handdator

Visa fullständig version : Någon som ryckt ESP-säkringen på nya Golf R?



tomlin
2010-11-24, 18:59
Som rubriken lyder, skulle vilja höra synpunkter av någon som själv har ryckt ur ESP-säkringen på Golf R och testat på snö och is med riktiga (läs dubbade) däck? Gärna då en bil med manuell låda.

Har försökt läsa på om Golf R i olika tester, både svenska och utländska, och många klagar över ESP´s ingrepp. Läste svenska AMS test och de fick något problem och hann inte testa att rycka säkringen på snö och is som de planerat innan de var tvungna att avbryta testet.

Nu sist var det i senaste numret av Teknikens Värld som de vintertestade Golf R mot bl.a. Audi TT-RS och Porsche 997 Carrera 4S, och mycket klagomål kom mot ESP´s ingripande.

Har själv bara haft tillfälle att testa Golf R på torr sommarväg och då också tyvärr med DSG-lådan. Höll på att kosta mig körkortet. En Golf R kan vara ett alternativ när den börjat bli 2-3 år gammal och kommit ned i mina prisnivåer, men då måste det gå att göra nånting åt ESP.

wolfbane1967
2010-11-24, 19:22
OBS, Har inte provat att ta ur ESP säkringen och tänker inte göra det. Du får felkoder efteråt!

Däremot kan jag säga att bilen funkar utan problem att drifta lätt med bara ESP urkopplat, jag har i dagarna kört min Golf R i snö och kan säga att den är grym som den är, ESP kan hacka till,men då står bilen nästan helt på tvären. Å man vill ju gärna se den som behärskar den tekniken på asfalt i 120kmh å ratta upp den sen . Det är nog bra att ESP fungerar även urslagen.

Så jag förstår inte oron över ESP på Golf R ? Bara köpa å "smila" på vintern =)

wolfbane1967
2010-11-24, 19:44
Funkar helt okej med spikdäck åxå . Finns naturligtvis bättre bilar om man nu är ute efter en ren driftbil.

http://www.youtube.com/watch?v=TY8hOOPUhhM

tomlin
2010-11-24, 20:09
Wolfbane, tack för input. Har också kikat på den filmsnutten tidigare. Det väl ingen oro direkt över ESP, och är såklart bra att den finns. Vill bara ha möjligheten att leka ordentligt på vintern när andan faller på, gillar personligen inte elektroniska hängslen. Skulle gärna köra utan ABS också.

wolfbane1967
2010-11-24, 20:13
Jag förstår dig.

Men bilen är riktigt rolig i alla fall nu när snön är här, underbart grepp =)

Freffe
2010-11-24, 20:29
Jag håller inte med Wolfbane om ESP. Visst, ESP tillåter en del driftande, men som idag när möjligheterna var riktigt bra för att drifta, så går ESP in alldeles för tidigt.

Om man bara vill vifta lite med bakänden så är bilen riktigt bra, för att går det över styr så tar ESP tag i läget. Men som sagt, man får inga långa ställ, ESP griper in och rätar upp bilen och det blir inget flyt i körningen.

Nu kanske detta låter mycket negativt, men detta är den enda negativa jag har att säga om min R, I övrigt är bilen grym.

itouch
2010-11-25, 14:11
Faktiskt riktigt tråkigt att busa på vintern när man inte kan koppla bort hjälpsystemen helt, halva nöjet om man skaffar en haldex gen4 controller till golf R är ju lekandet på vintern.

Kim
2010-11-25, 22:08
Har funderat på ett köpa av Gti eller R, men jag kämnner mig väldigt tveksam till köp om det inte finns nåt enkelt sätt att koppla ur ESP när man vill köra lite aktivt med bilen. Speciellt om man har en R o det är vinter. Går det inte att koda om nåt så att det blir ESP off.

wolfbane1967
2010-11-26, 12:09
Jag tycker ni ska köra en R i snö eller halt innan ni oroar er å spekulerar om att R skulle bli tråkig. Observera ESP:n är absolut inget problem på R. Att journalister nämner ESP och att den inte går koppla ur helt är i extrem fall å körning på snorhal is.
jag säger som TV reklamen, sluta noja nu.

Bilen är grym kan jag säga.Det går att sladda utan problen genom en kurva för den som nu tvunget måste det. Annars finns ju gammal "skit" att köpa som är bakhjulsdrivet om man nu bara är ute efter att sladda med sin bil.

Andersson Racing
2010-11-26, 12:27
Jag tycker ni ska köra en R i snö eller halt innan ni oroar er å spekulerar om att R skulle bli tråkig. Observera ESP:n är absolut inget problem på R. Att journalister nämner ESP och att den inte går koppla ur helt är i extrem fall å körning på snorhal is.
jag säger som TV reklamen, sluta noja nu.

Bilen är grym kan jag säga.Det går att sladda utan problen genom en kurva för den som nu tvunget måste det. Annars finns ju gammal "skit" att köpa som är bakhjulsdrivet om man nu bara är ute efter att sladda med sin bil.

Bra sagt och sammanfattat!

Eller som i den gamla "Knäckehäxanreklamen" - Sluta jiddra börja trolla!

mvh Per

ThomasT
2010-11-26, 14:26
Bryter den ut i överstyrning av sig själv om man gasar på, eller måste man hjälpa den lite på traven?

.

wolfbane1967
2010-11-26, 16:02
Bryter den ut i överstyrning av sig själv om man gasar på, eller måste man hjälpa den lite på traven?

.

Den går lätt att överstyra genom att bara gasa på hårt i en kurva!

Siesta ST
2010-11-27, 15:09
För mig höll det på att sluta illa…
Körde lite ”aktivt” häromdagen. Bakänden började, enligt ESP:n, drifta lite för mycket och började kompensera med det faktum att bilen började glida i sidled istället. Det var jag inte alls beredd på för jag var beredd att ge lite mer gas för att ligga kvar i det ”uppställ” (hoppas ni förstår vad jag menar) jag hade. Var inte alls bra för det var inte många millimetrar att jag gled in i ett staket. Kunde slutat illa. ESP:n var av och det var på snö.
Drar man lite i handbromsen för att hjälpa till lite går ESP:n för tidigt då också så personligen tycker jag att ESP urkopplad går in alldeles för tidigt. Grym bil annars men några stjärnor försvann där när det gäller den aktiv körning på vintern. Har inga planer på att plocka bort säkringen. Får helt enkelt lära mig hur bilen uppträder istället men hade definitivt föredragit att ESP:n kunde kopplas ur helt.

