handdator

Visa fullständig version : Bra turbo till 1.1 liter?



kim_gulle
2010-12-09, 13:21
Nån som har tips på en bra turbo som skulle lämpa sig bra på en 1.1 liters motor? Inte allt för liten helst men tillräckligt liten för att kunna bygga ladd iaf. :)

Falcor
2010-12-09, 13:53
Det finns ju folk som bygger turbo på mc motorer....nåt som dom använder borde väl funka?
Nånstans i bakhuvudet har jag för mig att Datsun Cherry fanns med turbo och att den var riktigt liten...??

Rs mannen
2010-12-09, 16:41
En k03 från 1.8t funkar nog ok. Eller en från Audi A4 -98 å framåt. Sitter ju 2 på en 2,7l men dom klarar Max 150hk ca.

kim_gulle
2010-12-09, 17:53
En k03 från 1.8t funkar nog ok. Eller en från Audi A4 -98 å framåt. Sitter ju 2 på en 2,7l men dom klarar Max 150hk ca.

Tror du? Hur stor är avgasturbinen på dem då? Motorn ifråga är ju en 1.1a som sitter i Golf L, 59 häst eller vad dem har standard. Vill väl försöka komma upp till GLS effekt eller därikring nånstans. Vettesjutton hur mycket motorn pallar eftersom jag inte planerar att sänka kompet. Har iofs bara gjort 11k mil men den drar friskt med olja. Förmoderligen från ventilstyrningarna som utan tvekan är sletna som satan efter att polarn som hade den innan varvade den rätt friskt. Sen ska jag ju köra med strombergare också och för att slippa slänga dit elektrisk pump och skit så planerar jag att inte ladda mer än 0.4 eller 0.5 bar, om det ens går att komma så högt det vill säga. :P

Men kan en k03 funka tro? Känns lite stort nästan. Har aldrig sett en sån turbo liggandes lös. Tror en polare har en sån från en Audi A6 men turbinaxeln i den är av. Men storleken ser man ju ändå såklart.

Rs mannen
2010-12-09, 19:38
Kolla på dom. Dom ä inte stora. Hasse en sån på min polo turbo. Kunde lätt ladda 1.1 bar.

kim_gulle
2010-12-09, 20:04
Kolla på dom. Dom ä inte stora. Hasse en sån på min polo turbo. Kunde lätt ladda 1.1 bar.

Aha, hur många liter är den motorn på då?

Har förresten aldrig byggt turbo förut så lite tips på vart man ska ta olja och vattenflöde från motorn vore bra. :)

Sn00k
2010-12-09, 23:39
daihatsu charade turbo.. 3-pips motor som har en söt liten IHI RHB3 turbo.. om ja inte minns galet.. RHB5:an användes väl i golf 1 gti 8v kittet som GIK-turbo sålde en gång i tiden.. som referens.. =)
nissan cherry turbo bör också ha nått lämpligt.

annars som tidigare nämnt, en kkk k03:a ifrån audis 2.7l bi-turbo spis, gjorda för 1.35 liter motorvolym.. hänger med ganska bra till en 1.1 liters spis, närmare 180hk.

kim_gulle
2010-12-09, 23:55
daihatsu charade turbo.. 3-pips motor som har en söt liten IHI RHB3 turbo.. om ja inte minns galet.. RHB5:an användes väl i golf 1 gti 8v kittet som GIK-turbo sålde en gång i tiden.. som referens.. =)
nissan cherry turbo bör också ha nått lämpligt.

annars som tidigare nämnt, en kkk k03:a ifrån audis 2.7l bi-turbo spis, gjorda för 1.35 liter motorvolym.. hänger med ganska bra till en 1.1 liters spis, närmare 180hk.

Ja dem där japanska bilarna lär ju inte vara så väldigt lätt att jaga rätt på. Än mindre en som man kan plocka ett fungerande turboagg från.

Men om k03 aggen sitter på 1.8T motorerna så lär man väl kanske kunna jaga rätt på en ganska billigt? Det dräller ju i princip av dem bilarna.

