkameran ibland lite buggig i att inte visa bild men detta är garanterat kass firmware i huvudenheten (RCD510)

7. Färddatorn är konstant 0.3 fel på snittförbrukning om man inte kör upp i princip hela tanken på en sammanhängande körning. Samma irritationsmoment led min förra Golf 5:a också av.

Peter-C
2010-12-15, 23:21
Innerskärm som tog i hjulet när man svänger, lock bakom dimljus satt inte rätt - (dyngvatten rann bakom ljuslådan), motorisolering släppte delvis från torpeden, mattornas fästringar trasiga på 3 gummi mattor, hö bakdörr satt för långt ut vid låssidan, gnisslande ryggstöd vä bak. Justerade dessa enkla felen själv löpande (tar längre tid att åka till verkstad än att fixa). Det är småfel som en highend produkt inte ska vara behäftad med.
Färdatorn /förbrukning - har ingen betydelse.

Jag erkänner pedanteriet!

DSG:n uppför sig ungefär som Crille82 säger om TSI 160 DSG , troligen normalt. Har vant mig vid det.
Annars är jag kanon nöjd efter 1500 mil!

Hatthyllan känns lika stabil som en pizza låda, men det visste jag innan köpet...
/Peter

Crille82
2010-12-18, 02:32
Har idag konstaterat att det även skrammlar i solskyddet på passagerarsidan och hanskfacket i min GTI. Även i min mor och fars GT TSI finns ett visst skrammel i inredningen trots att den är mjukare satt. Fastfrusen elhiss har även förekommit på den.

Att man inte lyckats arbeta bort skrammel efter ett och ett halvt års produktion är rent ut sagt dåligt. Man väljer finare material men slarvar i produktionen...

Apropå programvaran i RCD510 som Gti skriver om, i min RCD510 visas "Sound by Dynaudio" endast ibland när den slås på, skall det vara så?

Henrik.M
2010-12-18, 02:51
Kan även tillägga att VW/Audis låsbultar på senare år är rena skäpet, godset är bristfälligt och man drar lätt sönder dem om man drar minsta snett eller använder muttermaskin.

Man ska inte dra dom snett och man ska inte våldsdra dom med muttermaskin , gängar man på den med handkraft sedan drar försiktigt det sista med maskin går det bra.
Jag har dragit tusentals låsbultar av den modellen du beskriver (Audi har haft dom flera år) och hittils aldrig lykats dra sönder någon..........men jag kanske bara haft tur?

Så det argumentet köper jag inte. ;-)



Man kan också undra om vissa av VW:s modeller verkligen inte är dimensionerade för att klara "vargavintrar" med minusgrader...

Bränslesnåla bilar producerar ingen överskottsvärme , detta medför det du beskriver.
Har inget med värmepaketet att göra utan med att motorerna är optimerade att gå så bränslesnålt som möjligt , vilket medför att dom ej producerar någon överskottsvärme.
Känn på kylvätskan i en modern bil , du kan köra hur många mil som helst med den och ändå är kylvätskan bara pissljummen speciellt vintertid.

Krävs energi för att skapa värme , och för att skapa energi krävs bränsle.

Peter-C
2010-12-18, 11:32
Bränslesnåla bilar producerar ingen överskottsvärme , detta medför det du beskriver.
Har inget med värmepaketet att göra utan med att motorerna är optimerade att gå så bränslesnålt som möjligt , vilket medför att dom ej producerar någon överskottsvärme.
Känn på kylvätskan i en modern bil , du kan köra hur många mil som helst med den och ändå är kylvätskan bara pissljummen speciellt vintertid.

Krävs energi för att skapa värme , och för att skapa energi krävs bränsle.

Kommentaren angående energi utveckling i moderna mindre motorer är logisk. De ger lite värmespill. Under de år jag kört bil så har vissa bilar utmärkt sig med att ha extremt snabb och bra värme. Topp noteringarna ligger på två fordon som även stundom använts i fjällen. Dessa hade 3,5 liter respektive 5,7 liter cylindervolym. Den senare förbrukade energi så bara tanken på det får mig att svettas! Hyrde en ny Skoda Fabia - långsam värmealstring. Med en sådan bil kan man inte förvänta sig något annat.

Om man vill ha mer värme, gasa mer.
/Peter

jimZon
2010-12-18, 12:19
Efter ett år och ca 2.000 mil så kan jag konstatera följande på min GTI:

1. framdörrarna skramlar och nu har även bakdörren börjat.
2. Ljusomställaren skramlar när det är kallt.
3. Solskyddet skramlar.
4. Färddatorn visar fel, ca 3%
5. DSG-lådan är ryckig. (Bilen blir som "lilleskutt" som Vi Bilägare beskrev den)
6. Kylarvattnet läckte ut, VW fyllde på och om det läcker igen så ska de provtrycka systemet.

Synpunkter:

En sak som irriterar mig mycket är att det inte finns några som helst förvaringsmöjligheter i bagagerummet på GTI:n.

Crille82
2010-12-18, 12:50
Man ska inte dra dom snett och man ska inte våldsdra dom med muttermaskin , gängar man på den med handkraft sedan drar försiktigt det sista med maskin går det bra.
Jag har dragit tusentals låsbultar av den modellen du beskriver (Audi har haft dom flera år) och hittils aldrig lykats dra sönder någon..........men jag kanske bara haft tur?

Så det argumentet köper jag inte. ;-)




Bränslesnåla bilar producerar ingen överskottsvärme , detta medför det du beskriver.
Har inget med värmepaketet att göra utan med att motorerna är optimerade att gå så bränslesnålt som möjligt , vilket medför att dom ej producerar någon överskottsvärme.
Känn på kylvätskan i en modern bil , du kan köra hur många mil som helst med den och ändå är kylvätskan bara pissljummen speciellt vintertid.

