handdator

Visa fullständig version : Värmelampan lyser vid kallstart



Kersh
2010-11-12, 12:52
Hej. Nu när det börjar bli kyligt ute på morgonen så lyser röda värmelampan och så får jag ett "STOP!" meddelande på färddatorn. Värmemätaren är normal och ligger på 0 och glykol nivån stämmer. Jag behöver bara stänga av bilen och starta igen så slocknar lampan och meddelandet försvinner. men detta händer varje morgon när bilen är kall, Händer inte när bilen står i varmgarage.
Vad kan vara fel?
Kan det vara fukt på sensorn och vart ligger den isåfall så man kan ta en titt på den?

Några andra möjliga anledningar till att detta händer?

Andersson Racing
2010-11-12, 13:42
Hej. Nu när det börjar bli kyligt ute på morgonen så lyser röda värmelampan och så får jag ett "STOP!" meddelande på färddatorn. Värmemätaren är normal och ligger på 0 och glykol nivån stämmer. Jag behöver bara stänga av bilen och starta igen så slocknar lampan och meddelandet försvinner. men detta händer varje morgon när bilen är kall, Händer inte när bilen står i varmgarage.
Vad kan vara fel?
Kan det vara fukt på sensorn och vart ligger den isåfall så man kan ta en titt på den?

Några andra möjliga anledningar till att detta händer?

Vilken bil gäller det? Det underlättar om detta är klarlagt.

/ Per

Kersh
2010-11-12, 13:46
Vilken bil gäller det? Det underlättar om detta är klarlagt.

/ Per

Sorry, Det gäller en Golf GTI -05

Kersh
2010-11-12, 21:12
ingen som har någe tips?

berlands
2010-11-13, 12:00
Jag hade liknande problem på min TDI-04 tidigare, gav varning när bilen var kall på morgonen.
Men då var det verkligen kylvätskenivån som var lite låg och när motorn var varm så expanderade vätskan och nådde upp till givaren.
Så jag förmodar att man kan få detta felet om det är något knas med givaren så att den tycker att nivån är lite för låg.
Prova att fyll på lite extra vätska eller ta loss och kolla givaren.

/Berlands

polomannen
2010-11-14, 22:41
Bara byta ut expansionkärlet.