(Btw min är manuell)

Siesta ST
2010-11-27, 17:44
Nu sist var det i senaste numret av Teknikens Värld som de vintertestade Golf R mot bl.a. Audi TT-RS och Porsche 997 Carrera 4S, och mycket klagomål kom mot ESP´s ingripande.

Har precis inhandlat sensaste numret jag också och håller med vad Teknikens värld skriver om Golf R:n. Det som dock slog mig efter mitt förra inlägg i tråden var att bilen vid det tillfället var inställd på "comfort-läget". Om det har någon betydelse jämfört med "sport-läget" gällande ESP:n vet jag inte. Någon som vet? Blir till att prova om inte annat...

debren
2010-11-27, 20:00
På dom första bilarna som tillverkades kunde man slå av ESP helt och hållet. Minns dock inte fram tills vilken produktionsvecka det var så.

wolfbane1967
2010-11-27, 22:13
På dom första bilarna som tillverkades kunde man slå av ESP helt och hållet. Minns dock inte fram tills vilken produktionsvecka det var så.

ESP har aldrig varit helt urkopplingsbart på någon produktions färdig Golf R som gått ut till konsument!

Jonken
2010-11-27, 22:37
går det inte bara rycka säkringen och sen tabort felkoden med antingen verkstads utrustning eller handhållen OBDII läsare?
eller vara riktigt bråkig och ta bort matarsäkringen till styrboxen (har för mig att de finns en maxi säkring till de där)?

Sen bara fråga snällt på mekonomen eller nåt om de kan radera. värre kan det väl inte vara?

Siesta ST
2010-12-02, 20:47
...jag märker ingen skillnad på de olika lägena för DCC:n

ESP:n går in för tidigt iaf men säker (vinter)körning blir det men lite tråkigt...

Jesse66
2010-12-12, 12:28
...jag märker ingen skillnad på de olika lägena för DCC:n

ESP:n går in för tidigt iaf men säker (vinter)körning blir det men lite tråkigt...

Menar du allvar? Är ju en påtaglig skillnad mellan comfort o sport. Både i hårdhet och styrning. Bara för att det heter comfort vill du ju inte åka i en svävare.

Siesta ST
2010-12-12, 17:37
Min kommentar ovan gäller ESP:n och om den reagerar olika i DCC-lägena och det verkar den inte göra. Annars skillnad mellan de comfort/sport precis som du skriver, skulle inte vilja vara utan.

wolfbane1967
2010-12-14, 09:57
För ca 72 euro kan Hohenester i Tyskland deaktivera ESP. Om ACE Competition som har Hohenester i Sverige gör det vet jag inte tyvärr (bara ringa om man känner sig manad)

RGerman
2010-12-14, 14:35
Funkar helt okej med spikdäck åxå . Finns naturligtvis bättre bilar om man nu är ute efter en ren driftbil.

http://www.youtube.com/watch?v=TY8hOOPUhhM

Grabbar, lyssnade ni på vad han i filmen sa om ESP? Han tyckte ju att den dödade körglädjen eftersom den i snäva kurvor ströp kraften när den började glida. Fritt översatt "Facit: bilen är långsam på snö"

wolfbane1967
2010-12-14, 20:33
Grabbar, lyssnade ni på vad han i filmen sa om ESP? Han tyckte ju att den dödade körglädjen eftersom den i snäva kurvor ströp kraften när den började glida. Fritt översatt "Facit: bilen är långsam på snö"

Stämmer till viss del. Fast det är inget "jätte problem" som det förstoras upp till. Ett fel många säkert gör när man kör en R och det börjar släppa lite och man känner esp, är att folk släpper gasen . Man får köra bilen fullt även då och bara hålla i gasen, precis som på alla 4wd bilar. Inget fega när det "hugger" bara gasa å styra =)

RGerman
2010-12-14, 21:00
Problemet är ju trots allt precis samma som på min GTI, ESP stryper gasen när bilen glider så du kan stampa hur mycket du vill, ändå tappar du fart.

När han i filmen kör på isbanan ha de gjort något, fritt översatt, "hemligt trick som avaktiverar ESP helt".

DPC
2010-12-15, 09:21
R:en har en mer generös ESP om man kör i off-läge som tillåter en viss sladdvinkel (sport-ESP på VW-språk) och fullt spinnande hjul om man önskar. GTI VI däremot har defensivt ställd ESP oavsett läge. Jag håller med Jerker det är inget jätteproblem även om jag hade velat ha möjligheten att stänga av helt när andan faller på.

RGerman
2010-12-15, 10:25
OK, i videon sade föraren att bilen stryper gasen när han gör handbromssväng och vill komma ut ur kurvan. Sedan ger den gas igen när bilen inte glider i sidled längre.

GTIn kan spinna, men då får vinkeln inte vara för aggressiv, tyvärr :)

ThomasT
2010-12-15, 10:47
För ca 72 euro kan Hohenester i Tyskland deaktivera ESP. Om ACE Competition som har Hohenester i Sverige gör det vet jag inte tyvärr (bara ringa om man känner sig manad)

Stänger de bara av ESP'n eller kan man själv slå av/på den efter omprogrammeringen?


.

wolfbane1967
2010-12-15, 10:57
Stänger de bara av ESP'n eller kan man själv slå av/på den efter omprogrammeringen?


.

Jag vet inte hur det fungerar. Troligtvis så går det via ESP knappen. Jag ska maila Hohenester i dagarna själv. Jag fick informationen från ett tuner test i Tyskland.

Jag vet åxå att Rothe Motorsport utför ESP deaktivering

wolfbane1967
2010-12-15, 12:04
Det blev ett snabbt svar från Hohenester i Tyskland =)

Komplett deaktivering (alltid urkopplad) 80 euro
Deaktivering via knapp 300 euro



http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/hohenester.png

ThomasT
2010-12-16, 14:14
Det blev ett snabbt svar från Hohenester i Tyskland =)

Komplett deaktivering (alltid urkopplad) 80 euro
Deaktivering via knapp 300 euro

http://i115.photobucket.com/albums/n286/wolfbane1967/hohenester.png

Står det inte för framhjulsdrift på den där offerten?

.

wolfbane1967
2010-12-16, 20:44
Jag ansökte om offert på min Golf R via mitt chassi nummer, och jag tror nog Hohenester kan sin sak !