Krävs energi för att skapa värme , och för att skapa energi krävs bränsle.

Självklart håller bultarna om man är försiktig. Tyvärr är inte en stressad mekaniker som jobbar på ackord försiktig utan bränner på med muttermaskinen så han tuggar sönder godset i bulten och så sitter de som h****e när man sedan skall lossa dem. Det står på verkstäderna hylssatser att man inte får använda muttermaskin. Jag tror inte det står i instruktionsboken....

Angående värmeutvecklingen på nya effektiva motorer så håller jag helt med om din förklaring. Men räcker inte värmeutvecklingen till för att värma bilen en vanlig vinter så måste man använda tillskottsvärme, som på dieslar.

Henrik.M
2010-12-18, 16:00
Självklart håller bultarna om man är försiktig. Tyvärr är inte en stressad mekaniker som jobbar på ackord försiktig utan bränner på med muttermaskinen så han tuggar sönder godset i bulten och så sitter de som h****e när man sedan skall lossa dem. Det står på verkstäderna hylssatser att man inte får använda muttermaskin. lar.

Då är det ju inte matrialet det är fel på utan på den som hanterar det , eller hur?
Jag har föv jobbat på ackord sedan 1997.

Crille82
2010-12-18, 16:39
Då är det ju inte matrialet det är fel på utan på den som hanterar det , eller hur?
Jag har föv jobbat på ackord sedan 1997.

Den gamla typen av låsbultar håller för hur mekaniker/däckgubbar normalt hanterar bultarna, vart vill du komma? Sak samma, låsbultarnas kvalité har inte med modellspecifika fel på Golf MK6 att göra, det var bara en reflektion av mig...

Att du jobbar på ackord och aldrig gör några fel eller misstag förvånar mig inte ett dugg...

Mini_me
2010-12-18, 16:54
Vad han menar är att du kan inte beskylla vw för att ha börjat använda dåliga saker bara för några inte vet hur man gör.
Används dom rätt = inga problem.
Gör man fel = inte produkten.

Och det sista du skrev kanske känns lite onödigt? Tråden spårar bara av sånt där (inte kax..bara konkreta råd).

Crille82
2010-12-18, 17:10
Vad han menar är att du kan inte beskylla vw för att ha börjat använda dåliga saker bara för några inte vet hur man gör.
Används dom rätt = inga problem.
Gör man fel = inte produkten.

Och det sista du skrev kanske känns lite onödigt? Tråden spårar bara av sånt där (inte kax..bara konkreta råd).

Saken är den att flertalet VW-ägare och anställda fått erfara att de inte får av hjulen. Men som sagt, det var bara en refektion från min sida.

Självklart skall alla bidra till en trevlig stämning på forumet, det borde gäller alla, även moderatorer...

Mini_me
2010-12-18, 17:52
Saken är den att flertalet VW-ägare och anställda fått erfara att de inte får av hjulen. Men som sagt, det var bara en refektion från min sida.

Självklart skall alla bidra till en trevlig stämning på forumet, det borde gäller alla, även moderatorer...


Har läst tråden från topp till botten och Henrik har inte skrivit nåt som kan härledas till att det ska bli dålig stämning...smile gubbar mm tyder på att han inte är ute efter bråk + han har endast argumenterat i mot ditt påstående om hjulbultarna och på ett konkret och fakta grundat sätt.
Känns mer som att nåt gammalt groll från annan tråd åker med i dina svar till Henrik.

Men skönt att vi är 100% överens att själva bultarna är bra men att klåpare som drar sönder dom är mindre bra.

Åter till tråden.

Crille82
2010-12-18, 18:04
Nej det har inget direkt med den här tråden att göra...

Som sagt, åter till tråden... =)

Henrik.M
2010-12-18, 18:30
Eftersom. Jag verkade otydlig ska jag förklara mig tydligare.
Att säga att matrialet är skit för att någon dragit bulten sned / dragit sönder det med muttermaskin är enligt mig inte en korrekt faktauppgift.
Då är det fel på brukaren av matrialet.
Sen spelar det ingen roll att den som drar bulten jobbar på accord.
Därav skrev jag konkret fakta dvs jag har hanterat tusentals låsbultar på accord och än inte lyckats dra sönder någon.

Håller man sig till konkret fakta är det helt ok för min del att kritisera en bristfällig produkt eller tjänst , det är när man inte håller sig till konkret fakta jag reagerar.
Som i det här fallet.

End of discussion.

Crille82
2010-12-18, 18:54
Eftersom. Jag verkade otydlig ska jag förklara mig tydligare.
Att säga att matrialet är skit för att någon dragit bulten sned / dragit sönder det med muttermaskin är enligt mig inte en korrekt faktauppgift.
Då är det fel på brukaren av matrialet.
Sen spelar det ingen roll att den som drar bulten jobbar på accord.
Därav skrev jag konkret fakta dvs jag har hanterat tusentals låsbultar på accord och än inte lyckats dra sönder någon.

Håller man sig till konkret fakta är det helt ok för min del att kritisera en bristfällig produkt eller tjänst , det är när man inte håller sig till konkret fakta jag reagerar.
Som i det här fallet.

End of discussion.

Håller inte riktigt med... Bultarna har väldigt tunna klackar och är porösa i godset. Drar man dessa med muttermaskin, som man inte skall, så är risken stor att ägaren förr eller senare står med problemet när denne skall byta hjul. Det är som sagt vad flera fått erfara...