Sn00k
2010-12-10, 11:13
k03:orna sitter på alla 150hk 1.8t spisar mfl.. k03s på 180hk.. osv.. finns massor att få tag på, och dom är inte dyra alls, fanns att få tag på för runt 3500kr helt nya sist jag tittade.. dock är bi-turbons lilla söta avgashus lite lurigt att få tag på.

har faktiskt hittat på en å annan både cherry å charade på skrotarna som vi lånat aggregatet ifrån, i bra skick, så det är inte omöjligt, men det känns ju kanske bättre att ta ifrån nån nyare kärra pga ett bättre utbud dagen då den har skurit.. ;)

kim_gulle
2010-12-10, 14:18
Har fått låna hem den där k03an av polarn nu. Trodde aldrig att dem var såhär små. Den är ju yttepytteliten. Trodde att 1.8T motorn hade nån turbo som var i ungefär samma storlek som en T25 eller liknande. Tror att en sån här blir rätt så perfekt faktiskt. Lite lagom lagg så man känner att det är turbo och inte så mycket ladd så lär det nog funka rätt bra. Ska man bara få strombergarn att lira med motorn också sen är det nog bara att köra hårt. Ställbar wastegate är det ju också så om man skulle få för sig att ladda lite mer så är det bara att slänga dit en elektrisk pump och justera wastegate armen lite. :)

Men först och främst så måste jag ju såklart hitta ett agg till förmånligt pris. Helst under 1000 spänn. Behöver ju inte vara i bästa skicket eftersom jag inte kommer ladda så värst mycket. Måste ju också lista ut vart man ska dra vatten och olja ifrån. Tips på det är mycket välkommet. :)

VR6_Linus
2010-12-10, 16:15
Hehe jag har faktiskt funderat på samma sak, har en Golf 1 med 1,1 motor med. Tänkte använda org grenrör och göra en adapter imellan, ingen ic, porta toppen och kanske slänga in en toppackning till. Men måste inte förgasaren klara övertyck? Vill minnas att jag sätt det på bubblor bla. Strombergarn ifrån vilken bil hade du tänkt ta den ifrån?

kim_gulle
2010-12-10, 16:21
Hehe jag har faktiskt funderat på samma sak, har en Golf 1 med 1,1 motor med. Tänkte använda org grenrör och göra en adapter imellan, ingen ic, porta toppen och kanske slänga in en toppackning till. Men måste inte förgasaren klara övertyck? Vill minnas att jag sätt det på bubblor bla. Strombergarn ifrån vilken bil hade du tänkt ta den ifrån?

Jag har en trycktätad strombergare. Plockad från en 740 tror jag. Men jag tror den ska nog funka rätt bra för dem där jävla förgasarna är ju så fruktansvärt underdimensionerad för dem motorer som dem satt på. :P

Jag planerar att ha ic iaf. Kommer inte att öppna motorn. Åtminståne inte än men man får väl se hur bra det funkar så kanske man bygger vidare lite grann. Funderar på att bygga ett eget grenrör så att jag kan få downpipen precis på rätt ställe genom tråget eller om jag kan få det att funka med org grenröret. :)

Rs mannen
2010-12-11, 09:43
Olja funkar att kanon att sätta ett t kors där oljetryks givaren sitter på toppen.
Du borde kunna ta delar från en g60 motor. Dom tar ju ut oljan t kompressorn där.
Vatten är lurigare då det gäller att det blir cirkulation. Annars ligger det ju å kokar i turbon.

kim_gulle
2010-12-11, 10:55
Olja funkar att kanon att sätta ett t kors där oljetryks givaren sitter på toppen.
Du borde kunna ta delar från en g60 motor. Dom tar ju ut oljan t kompressorn där.
Vatten är lurigare då det gäller att det blir cirkulation. Annars ligger det ju å kokar i turbon.

Jo, har funderat över det där och kommit fram till att vattnet är bra mycket klurigare än oljan. Finns ju inte så mycket ställen man kan hitta bra flöde på på den här motorn.

Rs mannen
2010-12-11, 17:27
Den är nog ganska lika polon. Fast polon var nog ju lite nyare. -96,a men om jag sätter mig vid datorn någon gång mallar jag gärna över lite bilder på mitt bygge. Kanske kan gr dig några idéer å på lösningar även om som inte blir likadana.

kim_gulle
2010-12-11, 19:16
Den är nog ganska lika polon. Fast polon var nog ju lite nyare. -96,a men om jag sätter mig vid datorn någon gång mallar jag gärna över lite bilder på mitt bygge. Kanske kan gr dig några idéer å på lösningar även om som inte blir likadana.

