handdator

Visa fullständig version : Måste få tag i extraktor till mk1 (Oettinger bygge)



Jonken
2010-11-27, 15:37
Nu har jag fått tag i nästa projekt:)

En golf mk1 1.6 75hp, TELEVERKET Orange(!), inte mycket rost och 220000 på mätaren. Priset blev 2500 tusen.
Enligt mig känns detta som en bra början.

Och projekttankarna började med att min lärare på tävlingsmekanikerlinjen i Torsby ringde och fick höra om köpet, då berättar han att har ett komplett trimkitt liggandes. Och snacka om all inclusive! Strokad vev till 1.8, stakar, kolvar, trimkam, ventiler, fjädrar, packningar, ställbart kamdrev och lager.

Det fattas nu ett extraktorrör och en förgasare (förgasare kanske jag får tag på idag(weber 36/38))

Så hjälp mig nu att få tag på grejjer till Televerket.
p.s. bilder ska jag försöka få fram.

kim_gulle
2010-11-27, 19:16
http://www.simons.se/Oldtimers/Extractor/Extractor_Grenr%F6r_Manifolds_Ray_Simons.htm

Jonken
2010-11-27, 19:40
tack måste kolla flänsen bara. vore ju gött om de funka. förknasaren kom precis och det kan bli intressant när det är klart

kim_gulle
2010-11-27, 22:35
Det passar. Ingen skillnad på dem bakåtlutade motorerna i Mk1orna.

Jonken
2010-11-27, 22:45
nice, gött med raka svar. men när man ändå har en som kan på tråden, hur är det med skivorna fram? passar gti bromsarnas skivor ok och bygel i samma hål som standard?

kim_gulle
2010-11-27, 22:49
nice, gött med raka svar. men när man ändå har en som kan på tråden, hur är det med skivorna fram? passar gti bromsarnas skivor ok och bygel i samma hål som standard?

Jag tror det. En av folkracebilarna här på gårn har det gamla oket på ena sidan och det nya oket som det står VW II på, på den andra sidan. Men vore ju bra om nån med mer erfarenhet på just det ämnet kunde komma med en kommentar. :)
Har själv aldrig bytt emellan på det sättet.

Jonken
2010-11-27, 23:00
okej, tanken är att bara få dit bromsar som pallar lite värme för gatan så jag kanske provar att montera mina golf 3 ventilerade skivor och dess ok för att testa sen kan man ju fixa ny ok på skroten och renovera och köpa brembo max skivor på mekonomen kanske. men jag kan ju posta info om det när jag testat men när det blir vete gudarna. renovera förgasaren jag köpte först och få den besiktad först.

Smurfen
2010-11-28, 09:14
jag flyttade bara över mina gti skivor ock ok till min jetta mk1 jag hade. inga problem. Blev dock inte bättre bromsverkan för huvudcylindern verkade skilja.

Jonken
2010-12-04, 23:54
tack tack det underlättar att slippa exprimentera själv. men det är inte effekten som är problemet. snarare överhettning och fading. visst man kan ju köpa bättre belägg men känns ju vettigare med ventilerade och bra belägg.

kim_gulle
2010-12-05, 00:48
tack tack det underlättar att slippa exprimentera själv. men det är inte effekten som är problemet. snarare överhettning och fading. visst man kan ju köpa bättre belägg men känns ju vettigare med ventilerade och bra belägg.

Ventilerade skivor är mycket bättre än oventilerade helt klart så kör hårt. :)

mrpete
2010-12-05, 03:06
Det som skiljer mellan ventilerade och icke ventilerade är väl just beläggen? tunnare på ventilerade för att få plats i oken.

kim_gulle
2010-12-05, 18:10
Det som skiljer mellan ventilerade och icke ventilerade är väl just beläggen? tunnare på ventilerade för att få plats i oken.

Tror VW II oken är bredare för att få plats med belägg som håller rätt tjocklek. Är beläggen för tunna så slits dem ju ner tills dess att dem behövs bytas väldigt fort.

Jonken
2010-12-07, 16:24
precis så jag har tänkt, ok skivor och rätt belägg. men menar ni att det är samma ok på ettorna och bara tunnare belägg för att få plats? som jag har förstått är det väl ventilerade skivor med andra ok som sitter på gti'n?

mrpete
2010-12-07, 17:58
Exakt hur det ligger till med MK2 och senare vet jag inte riktigt. Men jag VET att golf mk1 har olika tjocka belägg för ventilerade (15,3mm) och oventilerade (19,7mm). Så om man byter till ventilerade skivor på mk1 räcker det med att byta till belägg från GTi:n. Men som sagt, det är inte säkert man får bättre bromsverkan om inte huvudbromscylindern orkar med.

För att kolla mått på skivor och belägg kan man kolla på mekonomens hemsida eller skruvat.se