Mini_me
2010-12-18, 20:53
Bultarna har väldigt tunna klackar och är porösa i godset. Drar man dessa med muttermaskin, som man inte skall...

Men då är det ju fortfarande den som dragit med mutter snurran som är vållande till att den går sönder...inte bultens fel...och det var det vi prata om.
Jobbar oxå på VW och har inte heller stött på problem med det du beskriver...det trots 10 år inom märket som tekniker.

Kan du inte utveckla dina argument lite...jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.

Crille82
2010-12-18, 22:11
Men då är det ju fortfarande den som dragit med mutter snurran som är vållande till att den går sönder...inte bultens fel...och det var det vi prata om.
Jobbar oxå på VW och har inte heller stött på problem med det du beskriver...det trots 10 år inom märket som tekniker.

Kan du inte utveckla dina argument lite...jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.


Precis som jag säger, godset är poröst och klackarna i "mönstret" på hylsan är tunna, den tål inte alls lika mycket som den gamla typen. Det sitter en lapp i hylssatserna att man inte får använda muttermaskin, något som verkar okänt för er..?
Eftersom man inte kan använda muttermaskin när man skall lossa hjulbultar (som ofta sitter hårt) så använder man ofta ett ganska långt skaft. då går det inte att dra exakt rakt, följaktligen kuggar hylsan över och dras sönder.

http://maxhedrm.montebellopark.com/blog/media/IMG_0639-lock.sm.jpg


Ni får gärna tips mig om hur man lossar en hjulbult som sitter hårt utan muttermaskin eller ett längre skaft...?

Henrik.M
2010-12-18, 22:53
Det sitter en lapp i hylssatserna att man inte får använda muttermaskin, något som verkar okänt för er..?

Känns ju nästan som du på allvar är ner på riktig pajasnivå just nu.
Det är ju VI som från första början säger att dom INTE ska dras med muttermaskin.
Men du fortsätter diskuttera om den saken i alla fall.



Ni får gärna tips mig om hur man lossar en hjulbult som sitter hårt utan muttermaskin eller ett längre skaft...?

Man börjar först och främst med att inte dra dom så jävla hårt , och om man förmodan lämnar bort jobbet till någon annan så talar man specifikt om detta för denna person eller så behåller man dom 4 låsbultarna i fickan och monterar dom själv på gården.

Om dom mot förmodan sitter hårt och du ska lös med dom , se till att låsbulten är fri från snö och is eller annan skit INNAN du stoppar dit adaptern.
Se till att adaptern ligger ann ordentligt mot låsbulten , med den passformen den har mot ORGINAL fälgen kan den ej monteras snett , däremot fel , så det är viktigt att se så den verkligen greppar mot bulten.
Sen är det bara att rycka lös bulten.

Adaptern du visar på bild är klart och tydligt misshandlad med en muttermaskin , där något av det jag i ovanstående rader beskrivit inte följts.
Det är handhavande fel som orsakat haveriet inte matrialet.
Dom ska inte dras hårdare än att man får lös dom med handkraft........vet ej vad problemet är att förstå det?

Sen att det finns dom som inte fattar det är en annan diskussion , men hur du än vrider och vänder på det är det inte matrialet det är fel på , vilket diskussionen handlade om från början.

Crille82
2010-12-19, 01:11
Känns ju nästan som du på allvar är ner på riktig pajasnivå just nu.
Det är ju VI som från första början säger att dom INTE ska dras med muttermaskin.
Men du fortsätter diskuttera om den saken i alla fall.

Du säger ju själv att du drar bultarna med maskin, så kalla inte mig för pajas...

Bilden på hylsan har inget med mig att göra utan är bara ett exempel på hur de ser ut...

Jag personligen vet naturligtvis att inte bultarna skall dras hårt, men jag har hittills inte träffat på en enda mekaniker/däckgubbe som verkar veta...

Nu skiter vi i låssatserna och återgår till tråden...

Henrik.M
2010-12-19, 01:37
Du säger ju själv att du drar bultarna med maskin, så kalla inte mig för pajas...

I mina ögon fortsätter du disskutera och kasta skit med div girlingar , då är man en pajas.
Försök att acceptera att det inte är matrialfel på låsbultarna OCH att vi flera gånger sagt att man inte ska VÅLDSDRA dom med muttermaskin.
120 Nm är det du ska sikta på MAX på en vanlig personbil , håller du dig där är det inga problem med trasiga låsbultar eller att lossa dom för hand.
Finns något som kallas för momentstag även till muttermaskiner , väldigt fin sak till att dra låsbultar med.

LÄS GÄRNA DOM SISTA RADERNA I MITT FÖRRA INLÄGG ANG HUR HÅRT MAN SKA DRA.




Jag personligen vet naturligtvis att inte bultarna skall dras hårt, men jag har hittills inte träffat en enda mekaniker som verkar veta...

Kan ju bero på att du inte vill lyssna eller lära dig när man FÖRST i trevlig ton försöker förklara för dig , nu har jag gett dig ett moment som du kan dubbelkolla och testa om du vill , återkom gärna med ett resultat.
Jag vill gärna veta om jag snackar skit eller ger dig konkreta fakta som inte vill ta åt dig.

Har du i övrigt personliga saker du vill ta upp med mig så gör det över PM eller så låser jag tråden.

Marcus
2010-12-19, 12:30
Ni som upplevt ryckighet från DSG-lådan, är det vid kallt väder eller i allmänhet? DSG6 eller DSG7? Den omtalade Polon som PRO-tidningen Vi Bilägare dissar har DSG7...

