handdator

Visa fullständig version : Bultar storlek etc 1.8 8V PG motorn



ACE2000
2007-05-06, 17:58
1.8 8V PG motorn (G60)

Funderar om jag ska fräscha upp lite grann och byta ut lite nu när jag endå renoverar lite..

Hur är det med bultarna till vevöverfallen , det är 10.9 bult idag , finns det ngt negativt att byta till 12,9 kvalitet?

Samma gäller pinnbultarna och muttrarna till vevstakarna!?

Vad har stuckit för er vid ras på dessa motorer?, vad har varit den troliga orsaken?

Är det ngn som har en sprängskiss över moroten där det står vilka bultar som är vart och vilken längd/storlek?


/Jonas

Keirn
2007-12-10, 18:01
man skall vara obs på bulten till remskivan på vevaxel, den har för vana att ge sig, byta båda bult och remskiva när du byter kamrem, har haft flera kunder med denna sortens havari.. inte vackert!

Henrik.M
2007-12-10, 19:08
man skall vara obs på bulten till remskivan på vevaxel, den har för vana att ge sig, byta båda bult och remskiva när du byter kamrem, har haft flera kunder med denna sortens havari.. inte vackert!


Förmodligen för att någon gjort det klassiska misstaget att lossa bulten till kamaxeldrevet vid kamremsbyte för att dom tror att den bulten även håller remskivan.......vilket den inte gör.
Man lossar bara insexbultarna och knackar bort remskivan , bulten till vevaxeldrevet låter man bli eftersom det inte finns någon som helst anledning till att lossa denna vid ett rembyte.

Klassiska misstaget är att bulten lossats av någon anledning , ej byts ut och dras för löst , vilket i längden medför att den gängar upp sig lite , kamaxedrevet börjar snurra på vevaxeln eftersom kilen går sönder.....och vi har en ventilsallad & knasiga kolvar som resultat.

Och om man mot förmodan ska/vill/måste lossa bulten tilll kamaxeldrevet så skall den bytas & den nya skall dras med rätt moment pga av att det är en sträckbult.

Sträckbultar skall ej återanvändas, en dragning och den är förbrukad , vare sig man vill eller inte. (Oftas här snålhet brukar bedra vishet).

Hörde kanske inte till ursprungliga frågan , men jag var bara tvungen att ge mig in i diskussionen ang denna bult......igen. =)