handdator

Visa fullständig version : Konstigt kylproblem Golf mk2 med 2L/Gti hybrid



Janne.M
2010-11-10, 23:46
Blir lite knäpp just nu och behöver lite annat perspektiv på saken:

Efter att jag byggt klart min 2L/Gti 8v hybrid (2E block, PB topp, 11:1 komp, portad och 276grader kamaxel går på Digifant 2 utan lambda) så slutade kylfläkten att starta strax efter att vattentempnålen passerat mitten på skalan som den gjort tidigare. Även tempen var något högre än normalt samt att oljetempen gick från 90 - 98 på tomgång (sommar) vilket jag antog vara normalt pga komphöjning och trim.

* Bytte fläktgivaren i kylaren (3-polig) men fläkten startade ändå inte (byglade man stiften så gick fläkten igång). Kopplade upp båda givarna och kollade när stiften kortslöts när jag värmde med värmepistol, och både den nya och den gamla kortslöt kretsarna samtidigt = båda givarna var hela.
* Luftade systemet ett antal gånger men ingen bättring (både körning med locket på, utan lock samt genom att klämma på alla slangar)
* Undre slangen från vattenpumpen till kylaren har varit kall, dock så har termostaten öppnat senast jag kollade, men kanske lite sent/långsamt.
* Testade igår att byta kylvattentempgivaren (den lilla till mätaren) till en ny "FAE 32110" (22S) och körde till jobbet, med denna givare blev vattnet varmt (dubbelt så fort som med gamla) och gick ännu högre på mätaren 75% av max, trots att oljetempen bara var 70 grader och fläkten hade inte startat samt att termostaten ej öppnat (kall undre kylarslang) = Felaktig/Fel givare? på den som jag hade (bosch) så stod originalnummret 049919501 och 12v125 (1 pol 125 grader C)
* Bytte då ikväll termostat, till en 87 grader (som det även satt innan) och fyllde på och luftade systemet.
* Satte även dit ett nytt expansionskärlslock.
* Bilen får inte för lite bensin då stiften ser bra ut, snarare för mycket på tomgång så ställde även ner CO skruven lite.

Så varför skenar tempmätaren lite och lite mer? trots att kylarslangarna inte är överdrivet varma....?

Har ju även haft ut och isär mätarhuset när jag byggde motorn, något där som kan ha spökat?
Har inte heller blandat ihop oljetemp och vattentempkablarna (testade dra kabeln idag, och rätt mätare slocknade).

Återkommer med rapport när jag kört den imorn. Ställde även fram kammen 3 grader och backade lite på tändningen så får vi se...

Quattro_mannen
2010-11-11, 18:23
Låter som kass vattenpump eller termostat om nedre kylarslangen är kall....

Janne.M
2010-11-11, 18:51
Termostaten byttes igår och vattenpumpen har kanske 3 - 4 år på nacken och inte så många mil. Men skulle ju kunna vara pumpen ändå.

Efter provkörning så stannar nu tempen på ca 55% av mätaren på tomgång vid -2 grader utetemp, dock så öppnade inte termostaten nu heller (kall kylslang) Tempen ligger på 51-52% när man kör. 88 grader oljetemp som mest.

Att termostaten inte öppnar och kylfläkten inte startar får ju mig att tro att något är lite galet med tempvisningen... eller så cirkulerar inte vattnet?