MickeR
2010-12-19, 13:32
Jag upplever en tydlig ryckighet i min Passat de första 2 minuterna nu på vintern, växlingarna är inte alls snygga och dessutom på ganska konstiga ställen. Men så fort man kört 2min så är allt som vanligt. Detta uppstår när det är -5 eller kallare. Jag har såklart DSG6.


Ni som upplevt ryckighet från DSG-lådan, är det vid kallt väder eller i allmänhet? DSG6 eller DSG7? Den omtalade Polon som PRO-tidningen Vi Bilägare dissar har DSG7...

Crille82
2010-12-19, 14:02
Ni som upplevt ryckighet från DSG-lådan, är det vid kallt väder eller i allmänhet? DSG6 eller DSG7? Den omtalade Polon som PRO-tidningen Vi Bilägare dissar har DSG7...

Min mor och fars GT 160 DSG växlar mycket jämt och fint, det är just när man skall köra iväg som den är lite bökig...

Peter-C
2010-12-19, 15:23
DSG egenskaperna – man vänjer sig vid dem, tänker mest på det när jag kört manuell låda några dagar och går tillbaks. Man får kanske ifrågasätta om man över huvudtaget ska ha DSG. Som förare styr man ju inte helt vad den gör (även i man läge) Men det hör nog inte hemma i tråden eftersom det knappast är ett fel. Som automatlåda är den suverän. Ev. småryckighet märks mer på de lägre växlarna i låg fart.

De anmärkningar som framkommit i övrigt denna tråd är ju av typ slarvfel än så länge. Jag vet inte vad det är i dörrarna som skramlar…har inte märkt något uttalat på min bil.

I senaste numret av Automobil (1.11) är där en artikel om Golf R. De menar att detta definitivt är en premium bil med särskilt påpekande på dovt ”dörrtjoff” vilket får gälla för GTI med. Just dörrklangen är viktig! Vet någon vad är det som skramlar?

Notering: De flesta bilar är föremål för någon justering som får betraktas som garantireparation, så även Audi, BMW, Mercedes, osv. Så länge kunden inte behöver öppna börsen är det väl ok.
/Peter

jockem
2010-12-19, 16:07
Jag har haft oljud från luft utblåset på höger sida.
Sen i går slutade bältespåminnaren att fungera.
Knäppljud ljud från kopplingspedalen när de är ca 10 minus ute eller mer. jävligt irriterande!

Crille82
2010-12-19, 17:05
DSG egenskaperna – man vänjer sig vid dem, tänker mest på det när jag kört manuell låda några dagar och går tillbaks. Man får kanske ifrågasätta om man över huvudtaget ska ha DSG. Som förare styr man ju inte helt vad den gör (även i man läge) Men det hör nog inte hemma i tråden eftersom det knappast är ett fel. Som automatlåda är den suverän. Ev. småryckighet märks mer på de lägre växlarna i låg fart.

De anmärkningar som framkommit i övrigt denna tråd är ju av typ slarvfel än så länge. Jag vet inte vad det är i dörrarna som skramlar…har inte märkt något uttalat på min bil.

I senaste numret av Automobil (1.11) är där en artikel om Golf R. De menar att detta definitivt är en premium bil med särskilt påpekande på dovt ”dörrtjoff” vilket får gälla för GTI med. Just dörrklangen är viktig! Vet någon vad är det som skramlar?

Notering: De flesta bilar är föremål för någon justering som får betraktas som garantireparation, så även Audi, BMW, Mercedes, osv. Så länge kunden inte behöver öppna börsen är det väl ok.
/Peter

Det är klart att man får acceptera att det är någon justering, problemet med missljud från inredningen som kommer och går är att de brukar vara svårt att komma tillrätta med.

Marcus
2010-12-20, 11:10
Jag upplever en tydlig ryckighet i min Passat de första 2 minuterna nu på vintern, växlingarna är inte alls snygga och dessutom på ganska konstiga ställen. Men så fort man kört 2min så är allt som vanligt. Detta uppstår när det är -5 eller kallare. Jag har såklart DSG6.

Ungefär samma för mig. Nu när det är minusgrader ute så smäller den i 1:an och 2:an lite väl brutalt kan jag tycka... Men det är kanske inget fel, oljan är ju kall även i en dubbelkopplingslåda. Allt som allt kan jag inte tänka mig en bruksbil utan DSG :)

Siesta ST
2010-12-21, 00:09
Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

1) Den automatiska klimatkontrollen...
Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

2) Värme i stolarna…
Tycker det tar väldigt lång tid innan det händer något i ändalyktan. Har lädersäten om det kan spela in här

3) DCC...
Lampan börjat blinka i KNAPPEN (inte symbolen i instrumentpanelen). Ingen vet varför. Gjorde som när datorn hängt sig: Ctrl+Alt+Del dvs startade om bilen och den slutade blinka. Får tacka Bill Gates för hjälpen/rådet, frågat vw-verkstaden men inget har hört om detta innan. Bara hänt en gång men har det inspelat i kamran

4) Felinställda hjulvinklar men fixat på garantin (drog åt höger)


Alles so far, inget skrammel än förutom när tänderna skakar när ESP:n träder in som tyvärr inte går att stänga av till 100% (men det vet nog de flesta om vid detta laget)…

Peter-C
2010-12-21, 00:44
Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

1) Den automatiska klimatkontrollen...
Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

2) Värme i stolarna…
Tycker det tar väldigt lång tid innan det händer något i ändalyktan. Har lädersäten om det kan spela in här


Jag kan bara bekräfta dina iakttagelser.

Man får öka fläkten då man är fler i bilen. STD är nog anpassat för en person, (vanligaste antalet i en bil). Defrost samma sak, går inte ända upp direkt. Oftast ok.
Nu kör jag väldigt lugnt innan bilen blivit halvvarm. Det fördröjer uppvärmningen.

