handdator

Visa fullständig version : Tsi som går dåligt



dorian
2010-11-28, 01:31
Va nere på stan och hälsa på en kompis förut, en timme senare när jag skulle hem så går bilen dåligt på tomgång..
varvräknaren står still, men bilen skakar som om den gick på 3 cylindrar. vill inte varva mer än 4 tusen varv.
när man kör så märks det inte, men på tomgång går den dåligt. vad kan ha hämt? det är mycket snö ute och det va mycket snö på bilen, har kört i 50cm hög snö. kan nåt ha blivit blöt kanske?
bilen är en golf gt 1.4tsi 170

fick tre månader garanti av försäljaren och jag har två veckor kvar på den

Crille82
2010-11-28, 08:17
Att tändspolar går sönder är vanligt...

Särås
2010-11-30, 00:33
Troligen en tändspole eller om det kommit fukt i någon annan kontakt som det inte borde komma fukt in i, men tändspole är även mitt tips!

dorian
2010-12-02, 17:33
Bilen är kontrollerad nu, det visade sig att kedjan har sträckt ut sig, helt otroligt med 9.000mil på mätaren.
Säljaren har tagit på sig det hela och bilen ska få ny kedje paket med allt som hör till. tacka mrf garantin

Crille82
2010-12-02, 18:45
Bilen är kontrollerad nu, det visade sig att kedjan har sträckt ut sig, helt otroligt med 9.000mil på mätaren.
Säljaren har tagit på sig det hela och bilen ska få ny kedje paket med allt som hör till. tacka mrf garantin

När är oljebyte utfört?

dorian
2010-12-02, 19:11
När är oljebyte utfört?

de som hade bilen innan mig har kört ca 3.000mil mellan byten. sista service vid ca 9.400mil
vi har haft bilen i lite över två månader. fick mrf garanti 500 mil el 3 månader.
jag kör 1.000mil med oljan bara, nu kommer jag ju att få ny kedja och allt som hör till, jag hoppas att det kommer att hålla ett tag sen.
bilen fick ny koppling vid 8.400 mil

jäkla tur att det hände nu, de bara två veckor kvar på garantin haha

pudas
2010-12-02, 19:48
Det måste vara värdens skit-kedjor som VW monterade på fabriken. Att skylla på långa serviceintervaller tycker inte jag håller. En kammkedja
ska tåla att man i princip aldrig byter motoroljan. Är det någon som vet om VW monterar förbättrade kedjor när bilarna kommer in för kedjebyte eller är det samma skräp?

a128
2010-12-02, 20:20
Man kan ju undra, samma kedja sitter på Golf MK5 1,6 Fsi, jag hade en 04:a som jag körde med åskilliga mil men någon kejda bytte jag alldrig, men oljan byttes vart ca1500-2000mil, beror det på förlängda oljebytesintervaller?,motorolja 0W-30? eller var kedjorna temporärt dåliga omkring 06-07 ?? det borde även ägare av motsvarande Polo 1,4 Fsi samt Skoda+Audi 1,6 Fsi kunna vittna om

dorian
2010-12-03, 00:04
Vet ej hur kedjorna var då eller nu, men 3.000 mil är för långt. jag kan se på min servicebok att de har kört ca 3.000mil varje gång.
Bra att de sätter in en helt ny gratis iaf, fått lånebil så länge också gratis för mig, allt gick smidigt och fint och de va trevliga med.
bad dom kolla alla rör från och till turbo och kompresor, samt rensa silen och alla oljekanaler, vi får se vad det blir av allt

Särås
2010-12-03, 04:42
Tyvärr blir det väldigt mycket värme på 1,4TSi motorn, den värmen som turbon och kompressorn bygger upp gör att motoroljan klumparsig eller värms upp så mycket att den tappar smörjförmågan en heldel!
Vet att det finns många 1,4TSi ägare ute i Sverige och övriga världen som haft kedjeras efter allt mellan 5,000mil och 14,000mil!
Jag vågar säga att en motor som är byggd på det sätt VAG byggt denna motor borde ha tätare intervaller på oljebytena, själv är jag orolig för övriga komponenter i motorn med tanke på att det troligen är på grund av dålig smörjning på kedjan som har hård belastning, hur är det då med smörjningen på lager och kamaxlar osv?
Det här är ett problem och VAG vet om det!
Angående 3månader / 500 mil så är det så att enligt konsumentverket har Du 6 månaders garanti ALLTID om Du köpt bilen av en firma!
Mer går att läsa här: http://www.konsumentverket.se/bilar/

Dessutom vet jag att VAG har tagit kedjorna på "förlängd garanti" på några enstaka bilar i Sverige som vart servade som dom ska på deras verkstäder.

