handdator

Visa fullständig version : Vill ha mer fart i min gti mk1



Sputtnick
2010-11-15, 22:19
Hej,
Jag vill ha mer fart i min golf. motorn om sitter i är en 1.8 med ett 1.6:a insprut. finns det ngt man kan göra för att den ska få lite mer fart till en billig budget.

/Henrik

Rs mannen
2010-11-16, 00:50
Hur mycket är billig budget?
Släng på dubbla weber. Plana å porta toppen. Trimkam
Svårt å få mycket mer fart på dom om det inte får kosta.
Köpte en motor av en gammal rally åkare. Dok en 1.6a men den var byggd på forsbergs.
Portas. 312graders kam. Lättat svänghjul. Smidda kolvar. Å balanserad. Å gnistat sprut.
Byggpriset på den var runt 30000 å det va i början på 80 talet.
Bänkade 160Hk i motorn. Å detta va nog Max va man kan få ur 1,6an
Räkna med runt 5000 för portnigen å renonvering
1500-2000 för en kam.
Lika mycket för extraktor
Typ samma för ett avgassystem
10000 för dubbla weber.
Så vidare gratis ä det ju inte.
Billigast ä väl å slänga i en 16v maskin.
Men då får du byta motor varige år t besiktning

Ja där har du lite info om va du kan göra.

daniel_sandberg
2010-11-16, 08:27
Annars är väl ett tips att bygga budgetturbo? Sughästar kostar massor medans en turbo är relativt billig att "slänga" dit. Särskilt om man är händig med svets och kan göra eget grenrör och har ett lämpligt insprutningssystem alt förgasare att montera.

Rs mannen
2010-11-16, 10:43
Budget turbo ä det ju bara å ta allt från en golf 3 gtd. Grenrör. Turbo. Downpipe. Allt passar ju rakt på.
Sen ett extra sprut bara. Där snackar vi budget. Men det funkar. :)
Byggde en jetta turbo på detta sätt :). 240 dräpare :D

daniel_sandberg
2010-11-16, 10:53
Ja men då så =) Istället för ett extra sprut så kan man säkert hitta någon bil som har ett lämpligt sprut som enkelt går att göra så det ger mer soppa än orginal =)

kim_gulle
2010-11-16, 16:46
Om du inte vill lägga så väldans mycket pengar men samtidigt få märkbar skillnad på bilen så skaffa en vassare kamaxel som ligger mellan 272 och 286 grader nånstans, extraktor och sportsystem. Vidare så måste du få sprutet injusterat för att få ut max från kammen och grenröret och för att bilen ska gå som folk på tomgång etc.
Sen kan du också jaga rätt på ett spjällhus från t.ex en Audi 100 med 5 cylindrig motor. Det spjällhuset är 52 mm istället för 44 mm som sitter på bilen nu.
Ett pipercross filter och uppsågad luftburk kan också hjälpa på traven.

Men dem här modifikationerna kan jag garantera att du känner skillnad på bilen. Effekten kan väl uppskattas till kring 125-130 på veven.
Det blir en hel del extra körglädje till skillnad från orginal 112. :)

Vill du sen ha ännu mer så kan du ju kanske plana toppen 1 mm eller så och kanske porta den lite grann.

Om du behöver nån som kan justera sprutet så är Åke Strandberg i krokom nog den bästa du kan hitta i mellansverige när det kommer till K-jetronik. :)

mrpete
2010-11-16, 17:53
Byt till 2L block, tex agg, 2E eller 3A. Använd din 1,8 topp, porta, sätt i vassare kamaxel, extraktorgrenrör sen insprutningssystem från volvo 240 turbo eller saab 900 turbo (inte aggregatet alltså, men de har k-jetronic som passar rakt av och ger mer soppa med ställbar styrtrycksventil).

Sputtnick
2010-11-18, 21:44
Tack för snabba svar. Glömde i startinlägget och tala om att det var en Folkracebil därför den billiga budgeten. Som det ser ut nu så blir det gulles tips som kommer att kollas upp på pris låter inte allt för dyrt det där! typiskt att jag inte visste om det med spjällhuset i somras när mitt gick sönder och det var inte lätt att hitta ett nytt.