handdator

Visa fullständig version : ABSlampa och 3 pip efter grusvägsrally Golf iv tdi 2001 :-)



Jonathang
2010-11-12, 11:01
Jaha god morgon på er alla. Som rubriken lyder så har jag fått trubbel. Tänkte strax gå ut och lyfta bilen och kika alla ABS givare. Hittar jag inga fel så får jag väll åka iväg och ta felkoder. När en ABS givare gav upp förut så kom bara ABS lampan och inga pip. Ska tillägga att det inte piper vid varje start. Kanske vid var tredje. Piper cirka 1 min efter start. Vad betyder pipen?? Och skriv nu inte att det är ABS enheten för den vill jag inte byta så är innan jul :D.

VWGolIV
2010-11-12, 11:35
Det kan vara antingen en givare eller enheten och enklast är att ta felkoder innan vi spekulerar =)

Jonathang
2010-11-12, 16:46
Problemet löst. Åkte till en mekonomen bilverkstad och fick pynta 500 spänn för diagnos. ABS givare vänsterbak. Köpte biltemas för 299 spänn, och vipps så var det fixat. Verkade som att jag haade fått in en sten i bromsskivan för att givaren var helt böjd.

Då tar jag denna diskution till en ny nivå, jag behöver uppenbarligen köpa ett diagnostikinstrument! Ska man satsa på en handhållen enhet för c.a 1500 spänn eller VCDS och köpa passande kabel till dator. ISF var hittar jag kabel ?

gekko
2010-11-30, 14:21
Inte enklare men mycket billigare är det att ohm-mäta ABS-givarna. Sätt mätsladdarna på givaren och rotera hjulet, får du inget utslag på instrumentet kan givaren vara defekt.

Fanns en bra "howto" på www.nordicaudi.com men nu tycks den vara borta.