Det får du gärna göra: kimdrummel@gmail.com :)

Var ut en sväng och studerade vattenslangarna nyss när jag letade efter en batteriladdare och såg då att den där motorn har ju ett sånt där vattenuppvärmt insug. Kan det kanske funka att styra om dem slangarna till turbon eller är det för dåligt flöde där tro?

Rs mannen
2010-12-11, 22:04
Det kan nog funka alldeles utmärkt :). Men igentligen är det till för att värma upp i sugningsluften på dom. Inte kyla.

kim_gulle
2010-12-12, 01:32
Jo jag vet, men dem var anslutna på nedre slangen som går från kylarn och in i motorn så det borde ju vara nerkylt vatten som går genom dem tycker man. Får kolla lite mer noga på det där. Hade ingen ficklampa och det var ganska mörkt.

Rs mannen
2010-12-12, 10:58
Visst ä det nerkylt. Men det håller nog en ganska hög temperatur ändå. Så där har du nog det optimala å ta vatten på ett smidigt sätt.

kim_gulle
2010-12-12, 18:25
Om det inte är så att kylvattnet går andra hållet på dem här motorerna men det har jag svårt att tro. Får bara hoppas på att flödet är tillräckligt. Undrar om det går att kolla upp.

graul
2010-12-13, 14:31
Du vet väl om att efter typ en vecka kommer du tänka "fan va långsam bilen känns!" och sen kommer du spåra totalt ;)
Men jag kommer att följa tråden med spänning!

kim_gulle
2010-12-13, 19:21
Du vet väl om att efter typ en vecka kommer du tänka "fan va långsam bilen känns!" och sen kommer du spåra totalt ;)
Men jag kommer att följa tråden med spänning!

Hahaha ja kanske det. Börjar sänka kompet, skaffar H-profilare, ny kamaxel, helrenovering och elektronisk insprutning. xD
Men det är ju lite det som är kul också. Funkar förgasarn bättre än förväntat så lär jag väl ladda sönder motor till slut. Antingen dör den väl av knack eller så kröks en vevstake. :P

kim_gulle
2010-12-14, 19:04
Plockade av förgasarn idag för att kolla storleken på hålet i insuget och upptäckte att det inte var så väldigt stort. Kanske var typ 30mm eller nåt. Då lär ju inte strombergarn passa så värst bra förmoderligen då den är 45mm. Och sen turboladd på det också så blir det ju värsta flaskhalsen.

Har börjat fundera på andra lösningar istället. Det enklaste är ju att bygga en sug-turbo setup med en GLS förgasare eller liknande, eftersom den är större än orginalföggen. Men då kan jag ju inte ha någon dumpventil som ljudar när man släpper gasen. Kan ju inte ha nån IC heller men det var egentligen mindre viktigt. Eller så blir det ju att bygga ett helt nytt insug som passar förgasaren.

Vad tycker ni? Det vore ju rätt coolt ändå med förgasaren innan turbon och bara trycka motorn på det viset. Folk lär ju bli lite paff när man öppnar huven och ser setupen. Då måste man ju iofs täta turbon på det där speciella sättet och det lär ju inte vara helt lätt. Varför gjorde man det? Var det för att det blir undertryck genom turbon när man släpper gasen?

turbin
2010-12-14, 19:20
Kjøp min brukte K04-23 turbo. Sittet på min Seat Leon Cupra R og yter 280hk med rette bolt ons.

kim_gulle
2010-12-14, 20:32
Kjøp min brukte K04-23 turbo. Sittet på min Seat Leon Cupra R og yter 280hk med rette bolt ons.

Lite för stor för min lilla motor.

graul
2010-12-16, 22:53
ic lär du väl inte behöva om du ska ladda 0.5. Kan du inte fixa fram nån mc-förgasare på 35-40 mm?

kim_gulle
2010-12-16, 23:44
ic lär du väl inte behöva om du ska ladda 0.5. Kan du inte fixa fram nån mc-förgasare på 35-40 mm?

Det skulle ju kunna funka. Klarar dem övertryck då? Antar att det har att göra med vilken förgasare det är men tips på MC föggar som klarar övertryck skulle uppskattas. :)
Snöskoterförgasare kanske också kan funka? Kan vara enklare att hitta en passande sån. :)

Jonken
2010-12-18, 22:36
Läste lite på era funderingar och lösningar kom att tänka på att jag har ett nästan komplett torbo kitt från golf 2 1.6 gtd. Alltså grenrör, turbo, downpipe, oljekylare och lite slang, tänkte slänga det på min golf trea men det verkar inte bli av. den fick kompisen att ladda 1,2 bar på en trött gammal diesel vilket jag tror innebär att det absolut inte borde vara problem att få ladd med en 1.1:a. Avgas huset är såpass litet så den kräver nog inte mycke gasflöde innan det blir snurr på den.

