handdator

Visa fullständig version : Mer fart på maskineriet, men hur?



NOlsson
2010-12-05, 11:15
Ja, vad säger man? Tänkte att man kanske skulle sätta lite fart på gammel-golfen nu när kylan är bitande så man kan köra ifrån lite mysigt folk till sommaren :-)

Sitter inne på en Golf 16V (KR-motorn) kan jag även börja med, frågan är nu den, vad ska jag göra för att få lite mer fart på gammeln?!
Har väl mer eller mindre kommit fram till två alternativ:
-Köpa David L:s motor som ligger på annons, borde ge en j*vla skjuts! Dock så krävs det ju lite saker för att få den 100%, sen så vet jag inte om JAG bör ha en så pass "vass" motor då det brukar resultera i mycket skruvande o.s.v. Vilket inte är det ultimata för mig då jag inte är speciellt duktigt på mekande :-)

-Alternativ två är att köpa på mig ett par förgasare och njuta av det underbara brölet! Får för mig att det inte är lika mycket som kan strula då heller, eller jag kanske har fel?

Har blivit tipsad om separata spjäll tidigare, men då lär man ju härja på med insug, sprut m.m.

Vad är eran åsikt om alltihop? Ska jag klippa mig och skaffa en Volvo istället?

Rs mannen
2010-12-05, 14:29
Vet ev om en satts dubbla webrar t 16v.
Vet inte om den fins kvar men vill du så får du hans nr.

kim_gulle
2010-12-05, 16:53
Vet ev om en satts dubbla webrar t 16v.
Vet inte om den fins kvar men vill du så får du hans nr.

Om inte annat så kan jag vara mycket intresserad av dem om det är 45or. Har du ingen mejladdress till honom så man kan fråga lite snabbt så om han har kvar dem? :)

Iaf, för att få mer fart på bilen din tycker jag att du ska börja med att slipa om kammarna, skaffa extraktor och justera sprutet. Då får du bra med fart på bilen. Min 16v har 150 hästars kit från forssbergs, installerades -94. Efter att jag köpte bilen -06 så har jag monterat extraktor, nya lyftare, sågat upp luftburken och monterat skumgummifilter för mer flöde och insugsljud. 150 hästars kitet från forssbergs består av 254 graders kammar, 2.5 tums system och justerat sprut. Skulle väl uppskatta effekten till 155-160 nu kanske. Iaf så känns det så när man drar mellan 4000-7000 rpm ettan, tvåan, trean. :)

NOlsson
2010-12-05, 18:31
Det du säger är jag väl medveten om, har tidigare haft en Forssbergs-trimmad 16V med 170 bänkade pollar, är dock inne på Webers nu! :-)

kim_gulle
2010-12-05, 19:09
Fan va nice. Måste ju ha gått rätt rejält den bilen. :)
Planerar du att lämna bort justeringsjobbet av föggarna då isåfall eller gör du det själv?

Rs mannen
2010-12-05, 19:11
Rally_golf_gti@hotmail.com om jag inte mins fel.
Ni får väl slåss om dom :)

kim_gulle
2010-12-05, 19:38
Rally_golf_gti@hotmail.com om jag inte mins fel.
Ni får väl slåss om dom :)

Haha, får väl se om dem finns kvar till att börja med. :)