handdator

Visa fullständig version : Fel på airbag



GTI-nissen
2010-11-22, 15:22
Airbaglampan slocknar inte på min Passat -00, men det varnar inte i textdisplayen för något fel och det piper inte heller. Däremot så kommer varningen och pipet när jag accelererar och den kom även när jag körde upp i en brant uppfart.
Detta får mig att tro att det finns någon accelerometer som mäter g-krafter och/eller lutning. Stämmer det och är det isåfall en givare som är lätt att byta?

Henrik.M
2010-11-22, 17:16
Detta får mig att tro att det finns någon accelerometer som mäter g-krafter och/eller lutning. Stämmer det och är det isåfall en givare som är lätt att byta?

Sitter inbyggd i airbagstyrdonet , dvs du får byta hela styrdonet och den sitter placerad längst fram på "ramtunneln".
MEN som jag ALLTID skriver : Ta en felkod före du gör något.

GTI-nissen
2010-11-23, 10:36
Japp, jag ska ta en felkod, tänkte bara att det kanske var ett "standardfel".

Menar du att styrdonet sitter under mittkonsollen närmast torpeden?

Henrik.M
2010-11-23, 17:06
Japp, jag ska ta en felkod, tänkte bara att det kanske var ett "standardfel".

Menar du att styrdonet sitter under mittkonsollen närmast torpeden?

Japp , går med lite trixa att komma åt om man river bort stereo/ac panel alternativt plasten vid fotutrymmerna.

Tips : Läs av befitlig kod på airbagstyrdonet och anteckna det , det sparar dig 45 minuters huvudvärk eftersom styrdonet måste sitta monterad på ramtunneln innan du kommer in i det. (Det ska sitta plant och jordat mot chassiet-
Lite tråkigt att komma på när du sitter med ditt gamla styrdon i handen och kommer på att du glömt anteckna koden.

Jag har gjort det........mer är en gång.


Om du tänker dig att du tittar snett ner i hålet mot torpedväggen så ser man airbagstyrdonet.
NU SER DET EJ UT SÅ HÄR I DIN BIL EFTERSOM JAG SÅGAT SÖNDER PANELEN I MIN , MEN OM DU LOSSAR STEREO + CLIMAPANEL SÅ KAN DU SKYMTA AIRBAGSTYRDONET.Dom stora bokstäverna är enbart där för att jag vill att text uppmärksammas extra , ej i annat syfte.

http://images.fotopic.net/11vvyk.jpg

GTI-nissen
2010-11-23, 18:10
Ett stort tack Henrik! Det blir felkodsavläsning nästa vecka, jag återkommer med resultatet!

GTI-nissen
2011-01-20, 07:58
Det blev en lång "nästa vecka", men här är nu felkoden:

Chassis Type: 3B - VW Passat B5
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,58

Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 3B0 907 551 Q
Component: 2.8L V6/5V G 0003
Coding: 04201
Shop #: WSC 05311
1 Fault Found:
17931 - Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal
P1523 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 0000

Jag googlade men fattade inte riktigt vad man kunde göra åt saken... Det verkade iallafall inte vara ett helt ovanligt fel.

Henrik.M
2011-01-20, 20:21
Orimlig signal från airbagstyrdon , går det ej att radera är det mest trolig airbagstyrdonet alt släpringen i ratten. (Kablaget till airbag)

GTI-nissen
2011-01-21, 07:56
Då börjar jag (min kompis alltså) med att nolla felet och sedan gå vidare om inte det hjälper. Det dyra alternativet med styrdonet sparar jag till sist. ;-)

Återkommer!

mtm
2011-01-21, 11:56
OM det nu är styrdonet som är paj så kan det vara värt att slå en signal till www.innosund.com, dom lagade ABS-styrdonet till svärmors passat tillfredställande.

Henrik.M
2011-01-21, 16:27
OM det nu är styrdonet som är paj så kan det vara värt att slå en signal till www.innosund.com, dom lagade ABS-styrdonet till svärmors passat tillfredställande.

Är ganska säker på att dom inte lagar airbagstyrdon.

GTI-nissen
2011-08-08, 14:58
Här var det dags för ett informationslyft!

Efter radering så har det nu fungerat ett tag, hoppas att det står sig!