Men hur är det med avgasfläns tror du? Har ingen aning om vad det är för en på 1.1orna men det är rätt standard med hålen över och under porten på grenröret.

Lycka till nu!

kim_gulle
2010-12-19, 00:52
Läste lite på era funderingar och lösningar kom att tänka på att jag har ett nästan komplett torbo kitt från golf 2 1.6 gtd. Alltså grenrör, turbo, downpipe, oljekylare och lite slang, tänkte slänga det på min golf trea men det verkar inte bli av. den fick kompisen att ladda 1,2 bar på en trött gammal diesel vilket jag tror innebär att det absolut inte borde vara problem att få ladd med en 1.1:a. Avgas huset är såpass litet så den kräver nog inte mycke gasflöde innan det blir snurr på den.

Men hur är det med avgasfläns tror du? Har ingen aning om vad det är för en på 1.1orna men det är rätt standard med hålen över och under porten på grenröret.

Lycka till nu!

Motorn är helt annorlunda. Den är framåtlutad och har crossflow så det är inget som passar mellan den motorn du beskriver och min motor tyvärr. :)

Jonken
2010-12-19, 11:32
Töligt... den storleken av turbo borde ändå funka om man får dit en sådan med någon adapterplatta. men var tänkte du göra av olje returen? borra tråget?

kim_gulle
2010-12-19, 12:03
Töligt... den storleken av turbo borde ändå funka om man får dit en sådan med någon adapterplatta. men var tänkte du göra av olje returen? borra tråget?

Ah precis, turbon kommer ju hamna rätt perfekt ovanför tråget så jag kommer göra så.
Om du skulle sälja turbokitet vad skulle du begära för det då? Egentligen så skulle jag bara vara intresserad turbon och grenröret men kul att veta. :)

Jonken
2010-12-20, 23:21
2k typ men då äre väl allt med.. oljekylare och hela skiten. vill ju inte bli av med hälften heller:)

kim_gulle
2010-12-20, 23:49
2k typ men då äre väl allt med.. oljekylare och hela skiten. vill ju inte bli av med hälften heller:)

OK, bra att veta. :)

Rs mannen
2010-12-21, 08:07
Det va synd att jag slängde mitt grenrör å allt från polon. Det hadde nog passat. Men det fins nya å köpa.
Har hittat k03 kitt till polon. Men sen ä det ju inte 100 att det passar på 1,1 motorn.

kim_gulle
2010-12-21, 10:44
Det va synd att jag slängde mitt grenrör å allt från polon. Det hadde nog passat. Men det fins nya å köpa.
Har hittat k03 kitt till polon. Men sen ä det ju inte 100 att det passar på 1,1 motorn.

Slängde du bara bort grejerna? Riktigt synd isåfall. :P
Är det där kitet helt nytt eller? Nya kit lär ju inte vara så värst billiga. :P

Rs mannen
2010-12-21, 16:33
Ja jag rensade ur. Å tyckte det va så fult å turbon va ändå kass så det åkte mä. :P
Jo det ä ny kitt mins bara inte vart jag sätt dom. Har säkert någon länk på datorn. Men sitter ju aldrig vid den nu mer.

kim_gulle
2010-12-22, 00:52
Ja jag rensade ur. Å tyckte det va så fult å turbon va ändå kass så det åkte mä. :P
Jo det ä ny kitt mins bara inte vart jag sätt dom. Har säkert någon länk på datorn. Men sitter ju aldrig vid den nu mer.

Blir det så när man skaffar iPhone? :P

Rs mannen
2010-12-24, 08:37
Ja det blir ju det. Den ä ju både snabbare å smidigarev:)

jimmie
2010-12-28, 13:14
Föregångaren till t25 funkade kanon i Crx en på 1.5 l fullt hjulspinn 1,2,3 . 0.6 i ladd

jimmie
2010-12-28, 13:17
Fiat Uno turbo lär ju funka 1.3 l maskin

kim_gulle
2010-12-28, 14:09
Tror dem är mycket svårare att jaga rätt på än en k03. :P

jimmie
2010-12-29, 17:00
Mm skall kolla i garaget om det finns någon turbo man kan ge bort