Offerten gäller väl alla VAG bilar med ESP av samma slag

Evil E
2011-03-21, 16:15
Stämmer till viss del. Fast det är inget "jätte problem" som det förstoras upp till. Ett fel många säkert gör när man kör en R och det börjar släppa lite och man känner esp, är att folk släpper gasen . Man får köra bilen fullt även då och bara hålla i gasen, precis som på alla 4wd bilar. Inget fega när det "hugger" bara gasa å styra =)

När man är van att köra 4WD i halt väglag så blir det nuvarande ESP systemet snarast kontraproduktivt då man är van att bilen uppför sig på ett visst vis, kommer man ex. med kontrollerad sladd i en kurva och ESP'n griper in blir resultatet att bilen tappar momentum framåt / genom kurvan och istället börjar glida i sidled vilket lätt kan omvandlas till en riktigt farlig situation även om man fortsätter trycka ur kurvan!
Känns rent spontant som om ESP i dess nuvarande format / funktion är utformad för folk som inte kan köra bil så bra, men jag tror inte att dessa individer är Golf R'ens målgrupp utan snarast då fartglada entusiaster med en viss rutin gällande framförandet.

MickeR
2011-03-21, 16:40
Kan tillägga att jag pratade med ACE i förra veckan och att hohenester ESP deaktiveringen endast funkar på tysksålda bilar så ACE utför ej detta längre!

Marcus
2011-03-21, 18:29
Kan tillägga att jag pratade med ACE i förra veckan och att hohenester ESP deaktiveringen endast funkar på tysksålda bilar så ACE utför ej detta längre!

Märkligt, vad är skillnaden på bilar sålda i Tyskland?

Sn00k
2011-03-21, 18:35
hmm.. på alla tidigare glofar, mk4, mk5 etc, så går det att koda bort ESP/ASR/EDL om man så önskar, och bara köra med ABS, alternativt ABS/EDL.. undrar om inte detta går även med mk6 och golf R:en?

matteeee
2011-03-21, 21:40
Att rycka ESP-säkringen är ingen höjdare, för då tappar ni även drivning på bakhjulen iaf. Utan ESP-info från datorn kommer Haldexen aldrig jobba det minsta.
Hur det blir om man kan koda bort ESPn vet jag dock inte, för då kanske signalerna finns kvar ändå...? Det borde ju vara som på äldre bilar med ESP av tycker jag spontant? (Funkade kanon med avstängd ESP på min TTq -01 iaf)

silam
2011-03-21, 23:02
På 2012´orna (tillverkning Juli tror jag) kommer ESP gå att stänga av helt, dock kommer den aktiveras igen om en "panik bromsning" inträffar.
Jag mailade med Dinbil om detta även kommer gå att få via mjukvaru uppdatering på 2010/2011´or, detta skickades vidare till svenska VW och dom hade hört att detta skulle komma men kunde inte bekräfta något då dessa modell förändringar spikas först i Maj.
Så först då kommer man antagligen kunna få svar på detta.

Jag håller verkligen tummarna.

/N

Sn00k
2011-03-21, 23:27
matteeee: jo, OM den går att koda bort så är den helt puts väck och allt övrigt funkar som det ska, detta har gått på alla tidigare VW/ådis.
slår man däremot av den med ESP-knappen på mk6 generationen så blir den aldrig helt avslagen, tror däremot att man kan slå av ASR funktionen om man håller ESP knappen intryckt några sekunder, men ESPn går aldrig att slå av.

hade varit kul att ha numret på abs styrdonet till R:en så man kunnat gräva lite mer i mjukvaran å se om det går att koda bort, det bör inte vara omöjligt.

MickeR
2011-03-22, 08:31
Mattias: Om du lyckas koda bort ESP på bilar tillverkade efter 2009V26 då har du lyckats med något som ingen annan i hela världen har lyckats med! De få företag som påstår sig kunna göra detta gör det med hårdvara som lurar bilen, inte kodning.
Alla varianter av kodning, ryckta säkringar mm kan förvisso avaktivera ESP helt, men då även AWD......

Marcus: Detta vet varken Hohenester eller ACE, i teorin är det samma, bil, motorkod osv. Men något skiljer som gör att det inte funkar. ACE är väldigt olyckliga för detta eftersom trycket på att få detta gjort en vinter som denna har varit högt!


matteeee: jo, OM den går att koda bort så är den helt puts väck och allt övrigt funkar som det ska, detta har gått på alla tidigare VW/ådis.
slår man däremot av den med ESP-knappen på mk6 generationen så blir den aldrig helt avslagen, tror däremot att man kan slå av ASR funktionen om man håller ESP knappen intryckt några sekunder, men ESPn går aldrig att slå av.

hade varit kul att ha numret på abs styrdonet till R:en så man kunnat gräva lite mer i mjukvaran å se om det går att koda bort, det bör inte vara omöjligt.

Sn00k
2011-03-22, 14:44
så, om den nu inte går att koda bort, vilket låter helt otroligt för att vara nått som vw använder sig av, så får vi väl ändra tillvägagångssätt.. lödpennan får assistera, det är ju trots allt bara elektronik.
det finns flera vägar att göra detta på..
en vore kanske att begränsa sensorn/erna som känner av hurpass mycke bilen "vridit ut sig" och helt enkelt blockera av spannet så att signalen alltid ligger inom ramarna för "ESP AV"-knappens läge, på det viset triggas aldrig esp-funktionen.. relativt enkelt.. bara en tanke.

Dessa sensorer bör även gå att kalibrera med mjukvaran, och med rätt inställningar lura den att bilen inte vridit ut sig så mycke som den rent fysiskt har.. man sätter max-värdet innanför ramarna.. så när bilen går på 90graders jättehäng tror ABS/ESP enheten att den bara går på tex 20grader, som den tycker är helt okej i ESP-av läge.

inget av dessa ingrepp skulle påverka haldexen eller övriga säkerhetsystem.
självklart är det bättre med en helt omskriven mjukvara, som säkerligen kommer i nyare modeller, där ESPn har möjlighet att koppla in igen vid paniksituationer.. även om detta med just panikbromsning helt är en ABS-funktion.. men just efter man panikbromsat, för den där älgen som skuttade ut, så kan det ju vara trevligt om esp-funktionen slår på å rätar upp bilen innan man plogar ner i diket..

MickeR
2011-03-22, 15:12
"en vore kanske att begränsa sensorn/erna som känner av hurpass mycke bilen "vridit ut sig" och helt enkelt blockera av spannet så att signalen alltid ligger inom ramarna för "ESP AV"-knappens läge, på det viset triggas aldrig esp-funktionen.. relativt enkelt.. bara en tanke."

Just så tror jag att det är hårdvaran som tuningfirmorna använder sig av funkar. Den filtrerar signal från ett antal av bilens givare.

