handdator

Visa fullständig version : Fastsättning länkarms bussning



gustav82
2010-12-04, 10:05
Bytte bakre länkarmsbussningar, vä-sida i Januari och hö-sida för en månad sedan.
Har haft innan dess problem med vibrerande ratt vid inbromsning men detta har minskat när den högra bussningen byttes.
Jag har trott att det även varit skivorna som varit kassa pga vibrationer samt att bilen ibland fått "ticks" till vänster när man kör på landsväg.

Hur som helst. Igår lämnade jag in den hos en verkstad (inte hos dom som bytt bussningarna) för felsökning om det är bromsskivorna. Nej då. Han säger sig att det är länkarmsbussningarna som gett sig pga framvagnen "niger" en aning vid inbromsning.

Han hissade upp bilen och kolla bussningarna. och domen ble följande.
1. Bussningarna sitter 1/4 varv fel
2. Han tvekar om bussningarna verkligen är bytta (Har kvitto på detta från den andra verk)

Min fråga lyder alltså. Kan man pressa dit en bussning åt fel håll, dvs i mitt fall 1/4 varv fel. Eller spelar det ingen roll hur den är "vriden" i sitt fäste???
Om det nu är så får jag ta och bråka lite med den 1:a verkstaden som får göra om och rätt...

Bilen är en Bora-00

Gustav

David L
2010-12-04, 15:00
Pratar vi bakre bussningen till främre länkarmen spelar det ingen roll hur den är vriden. Bussningen är helt symmetrisk.

Edit: Tänkte på den massiva 'TT bussningen'. Tydligen ska den till Boran vridas rätt. Se bilden.

http://i51.tinypic.com/16nfr5.png

gustav82
2010-12-04, 20:02
Det är den bakre bussningen på främre länkarmen.
Bussningarna som sitter har 4 håligheter i sig vilket gör nu vid felmontering att
dom har en karaktär som mjuka dåliga bussningar.

Kan det vara så att det är helt fel sorts bussningar han använt??

Särkelä
2010-12-04, 21:49
Nja jag har för mej dom ska sitta på ett speciellt sätt.. finns ju markeringar på bussningen som ska vara mot en markering i länkarmen så nog spelar det roll hur dom sitter..

gustav82
2010-12-04, 22:02
är man bilmek borde man inte missa en sådan enkel sak då om det finns markeringar.
(om dom nu är bytta då verkstaden som felsökte tvivlar på detta)

gustav82
2010-12-05, 19:05
Tack david L för bilden.
På min bil sitter dom på båda sidorna 1/4 varv inåt från vad bilden visar.