handdator

Visa fullständig version : vanliga fel passat 1.8t -02



dorian
2010-11-26, 01:17
Hur bra el dålig är passat combi års -02? vad ska man tänka på när det gäller 1.8t motorn?
behöver lite tips. bilen har 18 tusen mil på mätaren
tack

Henrik.M
2010-11-26, 02:46
Kolla så den är servad , lyssna på hur motorn låter , varmkör och se så den bibehåller oljetryck , kolla så kamrem & v-pump är bytt & bilens allmänna skick.
Ser det bra ut , känns det bra så är det förmodligen också bra.
Dörrlås som tjurar & spjällmotorer till ac:n som låter illa vid golvet brukar annars vara mer regel än undantag.
Inte särskilt avancerade saker att åtgärda , dock ganska kostsamma. (dörrlås ca 1600:/st , spjällmotorer ca 900:-/st + ev arb kostnader tillkommer)
När vi ändå är inne på ac:n så är ett tips att lossa höger galler nere vid stötfångaren och känna så att ac-slangen inte ligger och nöter mot torkfiltret på baksidan. (den stora aluminium burken).
Gör den det är det hög tid att hissa upp bilen och kolla så att den ej nött sönder torkfiltret. = En betydligt dyrare åtgärd.


Fler "negativa" saker kommer jag ej på pga av att det generelllt ej brukar vara problem med framvagnarna på dessa bilar , förutsatt att ingen varit där och pillat i den tidigare med ex en sänkningssats eller dyligt. (stabilare framvagn from 01 och dom som tidigare varit ostabila lär vi det här laget vara åtgärdade).

Sen brukar det diskutteras hej vilt om dessa bilar , oftast brukar det mest negativa sakerna gundas på okunskap alt det man hört av andra , men jag kan sammanfatta det så här : Finns skit exemplar och oftast beror det på misskötsel.
Har själv en 02:a med 17500 mil på mätaren och jag har kört 4000 mil utan några som helst problem , även skruvat & kört 100-tals exemplar sen lanseringen 1997 & problemen jag listat är oftast problemen man stöter på.

Peter-C
2010-11-26, 20:45
Låskista – lödningar som släpper. Detta visar sig genom att när man med fjärrlås öppnar / stänger bilen får vissa bi effekter. Ex en dörr låses inte upp. Ingen kvittering av låsning via blinkers. Troligen förardörrens låskista som fallerar då denna används mest. Själv körde jag 15000 mil med en sen Highline -00:a. Låskista samt diverse styrdon till turbo fick repareras. Inga framvagns åtgärder alls. Noggrann skötsel och mellan byte av olja så att inte avlagringar samlar sig i motorblocket är nog att rekommendera. Gärna longlife service men gör den ofta…..
Rost i baklucka har man sett på många bilar men inte på den vi hade.
/Peter

Andersson Racing
2010-11-27, 00:01
Öppningsmekanism till bakluckan som lägger ner verksamheten pga av fukt. Låsen i dörrarna är extremt känsliga för fukt och minusgrader, en riktig passatsjuka mellan åren -89 tom -05. På senare modellen 06- och fram funkar det bättre.

mvh Per

dorian
2010-11-29, 01:03
Är det samma saker med Audi a3 1.8t ? för det är väl likadan motor?
tittat på en 98-98 med ca 22 tusen mil

mtm
2011-01-21, 13:01
ABS-styrdonen kan kanske räknas som ett vanligt fel på dessa också. Har hänt mig och när jag sökt på problemet så verkar många drabbas av det.
Finns ett svenskt företag (innosund) som bland annat lagar dessa, det kan jag tycka är en indikator på att felet är vanligt.

Henrik.M
2011-01-21, 17:28
Bromsslangar fram är mycet vanligt att dom på äldre bilar är dåliga.

Marcus
2011-01-21, 18:48
ABS-styrdonen kan kanske räknas som ett vanligt fel på dessa också. Har hänt mig och när jag sökt på problemet så verkar många drabbas av det.
Finns ett svenskt företag (innosund) som bland annat lagar dessa, det kan jag tycka är en indikator på att felet är vanligt.

Och/eller att bilarna finns i stort antal i Sverige...