Stolvärme. Har också skinninredning med ”långsam” värme. Jmfr med vår andra bil, tillika skinninredning, så är denna långsammare. Skit samma, det är bättre det, än stolvärme som brinner av efter några år, därför gillar jag att den är långsam.
/Peter

Crille82
2010-12-21, 01:41
Något jag noterat är att det blir successivt varmare i kupén efter man kört ett tag. Har man klimaten iställd på 20 grader så är det uppskattningsvis 22-23 grader efter ett par timmars körning.

DPC
2010-12-21, 09:09
Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

1) Den automatiska klimatkontrollen...
Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

2) Värme i stolarna…
Tycker det tar väldigt lång tid innan det händer något i ändalyktan. Har lädersäten om det kan spela in här

3) DCC...
Lampan börjat blinka i KNAPPEN (inte symbolen i instrumentpanelen). Ingen vet varför. Gjorde som när datorn hängt sig: Ctrl+Alt+Del dvs startade om bilen och den slutade blinka. Får tacka Bill Gates för hjälpen/rådet, frågat vw-verkstaden men inget har hört om detta innan. Bara hänt en gång men har det inspelat i kamran

4) Felinställda hjulvinklar men fixat på garantin (drog åt höger)


Alles so far, inget skrammel än förutom när tänderna skakar när ESP:n träder in som tyvärr inte går att stänga av till 100% (men det vet nog de flesta om vid detta laget)…

Angående fläktfart, du vet att det finns två autolägen, ett med liten fläkt och ett med stor? Det skiljer förvisso bara ett steg mellan dem, men betyder åtminstonde att fläkten går upp på femmans fart i autoläge.

jimZon
2010-12-21, 11:58
Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

1) Den automatiska klimatkontrollen...
Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

Det där med fläkten har jag också tänkt på men inte ödslag någon större tid på. Men angående de immiga rutorna så vart jag tillslut så trött att jag gjorde slut på nästan en hel flaska fönsterputs och en sådan där rulle med grövre handtorkpapper som brukar finnas på offentliga toaletter. Efter det så är all imma borta. Men man kände att det var en fet hinna på insidan av rutan.

Jonbod
2010-12-30, 14:03
Hej!

Ny här på forumet, hämtade min nya Golf GTI i Oktober och hittills väldigt nöjd, Fast man längtar till det blir lite bättre väglag så man får åka på sommarsulorna, :-)

Har också upplevt knarren från framdörrarna. Även vänster solskydd knarrade när jag åkte hem från fjällen i tisdags, men det slutade när bilen blev ordentligt varm i kupén.

Har haft ett svagt knarr ifrån plastpanelen i taket precis framför där knapparna till kupélyset sitter. Trycker man lite med handen där under färd slutar knarrandet. Blir väl också en grej man får ta när man besöker verkstan. Hörs bara om man inte har musik på och kör långsamt.

En annan sak som hände i tisdags var att mittarmstödsluckan fastnade i sitt översta läge. Bilen hade stått ute i 4 dagar i -30 till -20 grader. När jag skulle åka och öppnade luckan var det ca -11 ute. Men luckan gick inte att få ner, så tog i lite mer än man skulle då böjde sig en plastbit vid högra gångjärnet och gick av. Men det går dock inte att stänga, tror att det blev något fel på det högra gångjärnet när luckan var helt öppen så den kom ur läge eller så, antagligen beroende på kylan. Ska in på expressservice nästa vecka, får försöka förhandla mig till en garantirep...

Men förutom detta så är jag mycket nöjd med bilen så här långt, :-)

/Jonbod

sinisa
2011-07-08, 16:35
Har köpt en golf gt 1,4 tsi 160, än så länge så är jag nöjd med den, 2600 mil. Inga problem som jag märker, har inte haft den under vintern än men ska bli kul att se om det är något som krånglar.

När jag trycker på gasen lite, då efter ett tag så kan det komma konstigt ljud, (som att nåt slits i små delar) antagligen under bilen eller avgassystemet för då kommer svart rök från avgassystemet med, undra om det kan bero på att jag kör på V-power vilket är renare bensin men det borde inte bli så, liknande ljud uppkommer när jag kör sakta och bromsar sakta, känns som att nåt slits sönder, det har uppkommit 1g.

Har inte lift på bilen ska göra det, men några tips vad det kan vara?

viobebe
2011-07-09, 10:09
Har en GTI 2010 som är 20 månader gammal och har gått över 2600 mil.
Har också oljud/skrammel från framdörrarna.

Byte av övre dörrlist höger bakdörr.

Ratten bytt 2 ggr, först för att ett stygn hade släppt i nederkant, på ratt nr 2 så hade lädret börja släppa från den högra knappsatsen. På det andra ratt bytet började airbag lampan lysa vilket resulterade byte av airbag också. BTW på den nya ratten jag fick så har GTI emblemet en mattsvart bakgrund :-)

Bältet på förarsidan utbytt, hade fransat sig riktigt ordentligt.

Oljud vid start på 1:an och backen, kom från lamell fjädrarna, komplett kopplingsbyte.

sinisa
2011-07-09, 11:59
När de byte fälgarna på min gamla golf så spände de med muttermaskin, de ska man inte spänna så hårt vad jag har fått höra, men de gjorde det iaf såfick inte loss den sen när det var dags att sälja bilen utan fälgar, så jag svetsade lite runt bullten sen slipa den så att den passa in, det gick inte så bra då körde jag några varv med uppdragen handbroms så det blev riktigt varmt där runt om sen hamra jag in den lite, då släppte den lite

Evil E
2011-07-09, 20:13
1. Taskigt justerade dörrar, blir uppruggad lack vid stängning.

