handdator

Visa fullständig version : startar och går 5sekunder, Golf Gti 1.8t -98



Schnappi
2007-07-09, 19:28
Bilen är en golf gti 1.8t -98.

Hade precis slutat jobbet, bråttom som man har så var man ju stressad, började med att jag la märke till att Central låset inte fungerade(vet att bilen tjuvar ström), och ja visst var det slut power i batteriet, for in i verkstan igen för att rulla ut våran batteriladdare 12/24V, slängde på kablarna och smällde igång den på starthjälp, hörde hur (vad jag tror ABS motorn/bromsservon) började gå igång och tog mig en närmare titt på laddaren och såg att den stod på 24volt, ryckte ut kontakten...allt verkade bra tills jag skulle starta bilen, instrumentpanelen var helt död, bilen startade men gick bara i ca 5 sekunder, tog av + kabeln och lät den stå drygt 10minuter, tänkte nollställa "datorn", provade igen med med samma resultat, kollade alla säkringar och allt verkar schysst...det jag funderar över om någon har något förslag? och motorn till abs´n går konstant när man har ström i batteriet.
Tippar på styrboxen när man har tryckt igenom 24volt, i drygt 10sekunder.
Har ni nått som man kan testa?

Henrik.M
2007-07-09, 19:31
Har ni nått som man kan testa?

Lämna in bilen på VAG och be dom byta kombiinstrument ifall det är dött som du beskriver.

24 volt startboost genom kombiinstrument = Den dör snabbt inklusive resten av styrdonen.
Det tråkiga är imobilizern är inbyggd i kombiinstrumentet , dvs stöldskyddet.
Därav går din bil bara 5 sekunder för att sedan inte gå.

Vid byte av kombiinstrumen måste även alla nycklar kodas mot det nya kombiinsturmentet , detta görs online och måste göras av auktioriserad VW-Verkstad.

Ett tips är att man ska aldrig boosta igång en bil med känslig elektronik.....12 volts boost kan räcka för att döda.....24 volts boost och du dödar garanterat ett par styrdon.

Schnappi
2007-07-09, 19:40
ja vad ska man säga...skönt att det var mitt fel och inte någons annan.

Okej, men vad tippar du på att det kostar?
tur att vi har en auktoriserad verkstad här.

Henrik.M
2007-07-09, 19:45
Okej, men vad tippar du på att det kostar?


Svårt att säga , bäst att ring.
Är kass på priser eftersom jag aldrig lämnar in min egen bil på verkstad. =)

Schnappi
2007-07-09, 19:50
Jooo visst, njae min plan var ju att ha 12volt men så blev det inte.
Ska ringa VAG för att göra det där jobbet räcker ju inte med att byta ut delar som man är van att göra. :) Nå men tack ska du ha.

polomannen
2007-07-09, 20:49
Håller med Henrik....instrumentet måste bytas + nycklar måste kodas....
Räkna med 5000:- iallafall.....

POLO RTS
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-ZR