Sn00k
2011-03-22, 15:33
hade varit jätteskojj att titta närmare på.. hoppas nån i närheten köper sig en golf R här under våren/sommaren.. =)

silam
2011-05-16, 12:38
Jag mailade med Dinbil om detta även kommer gå att få via mjukvaru uppdatering på 2010/2011´or, detta skickades vidare till svenska VW och dom hade hört att detta skulle komma men kunde inte bekräfta något då dessa modell förändringar spikas först i Maj.


Mailade igen nu då det skulle vara klart nu, men inte fått något svar.
Någon annan som kan kolla med en VW kontakt ?
Fan va nice det vore om det gick att upgradera mjukvaran.

/N

Evil E
2011-06-10, 20:37
Mailade igen nu då det skulle vara klart nu, men inte fått något svar.
Någon annan som kan kolla med en VW kontakt ?
Fan va nice det vore om det gick att upgradera mjukvaran.

/N

Bra att du påminde mig! Kollar under nästa vecka med min VW-filur. Återkommer!

silam
2011-06-11, 14:12
Bra att du påminde mig! Kollar under nästa vecka med min VW-filur. Återkommer!

Bra!
Jag ska påminna min också, vill ha konkret svar!

jonis
2011-06-11, 23:00
Jag byggde om en Audi A4 i veckan, Nu sitter den en knapp där ESP stängs av helt.

Om vw släpper en uppdatering till nya golf r så borde man kunna kopiera över inställningarna rätt lätt till dom äldre.

Evil E
2011-06-12, 00:19
Kopierar man över hela programvaran (om vårdvaran är densamma) eller bara valda delar ?

silam
2011-06-12, 00:35
Jag har mailade vagcom support ang ESP disable men dom sa att ESP settings ligger i flera olika moduler och integrerat med andra system och dem har ingen möjlighet att fixa så man kan plocka bort det med vagcom.

/N

Henrik.M
2011-06-12, 01:13
Jag har mailade vagcom support ang ESP disable men dom sa att ESP settings ligger i flera olika moduler och integrerat med andra system och dem har ingen möjlighet att fixa så man kan plocka bort det med vagcom.

/N

Brukar var integrerat med 4-5 olika "hjärnor" dvs styrdon.

Abs styrdon (03) känner av Pedaltryck , hastighet etc

Rattaxelstyrdonet (16) känner av rattläge (hur mycket du vrider på kringlan).

Motorstyrdon (01) : känner av gaspådrag , koppling (om sådan finns) etc

Gatewaystyrdonet (19) : binder samman ovanstående 3 med varandra oftast via Instrumentpanelinsatsen (17)

Har du en DSG så får du kasta in ett till styrdon i soppan nämligen Växlingsstyrdonet (2) till lådan som kännner av moment etc.

Det är dom styrdonen som samverkar med ESP , sen har dom styrdonen ett X-antal givare som matar information till respektive styrdon.

Detta innebär att en mjukvaru uppdatering/modifiering MÅSTE modifiera mjukvaran i alla dessa styrdon och blockera dom signaler som har med ESP att göra UTAN att störa ut övrig vital information........inget du knåpar ihop på en "pizza kvart".

Nu förstår man kanske problemet lite mer.

Jobbar man på VAG & någongång uppdaterat ett motorstyrdon på ex en Golf Mk6 så har man märkt att den inte bara uppdaterar mjukvaran i 1 styrdon , den gör det i 3-4 olika styrdon. =)


Nu pratar jag ren mjukvaru uppdatering dvs ingen moddad hårdvara inblandad.

Evil E
2011-06-12, 14:50
Nu pratar jag ren mjukvaru uppdatering dvs ingen moddad hårdvara inblandad.

Rent krasst känner jag iafl (utan någon vidare fördjupad kunskap i ämnet förvisso) att om hårdvaran är exakt densamma i som i mitt fall en Golf R av årsmodell 2011 som i årsmodell 2012 och bara mjukvaran är av uppdaterad modell borde det ju rent krasst bara vara att kopiera 2012'ans programvara och pasta in den i 2011?, eller har jag missat något av väsentlighet?

Mvh / E

Henrik.M
2011-06-12, 15:33
Rent krasst känner jag iafl (utan någon vidare fördjupad kunskap i ämnet förvisso) att om hårdvaran är exakt densamma i som i mitt fall en Golf R av årsmodell 2011 som i årsmodell 2012 och bara mjukvaran är av uppdaterad modell borde det ju rent krasst bara vara att kopiera 2012'ans programvara och pasta in den i 2011?, eller har jag missat något av väsentlighet?

Mvh / E


Då borde det funka i TEORIN , men med tanke på hur VW skiftar både hård och mjukvara mellan årsmodellerna tror jag det är en liten sannolikhet att du kommer att åka in på VAG och få mjukvaran uppdaterad med orginalmjukvara.
Dom har nämligen en tendens till att låsa mjukvaran till specifik bil , dvs tycker inte ingenjörerna i tyskland att ditt chassinr är den bil som ska ha en mjukvaru uppdatering.......då går det inte att uppdatera din bil heller på VAG.
Tror det är mer sannolikt att tuningfirmorna tar fram anpassad mjukvara för specifik årsmodell/tillverkningsperiod.

Nu var inte meningen med mitt inlägg att peka på vad som är möjligt och icke möjligt , allt är möjligt.
Bara belysa var "problemet" sitter.

Handlar alltså om att knacka fungerande kod till fler styrdon än 1 & få detta att fungera.

Sen är inte jag heller någon tuningexpert , men jag har hållt på så länge med VAG bilar & mjukvaruuppdateringar/omkodningar så att jag kan säga att jag vet hur systemen fungerar/hänger ihop samt hur tysken tänker.

Evil E
2011-06-12, 20:49
Aha! Knivigt värre alltså... Får vi väl hoppas att våra VW killar på något vis kan hjälpa till eller att det kommer en eftermarknadslösning så småningom!

Tack / E

silam
2011-06-16, 12:46
Fick ett bifogat svar från Volkswagen Sverige, och dom påstod att dom inte hade fått någon info om detta fortfarande.
:-(

/N

Jake
2011-06-21, 18:40
köpte min Golf R DSG, RECARO i höstas, underbar bil.. har just läst hela tråden, vad säger man.. satan också..
Vore fantastiskt bra om det hela vore löst innan nästa vinter, det är ju trots allt jävligt kul att "ligga" på ställ.
Förlåt OT men är det någon som kan uppdateringarna gällande GOlf R, min ska in på service imorgon, tänkte uppdatera dsg men är det ngt annat man ska be om?

mvh Jakob

Oskarius
2011-06-30, 21:06
Testade att köra Superstage på Emmaboda flygfält igår med min Golf R DSG 2012, både med ESP avstängt "kort tryck" på knappen och "långt tryck" (helt avstängt). Rätt stor skillnad, men bilen är verkligen lättkörd utan hjälpsystem.