2. Vet inte om det beror på samma sak, men knarr i karossen (låter det som) när man svänger!? Vridstyvhet? Kanske krängningshämmare skulle vara på sin plats?

3. Den förbannade glasögonförvaringen som VW av någon förunderlig anledning envisas ha kvar i sitt knarriga, darriga skick! Nu när jag har taklucka tycks den om möjligt knarra ännu mer än i min MKV GTI utan. Basen i Dynaudio systemet gör ju sitt också även om jag i mina tidigare haft väsentligt värre med tillagda baslådor, men man tycker ju att VW borde testa sådana saker som vibrationer innan de släpper en premiummodell som R'en ändå är?

4. Lädret är som i tidigare modeller av undrrmålig kvalité. I MKV GTI'n hade det vikt sig över sig självt så att säga och efter bara 5000 mil, men tyvärr utanför garantitid fanns där ett hål som bara blev större med tiden och såg för taskigt ut.
I R'en har det på passagerarsidan där det nästan aldrig sitter någon, på det vertikala stödet i Top Sport-stolen blivit en slitskada i lädret *hrrm* (fusklädret / plasten) !? WTF!! Ingen som suttit där har haft något vassare på sig än ett arsle och bilen ha i dagsläget gått 1500 mil.

5. Nån mer än jag som tycker att mediasystemet är fruktansvärt segt, inte speciellt logiskt uppbyggt, men med extremt dåliga valmöjligheter gällande sortering av media man vill spela?

6. Har haft en del klonk från DSG'n, inte bara vid hårdkörning utan även vid småmysig glidkörning.. Även detta ska ses över vid service / genomgång av bilen under semestern.

Sammanfattat är jag nöjd med bilens köregenskaper (bortsett det av VW uppenbara kapitalfelet med ESP'n) men tycker att den kvalité man kan förvänta sig av en bil i 4-450K:- Sek klassen helt uteblivit vilket jag är grymt besviken på då jag är en trogen VW entusiast och gillar varumärket som sådant. Kommer jag på något mer som inte lever / levt upp till förväntningarna kommer jag lägga till det här...

AXL72
2011-07-12, 22:43
Felen hittills:

#Vid 1000 mil så gick elhissen på förardörren sönder och rutan ramlade ner i dörren. Drygt, men man får väl vara glad över att det var uppehållsväder!

#Har ett jävulskt irriterande missljud någonstans bakom instrumentbrädan... Mellan 1500-2000 rmp är det något som vibrerar i närheten av handskfacket så att man blir galen. Ska kollas vid servicen nästa vecka.

#Hatthyllan är av sjukt dålig kvalitet. En av plastpiggarna som håller den på plats gick av första gången jag tog bort hyllan.

#Ett par gånger har färddatorn varnat för trasiga lampor. Börjar med att varna för att skyltbelysningen är trasig och går sedan varvet runt och varnar för att varenda lampa är trasig, men de fungerar som de ska. Enda felet är att blinkersen blinkar dubbelt så snabbt under tiden som problemet finns. Varit förbi verkstaden, men då felet inte fanns vid det tillfället kunde man inte göra något.

Sedan finns det väl en del som kanske inte är rena fel, men som man inte är hundraprocentigt nöjd med:

#Tycker att det blir mer imma på insidan av rutorna än vad det borde bli... Får även en hinna på rutorna som är rätt svår att få bort. Har bytt friskluftsfilter i förtid, men nu tycker jag att det är lika illa igen.

#Gillar inte riktigt att det blir en, visserligen kort men likväl dryg, fördröjning när man gasar. Antar att det hela beror på den "elektroniska gasvajern". Väldigt jobbigt vid starter och när man ska manövrera i trånga utrymmen, fickparkera etc.

kerst1s
2011-07-12, 23:31
Har en GT 1.8 2010.. har gått 500mil å inga fel förutom ett vinande/sjungande ljud ibland när jag släpper gasen.. låter som ett sjungande lager men inte lika högt. ngn som vet vad det är?

Evil E
2011-07-13, 02:38
#Gillar inte riktigt att det blir en, visserligen kort men likväl dryg, fördröjning när man gasar. Antar att det hela beror på den "elektroniska gasvajern". Väldigt jobbigt vid starter och när man ska manövrera i trånga utrymmen, fickparkera etc.

Kolla denna: http://www.sprintbooster.nu/

Har själv inte testat, men på RForum.co.uk pratas det varmtvom denna produkt, den är ju inte så dyr heller. :)

silam
2011-07-13, 10:56
1. Hade ett vibrerande ljud borta vid handskfacket/passagerar dörren men verkar som det bara förekommer när det är kallt för jag har inte hört det sedan tidig vår.
2. Vindbrus från toppen av förar dörren, dock först när man börjar närma sig 200km/h.
3. Isoleringen i motorrummet lossnade i ena kanten.

Bad dem titta på alla 3 sakerna vid service, men dom åtgärdade bara nr.3, dom kan endast provköra i lagliga farter och därmed inte konstatera något vindbrus :-/ Skall åka in igen och be dem justera/titta på förar dörren.
Som tur va har knarrandet som sagt försvunnit.

edit: När man öppnar förar dörren hyffsat nyligen efter regn rinner det vatten från botten av dörren, verkar lägga sig i listen där.

/N

Marcus
2011-07-13, 11:03
#Gillar inte riktigt att det blir en, visserligen kort men likväl dryg, fördröjning när man gasar. Antar att det hela beror på den "elektroniska gasvajern". Väldigt jobbigt vid starter och när man ska manövrera i trånga utrymmen, fickparkera etc.

