handdator

Visa fullständig version : Passat -93 Byta tempgivare?



tjkZ
2010-12-03, 08:35
Hallå köpte nyligen en passat 93 som tempgivaren har gett upp på.

Hur byter man denna lättast, den har börjat luras väldigt mycket och eftersom den inte visar någon temp så tror automatiskt motorn att den överhettas eftersom att el fläkten vägrar starta (?)

Så finns det någon som är vaken vid denna tidpunkt som skulle kunna berätta hur man lättast gör detta skulle jag bli åter så tacksam.

Jo och föresten så är det en simpel CL/GL

MVH.

Janne.M
2010-12-03, 09:41
Vilken tempgivare?

Den i kylaren till kylfläkten ( koppla loss kontakten och skruva ur givaren med stor nyckel eller polygrip, rinner ur massa kylvatten så var beredd på det)

Tempgivaren till mätarhuset, eller tempgivaren till motorstyrningen? (dessa sitter på vattenstosen på framsidan av toppen)

De två senaste beror på om du har de nya eller de gamla.

De gamla skruva ur med rätt nyckel/hylsa, var snabb med att skruva dit den nya då det trycker ur kylvatten.

De nya: dra ut det clipset (skaffa gärna nya clips och tätning, kostar bara 10 - 20kr på VAG) som sitter runt givaren, dra ur givaren och stoppa i den nya och montera clipset.

Toppa upp med kylvätska och du är klar

tjkZ
2010-12-03, 17:20
Har bytt tempgivare nu, dock funkade ej det så troligtvis måste jag väll byta mätarhus eller plocka ner i delar..


Men en annan sak är att den blinkar för att den ska börja koka eller att den är för varm, men när man stannar och kollar så är den knappt uppe i arbetstemperatur och det finns värme i kupen och allt

Vad kan detta bero på?

Janne.M
2010-12-03, 17:36
Fyll på kylarvätska, när det blinkar för vatten så är nivån i expansionskärlet för låg

tjkZ
2010-12-03, 19:10
Fyll på kylarvätska, när det blinkar för vatten så är nivån i expansionskärlet för låg

Har jag redan gjort!

Även haft för mycket vatten i.

Han blinkar i vilket fall som helst.

g-man
2010-12-05, 11:12
Äldre passater kan ha problem med spruckna lödningar till kontakten på kretskortet i instrumentet. Hade det felet på min -95:a också att den börja varna för låg kylvätske nivå och för hög motortemp. Var några lödningar som hade spruckit i mitt instrument. Kan vara värt att kolla iaf..