handdator

Visa fullständig version : Mängder av fel på Golf TSI. behöver hjälp!



zawilo
2010-12-01, 23:04
Hej.

Första gången jag skriver här inne. Efter en del research på nätet efter fel på min modell ( Golf tsi 170 2006) hittar jag inte vettiga svar på mina frågor.

Jag ska korta historien så kort jag bara kan.

2007 köper jag bilen av en bilhandlare i Karlstad. bilen har gått 1100 mil.
Samma år juni går bilen sönder. olja läckt från kamaxelhuset till tändspole. så var vags förklaring.
Detta innebar stor renoverig. som tur va fanns nybilsgaranti kvar. Kostnad 20-25;-tkr.

2007 Augusti.Turboventil sönder. Kostnad ca 5-7tkr.'

2010 sommar. växelåda. synkring kostnaden har jag glömt.
påpekade ganska omgående att efter lagning gnisslar det från kopplingen.
Och nu 3 dagar sedan Låter urtrampningslagret när jag trycker speciellt när jag släpper kopplingen.

Alltså jag blir så trött på detta företag. Alla skyller på alla. Ingen goodwill görs på någon av de första 2 skador. och inte den senaste heller. Man blir behandlad från dom med svar som " detta är normalt" Dom kan aldrig säga vad det egentliga felet är eller liknande. Känns som om att de ljuger väldigt mycket på sina verkstäder.

Hur " normalt" ? är alla dessa felen på en bil som rullat 4400 mil!! Och nu börjar också kopplingen hålla på. Man känner att man inget kan göra. Vad tycker ni att jag skall göra? Finns det folk där ute som har haft liknande problem? samma behandling från verstäder? vad har ni gjort då?

Jag blir väldigt glad för så många svar som möjligt.

MVH en knäckt/nedtryckt Volkswagen ägare.

VWGolIV
2010-12-02, 10:59
I mina öron låter det märkligt.

Jag hade bytt verkstad till o börja med om du inte får svar på dina frågor.
Har du kollat din försäkring, för många gånger har man ju en motorgaranti som man kan utnyttja på en sådan ny bil.
De brukar vara upp till 12000 mil eller nåt.

zawilo
2010-12-02, 14:59
Verkstaden i Malmö är likadan som i Trelleborg dvs under kritik. Jag tycker dom inte är ärliga mot en hela tiden har dom massa försvar etc etc. Ring Linköping säger dom. Vad säger dom tror ni ? Jag har ringt dit ang 2 saker Mit första fel och med växellådan. Tycker dom bara sitter där i Luren o säger mmm, mm , mmm nu e det så att detta kan inträffa vem som helst bla blabla.

VWGolIV : vad menar du ? att dom ska ta kostnaden för ny koppling? Jag förstår inte varför man itne bytar ut saker o ting när växellådan ändå har tagits ned alltså. Gör dom det på Audi ex?

Fortsätt gärna med alla svar.

Mawe
2010-12-05, 22:11
Prova Michelsens Bil i Tomelilla. Har hört mycket gott om dem från vänner och bekanta..

dorian
2010-12-11, 16:33
Min fick också ny koppling vid 8 tusen mil,och massa olika givare, den är inne för byte av kedjan just nu.
Jag tycker att du ska tjata på dom tills de ger sig.

VWGolIV
2010-12-11, 20:23
Exempel från Trygghansa som jag har som försäkringsbolag.
Det är kanske en idé att ta kontakt med ditt bolag o fråga om du har någon försäkring som kan gälla ang ditt problem.
Det är ju ett telefonsamtal bara.

"Bilen får vara högst 8 år gammal räknat från första registreringen och körd högst 10 000 mil.
Ägaren ska styrka bilens ålder och antalet körda mil.
Kan det inte visas vilken dag skadan uppstod, anses händelsen ha inträffat den dag
anmälan kommit till oss."

"Skada som påverkat bilens funktion och berört
följande
komponenter:
• motor
• grenrör
• turbo/överladdningsaggregat med styrsystem
• laddluftkylare
• klimatanläggning
• tändsystem inkl. styr- och reglerkomponenter
• kylsystem för motor och växellåda
• värmeelement
• startmotor
• generator
• bränslesystem inklusive insprutningssystem och
dess styrdon
• kraftöverföring
• bromsservo
• styrservoväxel inklusive pump
• styrelektronik för aktivt chassi-stabiliserings- samt
antisladd-/spinnsystem (inte fjädrar)
• system för avgasrening (inte ljuddämpare och
avgasrör)
• airbag och styrenheter till denna
• komfortstyrdon (exempelvis styrenhet till stol,
fönster och centrallås) samt motorer till dessa
• kombinationsinstrument (exempelvis hastighetsmätare)
• fabriksmonterade elektroniska system för kollisionsvarning,
säkerhet, kommunikation, information,
data, navigering samt multimedia.
• torkarmotor och reglage (inte länkage) för vindoch
bakruta samt regnsensorer. Går rutan sönder
vid reparation av regnsensor ersätts inte rutan.
• säkerhetsbälten
• parkeringsbromssystemets elektronik
• fabriksmonterade strålkastare och styrsystem
inklusive givare
• sätesvärmare
• parkeringshjälp
Kostnader utöver självrisken för undersökning och demontering i syfte att fastställa om skadan ersätts av försäkringen"

zawilo
2010-12-19, 20:43
Dorian : Hur gick du tillväga tills dom gav sig? vilka medel använde du. Kedjan nu också? Varför?


VWGOLIV: Jag ska kolla upp det men frågan e om den täcker slitagedel? Jag börjar tvivla på om det är urtrampningslagret. För ljudet uppkommer när jag släppt upp kopplingen, ex om den står i friläge så låter den. trycker jag ner kopplingen slutar det låta? Kan det vara ingående axel till lådan kanske?

dorian
2010-12-22, 01:45
Dorian : Hur gick du tillväga tills dom gav sig? vilka medel använde du. Kedjan nu också? Varför?


VWGOLIV: Jag ska kolla upp det men frågan e om den täcker slitagedel? Jag börjar tvivla på om det är urtrampningslagret. För ljudet uppkommer när jag släppt upp kopplingen, ex om den står i friläge så låter den. trycker jag ner kopplingen slutar det låta? Kan det vara ingående axel till lådan kanske?

Jag gick bara tillbaka till säljaren och lämna mina nycklar på bordet, visste inte vad det var för fel alls. Men han var så trevlig och jag fick ha lånebil under tiden. Vi hade haft bilen i två månader bara.
Koppling är slitage grej, nu vet jag inte hur du kör men man kan döda en koppling väldigt snabbt

zawilo
2011-03-29, 01:07
Nu har det gått 4 månader sen sist. bilen har nu rullat 4800 mil. Nu skramlar det i 1a och 2a växeln när jag gasar upp till ca 2800 varv. Vid ca 20% gas börjar det låta. låte mindre i 3ans. 4-5-6 Inget! Kan det ha samband med reparationen av S-Ringarna ? Pendlar 32 km T o R till jobb motorväg 28 km. Någon som vet något? Funderar att åka till motormännen betala ett test och se om dom kan förstå felet.

Marcus
2011-03-29, 19:57
Låter nästan som en värmeskyddsplåt?

zawilo
2011-03-29, 21:36
Kan laga det själv? eller sätta ihop den om den bara lossnat lite?