Manuell eller DSG?

AXL72
2011-07-13, 21:05
Manuell eller DSG?

Jag har manuell, men jag upplevde samma sak på de DSG-bilar jag kört. Märks väldigt tydligt om jag står på tomgång och fjuttar till gaspedalen, känns som en fördröjning i gasresponsen.

AXL72
2011-07-13, 21:09
Kan för övrigt lägga till ett nytt problem, som inträffade i dag, till listan!
Skulle stänga bakluckan, men när jag tog tag i handtaget på insidan av luckan och drog ner den, så gick ett av clipsen/plastpiggarna som håller fast bakluckans klädsel sönder. Känns halvbilligt.

steffe_GTI
2011-10-20, 14:19
Hej,

köpte nyligen en nybegagnad MK6 GTI -09 manuell >3000 mil från privatperson.

Problemen (OBS kan bero på noja men mab har haft en GTI MK5 förrut så lite koll har man) :

1. Bilen känns lite småryckig vid jämnt gaspådrag, inget jag tänkte på vid provkörningen innan köp.

2. Gasar man på så kan man höra ett konstigt ljud ungefär mellan 2-3000 varv, ett nästan metalliskt högfrekvent ljud som man måste koncentrera sig på för att höra.

Någon som känner igen dessa symtomer? Hoppas det bara är noja...

/Steffe

itouch
2011-10-20, 14:46
Hej,

köpte nyligen en nybegagnad MK6 GTI -09 manuell >3000 mil från privatperson.

Problemen (OBS kan bero på noja men mab har haft en GTI MK5 förrut så lite koll har man) :

1. Bilen känns lite småryckig vid jämnt gaspådrag, inget jag tänkte på vid provkörningen innan köp.

2. Gasar man på så kan man höra ett konstigt ljud ungefär mellan 2-3000 varv, ett nästan metalliskt högfrekvent ljud som man måste koncentrera sig på för att höra.

Någon som känner igen dessa symtomer? Hoppas det bara är noja...

/Steffe

1. En gasspjällsadaption eller dåligt gasspjäll kanske kan vara lösningen för detta? Börja med att kolla felkoder i just motor och gör en ny kalibrering av gasspjället.
2. Finns många trådar om detta på nätet, rätt vanligt på den motorn, inget som är skadligt, utan många lever med det. Det är wastegate armen till turbon som glappar lite och skapar detta metalliska ljudet, vissa har löst det genom att sätta däckvikter på armen så den får lite mer tyngd och stabilitet och inte flexar lika mycket.

steffe_GTI
2011-10-20, 15:00
1. Ok, blir det att lämna in bilen till VAG?

2. Något man själv kan göra hemma på garageuppfarten? Bra länk?

Tack för bra svar!

Peter-C
2011-10-20, 15:40
2. Något man själv kan göra hemma på garageuppfarten? Bra länk?

Tack för bra svar!

Svar på 2:an är denna utförliga tråd nedan. Lösningen finns i slutet på länken som jag hänvisar till. Själv hör jag inte det längre. Vid stekhet väderlek med släpvagn kanske...dvs inte ofta.

/Peter

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14640-Lite-frågor-till-ägare-till-bilar-med-cczb(155-kw)-eller-ccza(147-kw)-motorer.&p=144297#post144297

itouch
2011-10-20, 16:44
1. Ok, blir det att lämna in bilen till VAG?

Ja eller om någon i närheten har vag-com som du kan låna 5 minuter. Det sägs att metoden nedan även ska nollställa spjället men jag tror mer på datormetoden, men prova detta.
När bilen är kall, måste ha stått länge, tex över natten eller några timmar ute, vrid nyckeln till tändläge precis innan start, vänta tills alla lampor slocknar på instrumentpanelen och vänta ytterliggare 40 sekunder, du kommer höra som en elmotor röra sig och när den slutat låta efter 40 sekunder kan du starta bilen.

steffe_GTI
2011-10-20, 20:04
Var förbi VW i Täby och de var snälla nog att erbjuda en av sina mekanikerna åka med på en rundtur för att kolla djupare på symtomen.

1. Han gasade på och kunde bara instämma att den hade ojämn gaspådrag men att den inte var lika självklar som jag beskrev det. Han kollade med sin VAG-COM men hittade inga felmeddelanden. Han rekommenderade att man kör bilen med VAG-COM inkopplad samtidigt så kan man även kolla antalet fel gnistbildningar (om jag uppfattade det rätt).

2. Detta var desto mer tydligt, en "Turbo clip" är nu beställd.

steffe_GTI
2011-10-20, 20:05
Itouch;
Ska testa detta imorgon bitta, låter nästan för enkelt för att vara sant. Återkommer med resultatet.

Åkesson
2011-10-20, 23:51
Även min golf har varit på reperation, bilen gick väldigt ryckigt när jag gasade fullt och det visade sig att en o-ring till intercoolen hade gått sönder

steffe_GTI
2011-10-27, 16:37
Har fått följande arbetsorder från VAG för problem 1 och 2 som jag beskrev ovan.

- Diagnos/felsökning 1000 kr
- Ljudisloeringsbalja in och urmontering 550 kr
- Avskärmningsplåt in och urmontering 180 kr
- Fjäderklämma (arbete) 180 kr
- Fjklammer 280 kr

Fråga: vad är ljudisloeringsbalja och är det förknippat med "ojämnt gaspådrag"?

polomannen
2011-10-30, 00:39
Har fått följande arbetsorder från VAG för problem 1 och 2 som jag beskrev ovan.

