handdator

Visa fullständig version : Backning syncro, ingen drift på bakaxel.



jetta_GT
2010-11-26, 19:28
detta ämne har det skrivits om här förut , men inte lyckats hitta vad som stod .
vet nån exakt hur det fungerar , eller länk ?
till ventilen får det 2 kablar och en vacuum slang
är det lika på Passat /Golf ?

Rs mannen
2010-11-27, 11:55
Ja men dom är väl bara framhjulsdrivna på backen.
Min står i garaget utan motor å låda. Å var själv lite fundersam när jag kunde snurra kardanen åt ett håll utan belastning å sen åt ett håll så hugger det i å naven snurrar med. Men den hugger i jävligt direkt å exakt. Så undrar hur den "kopplingen" ser ut å funkar. Men den ä helt mekanisk kan jag ju säga.

Jonken
2010-11-27, 18:06
var detta en helt vanlig tex golf 2/3 eller tidig 4:a? då borde det vara en typ av lamell låsning. men det borde väl också finnas frihjul för att det inte ska knäcka eller nypa diffen när abs jobbar fram medans bak fortfarande snurrar (tex)

Sn00k
2010-11-28, 00:09
försökte få till en bild som visar eländet, men detta var tyvärr den bästa kvaliten jag hittade digitalt på burken.. den visar ju iaf något, om hur frihjulsmekanism mm fungerar, även om texten är lite svår att läsa.. (det går).. =)

Bild (http://a.yfrog.com/img230/8292/golfsyncro67stitchsmall.jpg)

jetta_GT
2010-11-28, 02:54
Vet inte om jag utryckte mig dåligt .
men har problem med backspärren , som sitter på klumpen (bak) för att låsa driften vid backning , den är kopplad över backljuskontakten (trorjag) plus att det går en vacuum slang ,,, det du nämner är bara frihjulet

jetta_GT
2010-11-28, 03:02
ja precis det det jag var ute efter !! , tror jag haft detta häfte nån gång

men skulle ju gärna haft en bättre så man kunde se vad det stod på kretsschemat :-)
men tack så länge i alla fall

Manny
2010-11-30, 21:19
Jag har samma skit på min Kåntry!
Det ska driva i backen med, tanken är att man ska kunna gunga bort bilen om man kör fast.
Sitter ett relä bakom mittkonsolen (som jag hittade en dag och gjorde att jag kollade upp lite om det) som styr ventilen och styrs av backljuskontakten (tror jag).

Ska kopplas ur när man lägger i trean (eller nåt) för att inte bromsverkan ska påverkas av fyrhjulsdriften.

Men eftersom min backljus inte heller funkar så är troligen boven i dramat backljuskontakten som är sliten. Stiften som "kamaxeln" på växelföraren trycker på är i plast och blir dåliga med tiden. Jag har dock inte kollat upp det närmre ännu.
Backljusproblemet med slitna stift hade jag även på min Mk1 GTI.

Edit: Ärjad kontakt på bakaxeln kan också förekomma har jag läst.

Edit 2: Elschema; http://members.shaw.ca/vr6_corrado/1992%20Passat%20Syncro%20Freelock%20Wiring.pdf

jetta_GT
2010-12-06, 20:18
Sitter och tittar i ELSA , men finns det inga el-scheman här ? nån som vet..

golf4life
2010-12-08, 21:21
humm mkt med de där.. alla mina Syncros ja haft har bara drivit på alla 4 vid körning framåt. (haft 4st)
Sen något relä har ja inte sett till heller :) skruvat ner 3 av 4 helt i små bitar utan hitta något.

Men kan tro lite på de där med backljuset.. tål att forska i!

jetta_GT
2010-12-09, 00:40
humm mkt med de där.. alla mina Syncros ja haft har bara drivit på alla 4 vid körning framåt. (haft 4st)
Sen något relä har ja inte sett till heller :) skruvat ner 3 av 4 helt i små bitar utan hitta något.

Men kan tro lite på de där med backljuset.. tål att forska i!

Vet att det styrs över backljuskontakten , 4 stycken och alla felade inte illa .. :-)

Manny
2010-12-09, 01:24
Relät sitter på insidan av mittkonsolelen, rakt ovanför stora facket så att säga. Fast det kan ju tänkas att det sitter där på de med det nyare elsystemet bara.

jetta_GT
2010-12-09, 01:30
Relät sitter på insidan av mittkonsolelen, rakt ovanför stora facket så att säga. Fast det kan ju tänkas att det sitter där på de med det nyare elsystemet bara.

nyare ? vilken årsmodell skulle det var då ?

Thord
2010-12-23, 12:18
Jag har en pdf manual som beskriver syncron, jag kan maila den om någon är intresserad.

/Thord

a128
2010-12-23, 12:46
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_78.PDF

Thord
2010-12-23, 12:50
Exakt den, glöm mitt inlägg.

Manny
2010-12-24, 12:52
Jag har gjort ett litet försök att få det att fungera nu. Plockade isär backkontakten på lådan, den var ganska ärjad inuti, några fjädrar var sopslut, fick byta ut dom mot modifierade fjädrar ifrån bakrutevärmarknappar från golf mk1 =). Samt rengöra och fetta in. Obs pilligt jobb!

Mitt backljus funkar nu om man håller i spaken mot backväxeln, men relät under panelen klickar iaf så fort backen går i, och det klickar till igen när femman läggs i igen.

Dock funkar inte drivningen bakåt ändå, jag ska ta och plocka ner mekanismen på bakaxeln och rengöra o inspektera den senare.