ThomasT
2011-06-30, 22:30
Testade att köra Superstage på Emmaboda flygfält igår med min Golf R DSG 2012, både med ESP avstängt "kort tryck" på knappen och "långt tryck" (helt avstängt). Rätt stor skillnad, men bilen är verkligen lättkörd utan hjälpsystem.

Och vad blev det för tid?

.

Jake
2011-09-06, 09:00
Hej sladdglada! Kylan börjar analkas,
är det NÅGON som har någon nyhet gällande antisladd? Hur blev det på -12orna, går det helt att koppla ur eller är det oförändrat?

Jake
2011-09-10, 19:31
För i satan, KAN JU INTE Bara vara jag som har en Golf R av icke -12 som VILL VILL VILL stänga av ESP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SNälla återkom med goda nyheter-

silam
2011-09-11, 20:40
Samma sits men inga nyheter, du kan ju börja med att som mig ringa o prata med din VW säljare och be dem kolla om det går att uppdatera.
Hittils har det inte kommit nåt klart besked ang det, jag läste att någon VW säljare i europa sagt att det inte gick för att det var olika hårdvaror men det är obekräftat. Mailade min säljare i sommras och frågade (för andra gg) och vi fick då till svar från VW sverige att dom inte visste ännu.

/N

DPC
2011-09-11, 21:32
Jag har vägarna förbi min ÅF inom kort och kan då prata med min kontakt som har bra vägar in till generalagenten. Återkommer om jag får tag i ny info.

DPC
2011-09-22, 10:44
Senaste info: VW kommer inte erbjuda urkopplingsbar ESP till Golf R 2010-11. Hårdvara behöver bytas.

kotten
2011-10-28, 23:16
Jag har nu sett flera Golf R med en knapp på mittkonsollen där det står ESP OFF och som INTE är av 2012 årsmodell.

Har jag missat något eller är inte denna knapp samma sak som i 2012 modellen?

wolfbane1967
2011-10-29, 11:06
Det står ESP OFF på samtliga årsmodeller. Dock är det endast på 2012 det verkligen fungerar på!

DPC
2011-10-29, 11:34
ESP OFF i 2010 och 2011 innebär att "sportesp" är aktiverad. Dvs fortfarande esp aktiv men den tillåter en viss sladdvinkel (ca 15°) innan den griper in samt antispinnet blir avstängt. Man kan glömma bredda powerslides på vintern med en 2010 eller 2011 (det går att åka lite brett).

kotten
2011-10-29, 14:13
aha, då förstår jag hur det ligger till. Ni som har en 2010 och 2011, tycker ni att det är så bedrövligt som testerna säger?

DPC
2011-10-29, 15:23
Nej. Den enda gången det blir tråkigt är om man vill åka riktigt brett på snö (det går som sagt åka lite på ställ innan esp lägger sig i). De klagomål tidningarna framfört är uteslutande från när de velat köra rallystyle typ på kallsjön (AMS).

Evil E
2011-10-31, 02:33
aha, då förstår jag hur det ligger till. Ni som har en 2010 och 2011, tycker ni att det är så bedrövligt som testerna säger?

Jag tycker att det utöver att det är väldigt lätt att få ESP'n att reagera, är farligt och totalt kontraproduktivt till syftet med ESP. Syftet och originaltanken med ESP är ju att ge föraren kontroll, vilket säkert funkar bra för Britta 60 bast när hon kör på hala underlag, men något säger mig att Britta inte tillhör målgruppen för denna bil, samt att målgruppen för denna bil till stor del består av entusiaster som till ganska stor del vill kunna nyttja bilen till dess fulla potential.

Säg att du är van 4wd-förare och kör på vintern, du vet exakt hur mycket gas du ska tillföra för den vinkel du vill ta kurvan med och lägger upp bilen. Mitt i kurvan aktiverar bilen ESP'n och hjulen tappar drivkraft varpå bilen börjar glida i sidled istället för att med kontrollerad gas / sladd drivas genom kurvan.
Kan leda till en del mycket obehagliga situationer där man istället för på ett kontrollerat sätt framföra sin bil hamnar i en situation där bilen tar kontrollen och du iochmed detta tappar den.

tomlin
2011-12-21, 11:27
Lyfter min gamla tråd lite. Någon med en Golf R årsmodell 2012 som kan ge lite input hur "nya" ESP känns på vinterväglag vid aktiv körning? Eller om någon har läst någon test som jämför tidigare ESP med senare?

Jocke Grön
2012-01-16, 16:40
Den som påstår att det går att åka brett med en R -10 har aldrig kört fyrhjulsdrift på riktigt....

Vilken besvikelse :(

DPC
2012-01-16, 21:07
Är nog ingen som påstått att det går att åka brett.. (Jag må ha överdrivit lite ovan då jag skrev riktigt brett) Lite sladd sen smäller det till i ESP. Jag stör mig personligen mer i år än tidigare.

Evil E
2012-01-19, 20:24
Jag stör mig personligen mer i år än tidigare.

Då är vi två! JAG HATAR ESP!! Vad är det för mening att ha 4WD och 270 hk om man inte kan utnyttja bilen till det den är, eller rättare sagt borde vara bäst på? Även fast vi inte haft snö så ha det vart lite halt och så fort man försöker ställa upp liiiite så är den förbannade ESP'n där och avbryter det roliga! Som att ****** men inte få *****!

Confide
2012-01-20, 11:35
Kramas / dansa x)???

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

Evil E
2012-02-02, 11:35
Kramas / dansa x)???

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

Haha, ungefär! :D

silam
2012-02-02, 17:11
Update.
Har genom kontakt kollat med ABT och dom hade heller ingen mjukvaru mod för det, tydligen är det integrerat så man behöver döda ABS också för att koppla förbi det. Däremot fick jag tips att man ska kunna koppla ur G mätaren och då kommer inte systemet få någon info för att ta beslut. Denna skall finnas någonstans centralt i kupen vid golvet.
Det kommer antagligen att loggas felmedelanden men det kan man juenkelt kolla/nollställa med vagcom.

Om man bara hittar skiten skulle jag lätt prova, så hjälp till och leta.
Den ska vara fyrkantig liten box, typ som en tändsticks ask eller lite större och ha en sladd som går att koppla ur.