- Diagnos/felsökning 1000 kr
- Ljudisloeringsbalja in och urmontering 550 kr
- Avskärmningsplåt in och urmontering 180 kr
- Fjäderklämma (arbete) 180 kr
- Fjklammer 280 kr

Fråga: vad är ljudisloeringsbalja och är det förknippat med "ojämnt gaspådrag"?

Ring och fråga dom iställe.

mikelund
2012-02-08, 19:07
Har något missljud/vibrationsljud vid lite kraftigare gaspådrag. Hörs inget vid lugn körning, eller när jag gasar på tomgång. Ljudet uppkommer som sagt när man gasar på lite mer och då mellan ca 1500-2000 rpm. före det och efter hörs absolut ingeting. Låter som om det kommer från under bilen. Metall som vibrerar.
Något som har tips idéer? Känns drygt att lämna in för dett lilla "problem"
Har en GTI DSG

Peter-C
2012-02-08, 21:45
Har något missljud/vibrationsljud vid lite kraftigare gaspådrag. Hörs inget vid lugn körning, eller när jag gasar på tomgång. Ljudet uppkommer som sagt när man gasar på lite mer och då mellan ca 1500-2000 rpm. före det och efter hörs absolut ingeting. Låter som om det kommer från under bilen. Metall som vibrerar.
Något som har tips idéer? Känns drygt att lämna in för dett lilla "problem"
Har en GTI DSG

Hej, läs inlägg #53 i denna tråd. Kan kanske vara problemet.

/Peter

mikelund
2012-02-09, 08:58
Tja!
Tack så mkt, jag trodde jag läste igenom alla inlägg där igår, men tydligen inte :) Låter ju som att det mkt väl kan vara samma fel!
Tänkte idag ringa verkstaden idag så får dom kolla på de.
Stör mig på ljudet så kan lika gärna få det fixat.

Läste även på lite andra trådar om problemet här på forumet, clipet till WG:n man kan köpa, vet du Peter vart man kan köpa de lättast?

HenkeE35
2012-02-09, 13:14
Jag har en GTI E35, sjukt nöjd med bilen.

kosta strax över 300 så allt för petig kan jag inte vara (åkt mycket S-klass på Audi och då får man lägga till dubbla).

Men en sak jag kan instämma de andra inläggen om är att det knarrar mycket från bilen, vibrerar endel ganska störande. Dock så kan jag säga att i det stora hela så är jag förbannat glad att jag köpte en GTI istället för en A3 2.0T Quattro.
Den är Fruktansvärt prisvärd GTI'n

Peter-C
2012-02-09, 14:07
Läste även på lite andra trådar om problemet här på forumet, clipet till WG:n man kan köpa, vet du Peter vart man kan köpa de lättast?

Jag har inte köpt det själv men du kan beställa det hos din VW handlare. Enligt andra trådar Artnr:06J145220A

/Peter

Peter-C
2012-02-09, 14:08
.......Den är Fruktansvärt prisvärd GTI'n

Ja visst är den!! :-)) /Peter

frazer
2012-02-09, 19:43
Förutom problem med uppspelning av musik via USB på RCD510 är jag mycket nöjd med bilen. Missljud är inget jag märkt av (men å andra sidan kommer jag från Peugeot där missljud är det ljud som finns att lyssna på när man kör runt).

jimZon
2012-02-13, 10:27
Har något missljud/vibrationsljud vid lite kraftigare gaspådrag. Hörs inget vid lugn körning, eller när jag gasar på tomgång. Ljudet uppkommer som sagt när man gasar på lite mer och då mellan ca 1500-2000 rpm. före det och efter hörs absolut ingeting. Låter som om det kommer från under bilen. Metall som vibrerar.
Något som har tips idéer? Känns drygt att lämna in för dett lilla "problem"
Har en GTI DSG

Jag har samma på min bil. Någon som skramlar under bilen. VAG har inte lyckats lokalisera detta.

mikelund
2012-02-13, 12:28
Verkar vara en hel del som har detta fenomen. Har du läst tråden? Många har ju lyckars lösa det genom att montera en klämma/clip på hävarmen till wastegaten, att det är den som vibrerar vid gaspådrag. Jag ska idag till min verkstad och se vad dom tror.
Finns messa trådar och annat på nätet om detta..

Crille82
2012-02-13, 19:42
Jag har samma på min bil. Någon som skramlar under bilen. VAG har inte lyckats lokalisera detta.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14640-Lite-frågor-till-ägare-till-bilar-med-cczb(155-kw)-eller-ccza(147-kw)-motorer./page2

Vi monterade ett clip på min brors Scirocco GT 211 på jobbet, blev mycket bättre...

mikelund
2012-02-13, 20:52
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14640-Lite-frågor-till-ägare-till-bilar-med-cczb(155-kw)-eller-ccza(147-kw)-motorer./page2

Vi monterade ett clip på min brors Scirocco GT 211 på jobbet, blev mycket bättre...

Ställer lite frågor, tänkte försöka att montera mitt clips snart :)

Var det svårt/bökigt att montera? Hur lång tid tog ca?
Behövde man bara skruva ner skyddet under motorn och värmeplåten vid drivknuten för att komma åt?

Crille82
2012-02-13, 22:17
Ställer lite frågor, tänkte försöka att montera mitt clips snart :)

Var det svårt/bökigt att montera? Hur lång tid tog ca?
Behövde man bara skruva ner skyddet under motorn och värmeplåten vid drivknuten för att komma åt?

Tror att det räckte att skruva ned motorplasten, det var en av teknikerna som gjorde det. Är du normalhändig så lär du göra det på 10 min...