handdator

Visa fullständig version : Lite av varje ang Golf V TDI 2004...



mr_mike
2007-07-09, 14:44
Hej..

Nu är man nybliven Golf ägare. Och nybliven forum andvändare...


NR 1:
Köpte mig i Fredags en Golf V TDI 2004. Allt gick bra tills på kvällen då varningslampan (Enegine Fault Workshop) Fick lite panik och ringde VAG. De sa ställ bilen hemma och kör inte. Frågade om de kunde kolla på det men fick till svar inte förens V33. Shit tänkte jag.

Kom på att jag vet en kille som är ifrån Tyskland och mekat VW och Audi, har en dator utrustning hemma i sin verkstad. Ringde honom och åkte dit. Fick felkoderna

Motortempgivar kontakt fel
samt bromsljuskontakt fel.

Är detta dyra grejor???

NR 2:
har ett svagt gnisslande ljud ifrån motorn när jag gasar. låter ifrån remmarna. den har bara gått 10 000mil så kamrem ska inte bytas förens 2000mil. sprutade på lite smörjmedel på remmarna men det slutade inte.

Någon som har någon ide???

NR 3:
Tänkte bygga biljud och vill då få ut lågnivå. Finns det i org stereo eller måste man ha någon adapter?

Vart kan man få tag på högtalar ramar till dörrarna som man fäster de nya högtalarna i???

NR 4:
Bilen jag köpte uppfylde alla min kriterier utan på 1 punkt. Det va den snåla varianten av AC inte ACC alltså. Finns det möjlighet till att uppgradera till en ACC eller blir det mycket jobb med elektronik osv???


Tacksam för alla svar Mvh Mikael

Fredrix
2007-07-09, 15:32
Hej..

NR 3:
Tänkte bygga biljud och vill då få ut lågnivå. Finns det i org stereo eller måste man ha någon adapter?



Nepp, inga lågnivå.
Har du planer att bygga ljud så e de bättre att byta till ny stereo.
Vet inte hur seriös du tänkt ditt stereobygge, men original elementen låter ok
( för mina krav, men de e inte så höga på bilstereo ) när du får på bättre förstärkare än originalstereon ( 4x20w ).

mr_mike
2007-07-09, 18:01
Nepp, inga lågnivå.
Har du planer att bygga ljud så e de bättre att byta till ny stereo.
Vet inte hur seriös du tänkt ditt stereobygge, men original elementen låter ok
( för mina krav, men de e inte så höga på bilstereo ) när du får på bättre förstärkare än originalstereon ( 4x20w ).


OK... har kollat lite och det finns ju adapters för att plocka ut hög till lågnivå. Ne jag har väl tänt att byta ut alla högtalare. Och in med en 10" bas som spelar på rätt så bra. Har kollat lite på ALPINE saker. Hade det i min förra Golf IV...


///Micke

mr_mike
2007-07-09, 21:22
Dålig respons på detta forumet... Endast 1 svar....


///Micke

Marcus
2007-07-09, 21:42
#1: "Motortempgivar kontakt fel
samt bromsljuskontakt fel.

Är detta dyra grejor???"

Ringer du till VW så får du säkert mest exakt svar. Och priser skiljer mellan olika verkstäder.

#2 "har ett svagt gnisslande ljud ifrån motorn när jag gasar. låter ifrån remmarna. den har bara gått 10 000mil så kamrem ska inte bytas förens 2000mil. sprutade på lite smörjmedel på remmarna men det slutade inte.

Någon som har någon ide???"

Det finns väl ganska mycket som kan föra oljud under huven på en diesel-Golf så du får nog försöka precisera lite mer varifrån ljudet kommer. Ökar ljudet i styrka med varvtalet på motorn? En trött vattenpump låter illa, lite gnisslande... En liten sten som letat sig in någonstans?

Särkelä
2007-07-09, 22:22
kan vara så att det är ac-kompressorn som låter e inte helt ovanligt att det blir oljud från dom.

En tempgivare e inte dyr o inte en bromsljuskontakt heller.. o lätta o byta båda två så det fixar du själv.

Och byta till acc det tror ja nästan inte är nån ide. Du måste i med styrdon o så vet ja inte hur det blir med alla spjällmotorer. Känns krångligt. Men går säkert.

mr_mike
2007-07-11, 11:04
#1: "Motortempgivar kontakt fel
samt bromsljuskontakt fel.

Är detta dyra grejor???"

Ringer du till VW så får du säkert mest exakt svar. Och priser skiljer mellan olika verkstäder.

#2 "har ett svagt gnisslande ljud ifrån motorn när jag gasar. låter ifrån remmarna. den har bara gått 10 000mil så kamrem ska inte bytas förens 2000mil. sprutade på lite smörjmedel på remmarna men det slutade inte.

Någon som har någon ide???"

Det finns väl ganska mycket som kan föra oljud under huven på en diesel-Golf så du får nog försöka precisera lite mer varifrån ljudet kommer. Ökar ljudet i styrka med varvtalet på motorn? En trött vattenpump låter illa, lite gnisslande... En liten sten som letat sig in någonstans?



Ljudet kommer lite grann vid gaspådrag ca (2000rpm) sen försvinner det vid högre igen.

Låter som om det kommer ifrån remmarna. Provade att sputa på lite gummi smörjmedel. Men det hjälpte inte. Tänkte om det va någon som haft liknande problem.'

///micke

Falcor
2007-07-11, 12:17
Ljudet kan kanske vara remspännaren som börjar bli trött. Min Passat hade liknande ljud och det försvann efter kamremsbytet. Är det inte kamremsbyte var 9000:e mil på dieslarna?

mr_mike
2007-07-11, 19:15
Ljudet kan kanske vara remspännaren som börjar bli trött. Min Passat hade liknande ljud och det försvann efter kamremsbytet. Är det inte kamremsbyte var 9000:e mil på dieslarna?



Ne jag ringde till min närmsta vag verkstad och de sa att vid 12 000mil på Golf V TDI..


///Micke