Men som sagt undrar hur det kommer se ut om några år med alla 1,4TSi om VAG gör som FIAT/Alfa som införde kortare intervaller på några motorer på grund av att dom inte klarade av den långa intervallen.

Lycka till!

Marcus
2010-12-03, 09:57
Gäller ovanstående endast 1,4 TSI turbo + kompressor (140-180hk) eller även 1,4 TSI turbo (122hk) ? Kanske även den mindre 1,2 TSI turbon?

dorian
2010-12-03, 22:37
De sa till mig på vag att dom ska kolla allt som har med olja att göra. man borde kunna höra det ifall några lager i motorn är dåliga, el har jag fel?
Det dumma med kedjan va att den gick hur tyst som helst, ingen rassel alls, sen helt plötsligt när jag starta bilen en timme senare så gick den dåligt som fan och nästa dag tändes motor lampan.

Borde jag sälja bilen när allt är klart? el kan jag köra med den i några år om jag bytar olja var 1.000 mil?
Kör väldigt lugnt med den, varvar aldrig över 4.000 varv ALDRIG bara i början för att testa vad den gick för.

a128
2010-12-04, 11:26
Behåll du bilen bara, med ny kedja och oljebyte max vart 1500mil så borde alla problem vara som bortblåsta, använd en 40 olja tex. 0W-40, 5W-40 eller liknande, anledningen till att den är tyst är att kedjesträckaren helt enkelt gör sitt jobb när motorn är i gång

Premis
2010-12-04, 15:18
Det här är en trolltråd som alla andra med a128 och dorian bara så ni vet.

pudas
2010-12-04, 19:45
Det här är en trolltråd som alla andra med a128 och dorian bara så ni vet.

Blir man trollförklarad för att man har en fråga som belyser ett mycket allvarligt och kostsamt problem? Eller är det bara oändliga trådar om chipstrimmning och styling som är korrekt här?

Särås
2010-12-04, 21:06
Kan även vara så att motorn har ett konstruktions fel i grunden där det inte är tillräckligt mycket smörjning av kedjan, ska inte säga att det enbart är service intervallen men är helt säker på att man garanterat hjälper problemet på grund av lång service intervall!

Vill bara säga det, vi har inte plockat i sär en 1,4TSi (turbo & kompressor) motor så vet inte exakt hur det ser ut men vi har läst många många trådar om motorer som rasat och vi har servat en hel del 1,4TSi bilar och även trimmat några med mycket bra resultat och driftsäkerhet! Har en kundbil vi servade i veckan som rullat över 10,000mil men han har inte haft några problem ännu, dock så har han servat bilen med 1500mils intervaller, vilket styrker teorin jag tidigare postade men som sagt långt ifrån säkert att det enbart har med intervallen på service, men med tanke på att turbo och kompressor bygger mycket värme och att vi och GIAC har loggat mycket värme på oljan på dessa motorer så är det troligt att oljan inte klarar av det!
Men som sagt vi får se vad Audi & VW kommer fram till en vacker dag eller om vi river i sär en motor bara för att se hur det ser ut exakt!

mvh

dorian
2010-12-05, 01:31
Det här är en trolltråd som alla andra med a128 och dorian bara så ni vet.
vadå troll ? va fan menar DU? varför har vag tagit på sig det hela nu då? bilen har rullat 3.200 mil innan servicen gjordes första gången! men dom tar det ändå. för att de är snälla eller tycker om mig? knappast! för att dom vet vilka skit motorer de har! haft biljäveln i två månader och råkar ut för en sån grej. en fullservad bil med 9.000 mil på mätaren ska inte rasa på de viset, de skit motor, håller den 30.000mil utan större problem? knappast!

dorian
2010-12-05, 01:42
jag är säker på att det beror på de långa intervallerna, de sa till mig att lampan kan tändas vid 2.000mil el tidigare också, men folk tror att de kan köra upp till 3.000mil ändå. det har dom gjort med min. de va en trafikskola som hade den. bytt koppling vid 8.000mil och massa givare, vag har visat mig allt de har på datorn, hela bilens verkstads historik. det blir andra bullar nu när den är i min ägo 1.000 mil Max.
motorn förbrukar lite olja och nivån minskar lite med tiden. fins ingen olja i världen som smörjer lika bra efter så många mil, hur bra motor man än har.

