handdator

Visa fullständig version : Vad är detta symptom på...? Passat 1.8t -03



Falcor
2010-11-27, 16:03
Tjejens Passat 1.8t -03 har stått sen i torsdags. Idag när jag skulle ta bort snön för att köra in den i garaget så lät jag den stå på tomgång medans jag borstade av snön (4-5 minuter), sen tog jag ett varv runt kvarteret , drygt en kilometer.

När jag kör in på infarten igen märker jag att den ryker ganska mycket ur avgasröret fortfarande (motorn var varm, nålen på 90 grader) och att den luktar surt/brännt.

Jag har mina gissningar men väntar på att höra den samlade kompetensens åsikter först.

Särkelä
2010-11-27, 18:27
kondens vatten tror jag på.. bara för vattnet e varmt så e inte resten det.. =)

Falcor
2010-11-27, 19:04
Mjo.....men det luktade apa om bilen...så har det aldrig luktat förut.....

Funderar på om det är vevhusventilationen som spökar, den går ju mest korta sträckor..... Oljan ser dock ok ut och det är inget direkt kladd på oljelocket.
Ska låta den stå över natten i garaget och se hur det verkar i morgon igen.

Jonken
2010-11-27, 22:47
kanske värt att byta olja och filter snart? har bytt turbo två gånger för att oljan koxat i returen från returen på dem där motorerna

Falcor
2010-11-28, 10:17
Lät den stå i garaget över natten för att tina upp. När jag startade den så fylldes garaget av grå rök....

Körde ut den och på ett varv runt kvarteret (2 minuter puttrande på tomgång) så står vattentempen på fullt. Brukar ju ta minst 5 minuter på ca 2500 rpm innan den gör det i vanliga fall.

Vi är ju beroende av bilen så lite tips vore bra...

:-(

Peter-C
2010-11-28, 11:51
En fullt frisk motor kan ibland ryka kraftigt pga kondens, vilket blir ju särskilt tydligt när temperaturen hastigt går ner. Exempelvis om man kört mindre sträckor med bilen.

Eftersom det är så påtagligt verkar det ju vara ånga från kylvätskan. Det betyder troligen att vätska kommer ut i förbränningsrummen och vandrar ut genom avgassystemet. Kylvätskan har den ”försvunnit”? Har du behövt fylla på löpande utan att yttre läckage funnits? Är oljan mjölkig? En del vätska bruka ju smita ner i oljan vid så kraftigt läckage via förbränningsrum vilket gör oljan grumlig, i alla fall förr i tiden när man inte körde på helsyntet olja.
Om svaret är ja på frågorna är min gissning att toppackningen har gått…… Det var många år sedan som jag härjade på insidan av olika motorblock, så jag kanske har fel. Hoppas det inte är så illa som ”worstcase” beskrivningen.

/Peter

PS Hypotesen ovan gäller ju bara om det är vattenånga vi pratar om…… Oljerök – då är det kanske turbon som först kommer i åtanke.

Falcor
2010-11-28, 13:00
Oljan är inte mjölkig, det var det första jag kollade.

Verkar vara oljerök eftersom den hänger kvar i luften....nån minut efter jag stannat motorn så "sipprade" det fortfarande rök ur avgasröret.

Peter-C
2010-11-28, 14:44
Då är det nog oljerök, vattenkondens löser upp sig kvickt.
Om Oljan är ok och kylvätskenivån är ok då tror jag att det är turbon som skickar ut olja. Själv har jag inte råkat ut för det men man har sett andra bilar som ryker hel otroligt mycket när turbo lagringen / tätningen gett upp. Kan nog tänkas att det förbrukar så mycket olja att man inte borde köra med bilen. Oljan kan sina, respektive katalysatorn mår inte så bra av det.

Turbo byte är mindre negativt än en toppacknings byte. Finns visst utbytesturbo tror jag, men vet inte vad det kostar.

Exempel - har inte köpt något där.
http://www.turbotechprislista.se/sokpris.asp?CarBrand=41&CarModel=321&Moms=1

/Peter

Falcor
2010-11-28, 15:41
Jo bilen har ju gått 23000 mil nu så att det är turbon är väl troligt.

mt4base
2010-11-28, 23:47
23000mil är väl inte långt? Ska inte en turbo hålla mer än så? Hörde nånstans att en turbo ska hålla bilens livsläng ut om oljebytena sköts rätt. Sen kan man ju alltid diskutera vad som är "livslängd" men mer än 23 tusen mil tycker jag nog är rimligt att tycka att ett turboaggregat ska hålla? Polaren bytte turbo på sin Saab 9-5 i somras, den hade gått 37 tusen mil. Det tycker jag är mer ok isf?

Hur det än går, lycka till med felsökningen. Hoppas det går att ordna.
Mvh
mt4base

VWGolIV
2010-11-29, 00:40
Som allt annat så kan ju turbon vara ett måndagsex också.
Sen är det ju lite beroende hur man kört bilen, har turbon fått kyla ner sig var gång osv.
Det är så mycket som spelar in.

Jag hade kollat på skroten efter en turbo, rätt mycket biligare än en ny.

Andersson Racing
2010-11-29, 00:48
Som allt annat så kan ju turbon vara ett måndagsex också.
Sen är det ju lite beroende hur man kört bilen, har turbon fått kyla ner sig var gång osv.
Det är så mycket som spelar in.

Jag hade kollat på skroten efter en turbo, rätt mycket biligare än en ny.

Om turbon skulle vara ett måndagsex så borde det nog ha visat sig innan 23 000 mil anser jag vartfall.....................

Lycka till med felsökningen och hoppas det inte blir så kostsamt Mats!

mvh Per

Falcor
2010-11-29, 19:19
Körde bilen till jobbet idag med vagcomen inkopplad för att kolla lite värden. Allt verkade "normalt"

Har en felkod på "systemet för magert" som jag gissar är en vacuumläcka nånstans. Bilen går normalt, tempen verkade också normal.
Jag kör ju dieselgolf till vardags (Passaten är ju frugans dagistaxi) och det kanske var därför jag tyckte att 1.8t'n kom upp snabbt i temp. (allt är relativt)

Handlade olja och oljefilter och gjorde ett extrabyte, oljan var ganska svart och ett par små svarta korn fanns i silen på tratten när det var tömt.
Kollade alla stiften och dom såg normala ut (brun-beiga) Fyllde på lite glykol då nivån var på mingränsen.

Byter bil med damen några dagar för att hålla koll på den, den luktade litegranna i morse men inget eller väldigt lite när jag kom hem idag.

Peter-C
2010-11-29, 21:43
Då får man hoppas att det stannar vid det. En turbo reparerar inte sig själv. Då måste röken komma från kondens.
/Peter

Falcor
2010-11-29, 21:53
Precis....ska hålla kolla på bilen de närmaste dagarna så får vi se hur det verkar.

Pratade med en av mekarna på den lokala VAG verkstan och enligt honom så om man kör väldigt korta sträckor när det är kallt så kan dom sura ihop sig lite med kondensrök och lukt från katalysatorn innan allt blivit genomvarmt och har torkat upp. Fortsättning följer.......