/N

Sn00k
2012-02-03, 00:03
tror inte riktigt att någon firma vill vara inblandad i bortkodning av ESP-funktionen då detta är olagligt på många ställen i världen.. och firman ifråga kan ställas ansvarig vid en olycka.. men det GÅR säkerligen att göra det.

tror att ABS:en använder givaren ifråga som du vill dra ur.. både ESP och ABS använder samma signaler till mycket, pga att ESP bara är en ren mjukvaru-funktion.. därav går den säkerligen att koda bort om någon orkar sätta sig och gå igenom styrdonet ifråga.

..finns det intresse för att koda bort ESP helt? eller är det så att folk vill kunna slå av funktionen HELT på knappen?

finns många sätt att göra det på.. dels in å gräva i mjukvaran.. dels å sätta i ett relä, styrt ifrån knappen, med en enkel krets som filtrerar signalen som känner av sido-läget/sladden och filtrerar ner denna så att den helt enkelt aldrig kan komma över ett visst max-värde.. som ligger inom ramarna för vad esp-systemet anser godkänt innan ingrepp..

silam
2012-02-03, 00:26
Helst hade man velat ha det via en knapp, men jag hade även accepterat att dra ut en sladd :-)
Det är ju mest på vintern det är aktuellt, vid torr o fin väg får man ligga på rätt bra för att smälla på ett fyrhjuls ställ :-)

/N

Kingen
2012-02-03, 01:10
Tyvärr är denna "Sport ESP" även inkluderad i Golf GTI Edtion 35, rycker man i handbromsen nu när det är snö ute så griper den in vid en viss vinkel.. förbannat tråkigt även om det suger än mer på en R.. riktig jävla glädjedödare och en totalmiss från VW!! Varför inte ha 3 lägen på ESP om de känner att en "Sport" ESP behövs: PÅ/SPORT/AV???

Antar att vanliga MK6 GTI har samma skit!

samuel2
2012-02-03, 13:49
Tyvärr är denna "Sport ESP" även inkluderad i Golf GTI Edtion 35, rycker man i handbromsen nu när det är snö ute så griper den in vid en viss vinkel.. förbannat tråkigt även om det suger än mer på en R.. riktig jävla glädjedödare och en totalmiss från VW!! Varför inte ha 3 lägen på ESP om de känner att en "Sport" ESP behövs: PÅ/SPORT/AV???

Antar att vanliga MK6 GTI har samma skit!

Kingen, fast vad är egentligen problemet med att vara tvungen att hålla inne knappen för att stänga av ESP. Du behöver bara ha lite framförhållning så att du stänger av ESP innan sladdsuget sätter in. Det fungerar i alla fall på min ED35.

Kingen
2012-02-03, 20:55
Kingen, fast vad är egentligen problemet med att vara tvungen att hålla inne knappen för att stänga av ESP. Du behöver bara ha lite framförhållning så att du stänger av ESP innan sladdsuget sätter in. Det fungerar i alla fall på min ED35.
Tycker den griper in rätt bra när ESPn är "AV" och med att hålla inne... Har provat hålla inne i 5-6s och det var ingen skillnad mot att bara trycka på den, efter en viss vinkel så griper den in rätt tydligt.. Får väl prova att hålla inne ca 30s även om displayen säger att ESP är av.

DPC
2012-02-03, 21:16
Det enda som händer om man håller in knappen länge är att esp aktiveras igen..

samuel2
2012-02-03, 21:52
Tycker den griper in rätt bra när ESPn är "AV" och med att hålla inne... Har provat hålla inne i 5-6s och det var ingen skillnad mot att bara trycka på den, efter en viss vinkel så griper den in rätt tydligt.. Får väl prova att hålla inne ca 30s även om displayen säger att ESP är av.

Kanske något vajsing med din bil?

Jag gjorde en 180 graders vändning senast idag utan problem men jag har iofs inte provocerad bilen i några högre hastigheter ännu med ESP av så det kanske lägger sig i utan att jag märker det?!

Enligt VW har alla GTI och R fr.o.m. 2012 ESP som går att stänga av helt.

Kingen
2012-02-03, 23:45
Kanske något vajsing med din bil?

Jag gjorde en 180 graders vändning senast idag utan problem men jag har iofs inte provocerad bilen i några högre hastigheter ännu med ESP av så det kanske lägger sig i utan att jag märker det?!

Enligt VW har alla GTI och R fr.o.m. 2012 ESP som går att stänga av helt.
Ja alltså rycker man handbromsen på en tom parkering så gör man en 180 utan problem, men kommer man lite snabbare och ställer upp den så känner man hur den arbetar.

Körde en R med modellår 2012 i onsdags, ESP gick inte att stänga av på denna (trots att displayen indikerar på att den är av), är bra mkt tydligare på R än ED35 då man ville ha ett skönt ställ när bilen plötsligt bromsar in och man tappar både ställ å fart och på allmän väg var det rentav obehagligt vid ett par tillfällen, tom farligt om man jämför med en självförvållad men kontrollerad sladd!

Cullberg
2012-02-04, 00:17
Men det är väl skillnad på att trycka en gång och hålla inne? Finns väl två olika lägen...

samuel2
2012-02-04, 01:18
Ja alltså rycker man handbromsen på en tom parkering så gör man en 180 utan problem, men kommer man lite snabbare och ställer upp den så känner man hur den arbetar.

Körde en R med modellår 2012 i onsdags, ESP gick inte att stänga av på denna (trots att displayen indikerar på att den är av), är bra mkt tydligare på R än ED35 då man ville ha ett skönt ställ när bilen plötsligt bromsar in och man tappar både ställ å fart och på allmän väg var det rentav obehagligt vid ett par tillfällen, tom farligt om man jämför med en självförvållad men kontrollerad sladd!

Du har helt rätt - ESP lägger sig fortfarande i om du bromsar mitt under sladd se exempelvis http://www.autocar.co.uk/www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/255389/. Jag kör väl helt enkelt för försiktigt med min GTI :) Jag har inte riktigt kommit på hur man kör framhjulsdrivet ännu...

Med BMW:n 5-serien jag hade innan var det så lätt, ett tryck på DSC-knappen och lite gas vid halt väglag så vart det roligt och lättkontrollerat... Framkrafs är svårare att behärska... Hmm, varför köpte jag inte BMW igen!? Nåja bara vänta till våren så kommer GTI:n komma till bättre rätt. Köregenskaperna på torr väg med sommardäck är ju faktiskt väldigt trevliga.