1.8t på gti gick mycket mycket långt innan den skrotades pga olycka, inga fel med tändspolar el nåt annat. över 30.000mil på mätaren, pappa hade den i 7år. han bytte styrväxel 2 gånger det var allt.

Premis
2010-12-06, 11:36
vadå troll ? va fan menar DU? varför har vag tagit på sig det hela nu då? bilen har rullat 3.200 mil innan servicen gjordes första gången! men dom tar det ändå. för att de är snälla eller tycker om mig? knappast! för att dom vet vilka skit motorer de har! haft biljäveln i två månader och råkar ut för en sån grej. en fullservad bil med 9.000 mil på mätaren ska inte rasa på de viset, de skit motor, håller den 30.000mil utan större problem? knappast!

Grattis, dom har fixat din motor, var glad för det istället för att dra iväg spaltmeter med spekulationer, skitsnack och kvacksalverekommendationer till nybörjare här. Du har lyckats få VW att byta din motor, en förbannat bra bedrift helt klart.

outrunner
2010-12-06, 16:03
Hej.

Det jag reagerar på är det som står i första inlägget...*kört i 50 cm snö..* kan det vara så att det kommit in snö där den inte ska vara och därmed *hjälpt* kedjan att kugga över? Att bilen uppenbarligen inte har skötts som den borde är väl helt klart(milintervall) men att därmed kalla detta för en skitmotor är nog att gå lite långt. ALLA motorer behöver skötsel.

HK GT
2010-12-06, 16:23
Grattis, dom har fixat din motor, var glad för det istället för att dra iväg spaltmeter med spekulationer, skitsnack och kvacksalverekommendationer till nybörjare här. Du har lyckats få VW att byta din motor, en förbannat bra bedrift helt klart.

Skitsnack är det inte!service intervallet är för långt.håller med SÄRÅS om vad han skriver.läs artikeln i senaste nr av Vi bilägare.vw verkar veta om problemet..det verkar vara något med olje pickupen och oljereturen från turbon.

dorian
2010-12-06, 22:24
Du det var innan jag visste vad som hade hänt. Bilen gick dåligt och jag trodde att nånting hade blivit blöt.
Efter en kontroll på vag så fick jag reda på att det var kedjan.
Jag hade läst många inlägg som varnade för tsi motorerna men jag ville tro att det var bara snack, nu vet jag att det inte är bara snack, det är helt klart att nåt är fel med denna motor typ.


Läs noga innan du skriver nåt! Jag trodde att det var nåt el fel orsakat av snö/vatten. Står inget om kedja på första inlägget. Om man tror att snö kan få kedjan att kugga över då förtjänar man inte att köra bil.
LÄS NOGA INNAN DU SVARAR Outrunner

dorian
2010-12-06, 22:34
Det är ingen skitsnack! Klart jag ska va glad bilen kostade 120 tusen, tro inte att jag tänker låta dom blåsa mig på en reparation.

Varför bryr du dig ens? är du delägare på vag el? är det du som har tagit fram tsi 1.4? motorer går sönder det händer alla märken. MEN när flera stycken går sönder på samma sätt då fins det bara en förklaring. Precis som SAAB motorerna med trionic 7 va inget vidare, men saab gick ut med en förlängd motorgaranti på 8 år oavsett mil på bilen. det borde vw ta efter. ok de betalar min visst, men det fins många andra som fått betala själva

dorian
2010-12-06, 22:38
Den här tråden handlade inte ens om några kedjor, trodde felet va nåt helt annat. jag sprider ingen skitsnack jag säger vad jag tycker och några håller med. Folk ville veta om min bils service historik och jag berättade det, nu har hela tråden blivit nåt annat. du ska bara va tyst och om det stör dig så får du läsa nåt annat.

Henrik.M
2010-12-06, 23:22
Den här tråden handlade inte ens om några kedjor, trodde felet va nåt helt annat. jag sprider ingen skitsnack jag säger vad jag tycker och några håller med. Folk ville veta om min bils service historik och jag berättade det, nu har hela tråden blivit nåt annat. du ska bara va tyst och om det stör dig så får du läsa nåt annat.

Och nu låser jag tråden , anledning (vilket jag egentligen ej behöver ange men väljer att göra) är markerad med röd text.