Bästa receptet på ditt problem är nog helt enkelt att köpa en vinterbil - tips gammal E34 med diffbroms (finns till och med på en del 525:or). En sådan har jag tänkt köpa till nästa vinter - om jag hittar någon skapligt fräsch dvs.

frazer
2012-02-05, 02:13
Vet inte hur ni gör, men om jag håller inne min knapp tillräckligt länge (GTI ED35 utplockad Sept -11), så kan jag sedan sladda helt fritt utan någon inblandning från något håll.

samuel2
2012-02-05, 17:06
Vet inte hur ni gör, men om jag håller inne min knapp tillräckligt länge (GTI ED35 utplockad Sept -11), så kan jag sedan sladda helt fritt utan någon inblandning från något håll.

Ja, du kan sladda helt fritt men bromsar du mitt under en sladd så aktiveras ESP för att det tror du förlorat kontrollen. Fick erfara det igår faktiskt - läbbig känsla och förstör bara körningen. Tydligen samma system som Audi använder i en del av sina "prestanda" modeller.

Jag provocerade bilen lite mer igår på en snöig krokig landsväg och jag blev försvånad över den mycket fina balansen. Det var lite för mycket träd vid sidan av vägen för att sladda riktigt brett men vid lagom buskörning var det inga problem att låta bakvagnen gå i ett lite bredare spår. Tar man dessutom lite hjälp av handbromsen blir det riktigt kul väldigt lätt. Det som saknas är en riktig diffbroms. Det skulle ge en helt ny dimension av körglädje.

Kingen, du måste verkligen provocera om du lyckas få ESP att lägga sig i körningen med det avstängt och utan att bromsa...

Kingen
2012-02-05, 22:25
Vet inte hur ni gör, men om jag håller inne min knapp tillräckligt länge (GTI ED35 utplockad Sept -11), så kan jag sedan sladda helt fritt utan någon inblandning från något håll.
Du har rätt.. När man håller inne ESP knappen ett tag så plingar det till och då är allt avstängt.

kotten
2012-02-05, 22:35
det är ju bra att ni kan sladda, men hur kul är det att sladda med en framhjulsdriven bil. :-)

Kingen
2012-02-06, 00:22
det är ju bra att ni kan sladda, men hur kul är det att sladda med en framhjulsdriven bil. :-)
Äh.. du har ju en 4wd som du knappt kan nyttja ;) Nä, det är sant, men därför har man skaffat sig följande. full mundering å allt:

http://www1.garaget.org/archive/144/143346/280186/280186-2632364.jpg

kotten
2012-02-06, 00:33
håller med, än så länge har man inte fått användning av 4wd

Jocke Grön
2012-02-07, 11:40
Du har rätt.. När man håller inne ESP knappen ett tag så plingar det till och då är allt avstängt.

Men, är det olika system i GTI ED35 och R:en?
Jag kan inte ställa upp min R ens lite grann innan ESP ingriper, har fan vart nära att ÅKA AV PGA. ESP:n!! :(

samuel2
2012-02-07, 17:18
Men, är det olika system i GTI ED35 och R:en?
Jag kan inte ställa upp min R ens lite grann innan ESP ingriper, har fan vart nära att ÅKA AV PGA. ESP:n!! :(

Är din R av 2012 års modell?

DPC
2012-02-07, 19:29
håller med, än så länge har man inte fått användning av 4wd

Jag har i alla fall stor nytta av 4wd (även sommartid ut ur långsamma kurvor). Åker du bara på barmark med bra fäste?

RobinR
2012-02-07, 22:16
R suger pung när man vill åka ställ på vintern. Sidoassistansen går i o bromsar upp hela bilen, oavsett om man bromsar eller ej.

De sägs att den "tillåter" 15 grader innan den tror du är ute o cyklar.
De går lite rykten om att detta går att koda bort på original, skall testa detta så fort jag får tillbaka min bil.
Nackdelen när man kodat bort de är att oavsett om esp lampan lyser eller ej lyser så kommer den vara urkopplad.

Har försökt pressa både min R av 2011 samt brorsans som är av samma åris.

Tråkigt men sann fakta.

/Robin

Kingen
2012-02-08, 00:30
Men, är det olika system i GTI ED35 och R:en?
Jag kan inte ställa upp min R ens lite grann innan ESP ingriper, har fan vart nära att ÅKA AV PGA. ESP:n!! :(
Högst troligt är inställningarna i ESP:n olika mot ED35 och Golf R av årsmodell <=2011. På 2012 modellerna så ska det gå att stänga av denna helt, precis som på ED35 bilarna.

Jocke Grön
2012-02-08, 18:26
Högst troligt är inställningarna i ESP:n olika mot ED35 och Golf R av årsmodell <=2011. På 2012 modellerna så ska det gå att stänga av denna helt, precis som på ED35 bilarna.

Jaja det är klart, jag tänkte att ED35 fanns som 2010 och att dessa kunde koppla ur ESP...

Man skulle helt enkelt ha väntat 2 år, jag har en kompis som rattade en R -12 på sjön i helgen och den var tydligen riktigt cool!

Kingen
2012-02-08, 21:04
Jaja det är klart, jag tänkte att ED35 fanns som 2010 och att dessa kunde koppla ur ESP...

Man skulle helt enkelt ha väntat 2 år, jag har en kompis som rattade en R -12 på sjön i helgen och den var tydligen riktigt cool!
Ja, nä ED35 släpptes enbart som modellår 2012. Kan tänka mig att det var kul när inte alla säkerhetsgrejer lägger sig i! Har ju inte lika häftig bil att sladda med men Volvo:n går brett iaf :)

M1KE
2012-04-18, 15:56
Fortfarande ingen som har någon lösning på detta "sura" problem.. Jag körde min R på sjön i vintras. Det är inte kul ens i en timme, jämfört med andra kärror, då kan man hålla på hela dagarna i ända... ;)

Just i utgången på kurvorna när man kommer med lite ställ och man ger mer gas så blir det bara att rätta sig i ledet. Bilen bestämmer och det förstör hela upplevelsen och det kontrollerade stället....

/ Mike

wolfbane1967
2012-04-18, 19:06
Halloj

Det går utmärkt att leka med en Golf R 2010a eller 2011a på is. Dessa har rykt ESP säkringen, men man ska då tänka på att även ABS blir urkopplad. Kanske inget för gatu bruk, men om ni mot förmodan måste drifta =)

http://www.youtube.com/watch?v=c4z54mJrXFI

M1KE
2012-04-23, 12:53
Är det verkligen så enkelt?... Jag har inte provat på min R än, men när jag tog ur ESP/ABS/TCS säkringen på min Scirocco så dog bilen. Den gick inte heller att starta utan säkringen(arna) på plats....

Migb
2012-04-23, 16:48
Jag har för mig att om man rycker ESP-säkringen så kommer det att generera ett felmeddelande senare...

/ Mirza

FiNCH
2013-03-04, 16:36
http://www.goapr.com/support/esp-defeat.html

Undrar om det är någon som vet om det där fungerar?
Har nyligen köpet en Golf R och vill väldigt gärna veta om det lirar!

Tack på förhand!

Ama303
2013-03-04, 17:09
det är bara att prova om du har en vag-com cabel..

i adaptation menyn till abs-modulen finns också ett alternativ som dödar allt som har med esp:n att göra. Har dock hört att detta kan skicka bilen i limp-mode.

Mikegti
2013-03-04, 17:52
Köp min fina 12:a så slipper ni detta problem!
http://www.blocket.se/vastmanland/Golf_R_nyskick_laga_mil_44455025.htm?ma=1

FiNCH
2013-03-05, 00:12
Ama303; Om den hamnar i limp-mode så är det vell bara återställa till föregående kodning?

Mikegti; Värför säljer du den, as fin ju :)
Tyvärr jag köpte för bara 3 veckor sedan en Golf R -10 5200 mil 5 dörrars med 19" R fälgar samt Dezent 18" vinterfälgar, dom monterade även Motorvärmare och Kupéfläkt. Jag gav 240.000 vilket jag är rätt nöjd med.

Kukan
2013-03-05, 09:34
Hade gärna köpt den om det inte fattats lite dörrar ;)

- - - Dubbelpost? - - -


Köp min fina 12:a så slipper ni detta problem!
http://www.blocket.se/vastmanland/Golf_R_nyskick_laga_mil_44455025.htm?ma=1

Hade gärna köpt den om det inte hade fattats lite dörrar på den ;)

Mikegti
2013-03-05, 19:58
Blev en Corvette grand sport som skeppas ut från usa på fredag. Men det är bara ett investerings projekt med en förväntad vinst.
Golfen får stå och vila till vintern om den inte blir såld. Är kanon nöjd med den så jag tänker inte skänka bort den tycker jag ligger rätt i pris.
Mike

Rickard.v
2017-09-10, 11:27
Gammal tråd men nu kollar jag lite på Golf R. O läser såklart om detta problem.

Hittade detta. http://www.goapr.com/support/esp-defeat.html

https://www.youtube.com/watch?v=is9i4KboP34

Någon som löst problemet?????

Känslig fråga på detta forum men har Audi S3 samma problem?

Callek
2017-09-10, 19:10
Gammal tråd men nu kollar jag lite på Golf R. O läser såklart om detta problem.

Hittade detta. http://www.goapr.com/support/esp-defeat.html

https://www.youtube.com/watch?v=is9i4KboP34

Någon som löst problemet?????

Känslig fråga på detta forum men har Audi S3 samma problem?

På GTIn är det enkelt att ändra läge på ESP med ODB11 eller Vagcom.
Jag kan nu välja ESP Sport och ESP OFF efter en justering.
Tänker mig att det är lika enkelt på en R eller S3?

Rickard.v
2017-09-10, 22:49
På GTIn är det enkelt att ändra läge på ESP med ODB11 eller Vagcom.
Jag kan nu välja ESP Sport och ESP OFF efter en justering.
Tänker mig att det är lika enkelt på en R eller S3?

Vilken årsmodell har du på Gti? Det är ju avgörande verkar det som.

Callek
2017-09-11, 07:46
Vilken årsmodell har du på Gti? Det är ju avgörande verkar det som.

Jag har en 2014 dvs Mk7.

Marcus
2017-09-11, 09:13
Den här tråden handlar om Golf generation 6. Det är därför det alltid är så bra att i sina trådar avgränsa ämnesområdet.

Rickard.v
2017-09-11, 17:57
Jag har en 2014 dvs Mk7.

Ja då är det inte så konstigt eftersom problemet inte finns på din generation.

Callek
2017-09-11, 18:12
Ja då är det inte så konstigt eftersom problemet inte finns på din generation.

Missade att det var Mk6 det gällde. "Nya Golf R" är ju inte lika ny längre :confused:

Erajk
2017-09-21, 11:57
Finns det fortfarande ingen lösning på att få bort ESP på MK6R? :(
Jag gillar båda att köra bana och att ha roligt på vintern.

Blomman
2017-09-21, 13:15
Det går! Jag progga min, 2010, som högerstyrd och då är ESP helt borta, dock så kommer det lysa en varningslampa, tror det var esp, hela tiden. Men har man VCDS så är det ju lätt att byta tillbaka för besiktning.

Erajk
2017-09-22, 08:38
Grymt! Tack tack!
Det är ju bara någon dag / år man faktiskt behöver ta bort den (Se: snö).

Har ni problem med ESP under bandagar? :) Annars får man väl göra samma sak då också! :)

Har även hört att ESP ska sluta fungera om man stänger av "Steering Wheel Angle". Någon som testat?

Erajk
2017-12-11, 22:05
Sådärja! Då börjar snön ramla ner i Sverige! :)
Någon som testat att stänga av systemet i år, och i så fall, hur gjorde ni? :)

Sn00k
2017-12-12, 12:02
låna en uppdaterad VCDS och testa APRs lösning med att bara koda om modulen, om det funkar så blir bilen som vilken annan vw/audi som helst, där du kan slå av både ASR och ESP i två olika steg.. med tanke på att inga företag gjort några större ansträngningar efter att APR mfl publicerade detta, så är sannolikheten rätt stor att det funkar.
(hårdvarumässigt inget som direkt skiljer, så ingen begränsning där)

Erajk
2017-12-12, 15:40
Tyvärr fungerar detta bara på bilar innan / efter en viss årsmodell. Fungerade inte på min i alla fall :(
Som det ser ut nu får jag slå ut "steering wheel angle sensor" via VCDS. Tråkigt att ha en lampa lysande bara.

Sn00k
2017-12-16, 14:53
hmm, låter skumt då det efter en viss årsmodell redan var åtgärdat, så att man kunde slå av den genom att hålla in knappen.. hela vitsen med lösningen via omkodning, är ju för dom tidiga bilarna där det INTE gick..

har du testat med fullt uppdaterad VCDS(engelska, senaste beta-versionen)?

ingen bra lösning att slå ut styrvinkel-sensorn, då den används till massa annat också, elservo, steering-assist mm mm.

Erajk
2017-12-18, 10:49
Då kan jag bekräfta att det fungerar att ställa bilen till högerstyrd som jag fick tips om härifrån.
Nu kan man åka på ställ i varenda korsning om man vill :cool: