handdator

Visa fullständig version : info om Golf Gti V och VI



mt4base
2010-11-10, 21:10
Jag är lite intresserad av nyare Golf Gti och har några frågor.

När kom Gti 5:an respektive Gti 6:an?

Gti 5:an fanns inte i så många år har jag för mig, var den för dyr att tillverka?

Är det samma motor i 5:an och 6:an, dvs 2.0 tfsi? 200hk?

Antar att DSG lådan sålt bra men är den hållbar? Om man köper en bil som gått 15 tusen mil, är det livslängd kvar i lådan då eller är det säkrare att köpa en 6växl manuell iställlet? Speciellt om man som jag, har lust att köra med nån chipuppdatering?

Vad drar en Gti med manuell respektive dsg-låda, - landsväg respektive blandat? I verkliga livet, inte VAGS glädjesiffror...


Tacksam för svar. Jag kommer nog på fler frågor längs trådens väg ;)

Peter-C
2010-11-10, 22:04
Bägge finns som årsmodell 2009. 6 började dyka upp på vårkanten 09. Motorn är inte den samma i 5 och 6. 6 heter TSI 211. Jag har kört en 5 2009 (lånebil) c:a 2 mån som var manuell, förvisso mitt i vintern. Det är ingen jätteskillnad mot 6. Den nyare lär ju vara lättare. 6 Bensinsnål – Nej. DSG:s växlar rappt men vill gärna ha runt litern blandad körning. Manuell är säkert snålare.

Chip – BSR AB får ut lite mindre ur TSI 211 än ur den äldre 200 hk varianten. Varför det är så vet jag inte. DSG och chip – det sitter jag just och funderar på. Hoppas att det inte ska ha någon betydelse. Har aldrig haft DSG tidigare så varaktigheten har jag ingen erfarenhet av. Jag tyckte inte DSG var någon höjdare i början men har vant mig efter ett tag.

/Peter

Fredrix
2010-11-10, 22:17
6:an fick lägre förbrukning ( 0,73 på pappret ) och har för mig att vridkurvan sträcker sig längre.

På en bil med 15' mil så skulle jag själv hålla mig till manuell, speciellt om det ska trimmas, känns väl som de kan ge mindre bekymmer i längden?
Min manuella femma drar ca 0,8 vid brukskörning, tror den är specad till 0,8.

Peter-C
2010-11-10, 23:09
Förbrukning GTI 6 DSG. På landsväg i ”lagligt” tempo kan den nog ligga runt 0,8. Blandad körning samt ”forcerad” motorväg, då blir det 0.96 enligt tankningen jag gjorde idag. Om man vinlägger sig om att köra snålt går det nog att komma ner 1 dl. Färddatorn informerar om lägre förbrukning men det är snarare regel än undantag på de VW /Audi bilar vi har haft.

/Peter

Marcus
2010-11-10, 23:16
VW Golf GTI 1K tillverkades mellan modellår 2005-2008 , även som Edition 30 under modellår 2007 (Edition 30 med 230hk Audi S3 motor).

VW Golf GTI 5K tillverkas fr.o.m. modellår 2009.

Peter56
2010-11-11, 17:15
Jag blir lite förvånad när jag läser era siffror för bränsleförbrukningen. Jag har en Golf GTI V -09 med dsg-låda som jag har kört 1.600 mil med. De första tankningarna när bilen var helt ny låg jag på 0,87 l/mil. Vid snäll landsvägskörning har jag haft en genomsnittförbrukning på runt 0,75. De senaste 300 milen har min förbrukning enligt färddatorn legat på 0,82. Och då har det handlat om blandat körning med ganska mycket korta körningar.

DPC
2010-11-11, 18:19
Jag ägde en manuell V GTI i nästan fem år och var nöjd med bilen. Jag snittade ca 0,9 l/mil vid blandad körning. På långtur var bilen mycket snål om man inte åker för fort. Typisk fjällresa tur o retur på ca 0,65!

När jag skulle byta bil i slutet av 2009 så provade jag VI GTI DSG flera gånger. Körmässigt så är den mycket lik V GTI, men med lite mer spets i motorn. Komforten och kvalitetskänslan är däremot flera resor bättre i VI GTI.

Peter-C
2010-11-11, 19:14
Hej.

Bensin förbrukning VI DSG – Eftersom bilen inbjuder till glad körstil så tror jag att det är största orsaken. Att komma ner till 0,75 då krävs det nog lugn framfart på 70/90 väg. När man snittar över 130 - 140 på motorväg far gärna förbrukningen upp till 1 liter (brukar passa mig för det). Körde sista tanken i god fart TOR Halmstad - Kastrup CPH samt resten stadskörning. Då fick jag 0,96. Bilen har gått 1380 mil nu.
Jag fick dock känslan att 2009 V:n manuell som jag hade till låns i Januari / Februari var snålare. Men det var halt ute då!
I vilket fall som helst är jag KANON nöjd med bilen. Man får nog säga att det är mycket bil för pengarna.

/Peter

Crille82
2010-11-11, 19:59
Hej.

Bensin förbrukning VI DSG – Eftersom bilen inbjuder till glad körstil så tror jag att det är största orsaken. Att komma ner till 0,75 då krävs det nog lugn framfart på 70/90 väg. När man snittar över 130 - 140 på motorväg far gärna förbrukningen upp till 1 liter (brukar passa mig för det). Körde sista tanken i god fart TOR Halmstad - Kastrup CPH samt resten stadskörning. Då fick jag 0,96. Bilen har gått 1380 mil nu.
Jag fick dock känslan att 2009 V:n manuell som jag hade till låns i Januari / Februari var snålare. Men det var halt ute då!
I vilket fall som helst är jag KANON nöjd med bilen. Man får nog säga att det är mycket bil för pengarna.

/Peter

Jag har en MK6 2011 med manuell låda. De två första tankningarna drog den 0.94 resp. 0,92, då var det övervägande korta körningar i stan och på motorväg i runt 130 km/h med 19" hjul. Senaste långkörningen med originalfälgar och dubbfria 205/50-17 var på 20 mil 70-,80-,90- och 110-väg, jag låg 10-15 km/h över hastighetsbegränsningen och förbrukningen slutade på 0,65 l/mil. Angiven förbrukning är verklig förbrukning och bilen har gått 140 mil, dvs att den är ganska rå.

Tycker det låter som din förbrukning är hög. Det sägs ju att DSG-lådan inte skall försämra förbrukningen, men så kanske inte är fallet...

Vad det gäller uppdatering så verkar det i stort sett bara vara BSR som uppger "konstiga" effektsiffror för olika versioner av 2,0TFSi:n. De flesta andra uppger betydligt högre siffror för 211-hästaren jämtemot 200-hästaren.

Peter-C
2010-11-11, 21:48
Jag har en MK6 2011 med manuell låda. De två första tankningarna drog den 0.94 resp. 0,92, då var det övervägande korta körningar i stan och på motorväg i runt 130 km/h med 19" hjul. Senaste långkörningen med originalfälgar och dubbfria 205/50-17 var på 20 mil 70-,80-,90- och 110-väg, jag låg 10-15 km/h över hastighetsbegränsningen och förbrukningen slutade på 0,65 l/mil. Angiven förbrukning är verklig förbrukning och bilen har gått 140 mil, dvs att den är ganska rå.

Tycker det låter som din förbrukning är hög. Det sägs ju att DSG-lådan inte skall försämra förbrukningen, men så kanske inte är fallet...

Vad det gäller uppdatering så verkar det i stort sett bara vara BSR som uppger "konstiga" effektsiffror för olika versioner av 2,0TFSi:n. De flesta andra uppger betydligt högre siffror för 211-hästaren jämtemot 200-hästaren.

Det låter logiskt att man kan lägga på 0,5-1,0 dl för att man har DSG. Att det inte skulle dra mer tror jag inte på. I vissa läggen ”slirar” den nästan som en traditionell automat. Det gör andra DSG som åkt med också. Detta betyder ju att energin förspills någonstans.

Chip – BSR Eftersom jag har använt det tidigare, Steg 1 på A4 samt Steg 3 på Passat, den sistnämnda blev riktigt pigg, och har varit nöjd med det så blir det gärna att man återför erfarenheten. Nyss nämnda Passat chippades vid 1600 mil – luft filter, 3 tum down pipe och sport kat + avgas system. Bensinförbrukningen sjönk vid normal körning märkbart efter denna åtgärd.

GTI VI har väl ett hyfsat avgassystem från början. Vilka alternativ finns som är tillförlitliga förutom BSR? Jag har tittat runt lite på forumet för att få feedback.

Enligt denna genväg verkar BSR:s utfall bra (hittat via forumet, någon R-tråd)

http://www.youtube.com/watch?v=_tdcKS1NCTc

Detta är I-lands problem.

/Peter

anri52
2010-11-11, 22:16
Satsa på en Golf gti 30 edition eller en Pirelli om du köper en mk5, (30 edi- 07 Pirelli 08-09)
"Vanliga" Gtin (200hk) bör du inte köpa om du är intresserad av chippa samt få ordentligt
fart på bilen..

anri52
2010-11-11, 23:02
Det låter logiskt att man kan lägga på 0,5-1,0 dl för att man har DSG. Att det inte skulle dra mer tror jag inte på. I vissa läggen ”slirar” den nästan som en traditionell automat. Det gör andra DSG som åkt med också. Detta betyder ju att energin förspills någonstans.

Chip – BSR Eftersom jag har använt det tidigare, Steg 1 på A4 samt Steg 3 på Passat, den sistnämnda blev riktigt pigg, och har varit nöjd med det så blir det gärna att man återför erfarenheten. Nyss nämnda Passat chippades vid 1600 mil – luft filter, 3 tum down pipe och sport kat + avgas system. Bensinförbrukningen sjönk vid normal körning märkbart efter denna åtgärd.

GTI VI har väl ett hyfsat avgassystem från början. Vilka alternativ finns som är tillförlitliga förutom BSR? Jag har tittat runt lite på forumet för att få feedback.

Enligt denna genväg verkar BSR:s utfall bra (hittat via forumet, någon R-tråd)

http://www.youtube.com/watch?v=_tdcKS1NCTc







Detta är I-lands problem.

/Peter

Potentialen finns i Ren, Gtin har inte så mycket mer att komma med, om sanningen ska fram så
var dessa bilar inga raketer på detta event, nu var ju Ren orginal så det är ju orsaken
till att den inte kunde hävda sig, men som sagt vill man ha bra fart i bilen då väljer man
Gti 30 edi, Pirellin eller Ren ett litet chip i dessa bilar så har du över 300 hk direkt
vill man gå hela vägen (IC, Avgas,Bränslepump,Insug) så kan det se ut så här
http://www.youtube.com/watch?v=2vT_WNb9sY4&feature=fvw
eller så här http://www.youtube.com/watch?v=WOlFtdCLDLw
Min förra Gti 30 edition

Crille82
2010-11-11, 23:20
GTI VI har väl ett hyfsat avgassystem från början. Vilka alternativ finns som är tillförlitliga förutom BSR? Jag har tittat runt lite på forumet för att få feedback.

Jag tänkte prova Bluefin från Superchips så fort jag utvärderat förbrukningen när den "släppt" ordentligt. BSR är säkert bra, men jag tycker nästan de tar skamligt mycket betalt i förhållande till större aktörer som var etablerade längre på marknaden.

mt4base
2010-11-12, 08:50
Hold your horses ;)
Nu börjas det snackas trim i formen av +300 kusar. Känns inte som det skulle funka så där superbra i en bruksbil. Vet inte om frun (som visserligen kör som en biltjyv) skulle uppskatta det heller. Sen känns förbrukningen som en viktigare del i en bra "alldagsbruksis" än hästkrafter som inte används mer än 3 gånger per år.
En 30 GTI vore förstås najs men de lär väl vara rätt mycket dyrare.

En chipad vanlig 200hk Gti, har läst att det ska gå att få ut c:a 240-245hk utan blodsmak i munnen räcker lååångt. Egentligen vill jag ha annan karaktär för orig turbobilar brukar vara lite "småsega" i mitt tycke. Annars räcker nog egentligen 200 kusar med.

Anledningen till att jag frågat om förbrukningssiffror är att jag väl haft lite skiftande erfarenheter från olika VW modellers förbrukning och farhågorna besannades en aning i denna korta tråd. Det gäller att hitta "rätt bil" för en del bilar drar skitmycket och andra vettigt med sås. Skillnaden kanske inte är gigiantisk i alla lägen men det är inte kul att åka runt med en bil som är specad till 0.75 blandat, som alltid drar 0.9 i praktiken, när man kör som folk. Att det blir så när man tokkör, det är en annan sak. Ja, ni är säkert med på vad jag menar...

Tack för all input. Har ni fler åsikter, ös på. Jag läser med stort intresse!

soyd
2010-11-12, 09:17
Det är ju om jag förstått det hela rätt typ lika dana motorer i MK5 GTI och MK6 GTI. De extra hästarna får de med hjälp av optimerad program vara. dvs samma som vanlig chip trim. Fast de lämnar motor garanti på de 10 extra hästarna. Sedan har du GTI R:en det är samma där den har S3/Edition30 motorn med annan programvara.
alltså skulle du då bara chip en MK5/6 GTI så borde du få samma max effekt på dem båda. Bara det att MK5:an ökar med 10hk mer eftersom de inte redan plockats ut med original programvaran.

Rätta mig om jag har fel...

Min Edition 30 drar i landsvägskörning ca 0.67 om man kör som folk... men om jag kör super duper eco drive så turbon typ aldrig laddar kan jag väll få ner den till 0.60 +/-. Sedan åt andra håller så går det ju att få den att dra 1.5L milen med så klart... Jag kör då bara på Shell V-Power aldrig något annat...

/mvh soyd

Hooloowoo
2010-11-12, 10:10
Min GTI VI går som Soyds, 0,67 långfärd, inte "gubbfart", men jämnt högt 10-20 km för fort typ.. Har upptäckt att det inte spelar så stor roll hurvida sakta eller fort du kör, så länge du kör jämnt. SEn får du ju naturligtvis anpassa dig efter trafiken då.. Sen kör jag också på V-Power.

DSG-lådan har jag hört ska hålla för förvånansvärt mycket, den lär vara rätt överdimensionerad och tål mycket mer än vad folk tror. Finns en del MK5'or iaf i Staterna som åker med en del mer än original. Men det finns väl lite info om detta på det berömda nätet. :)

Sami
2010-11-12, 12:18
Vilka diskussioner jag har en Gti-v 05, som är chippad av Jurgen på It´s fun blev gycket nöjd me resultatet kört typ 3 tusen mil efter han fixade den,, den drar en liter milen i snitt men då kör jag som man ska när man är GTI ägare,,om man ska hålla på o tjafsa om 08-07 milen tycker jag man kan köpa en 1.6 FSI i stället..Mvh

DPC
2010-11-12, 13:57
Det är ganska stor skillnad mellan motorerna i GTI V och VI som bygger på två olika motorfamiljer. Motorn i GTI VI är nyutvecklad och har kamkedja jämfört med gamla som har rem. Kompressionsförhållandet skiljer också rätt mycket där gamla motorn har 10,5:1 och nya 9,6:1. Nya motorn har variabla parasiter som oljepump bland annat.

Peter-C
2010-11-12, 19:28
Nog är det intressant med bättre effektökning än BSR kan bistå med. Bluefin från Superchips / MotorNord verkar vara ett bra alternativ för GTI VI som ”Crille82” tipsat om. 256 hk / 381 NM är helt ok om det nu stämmer. Bara DSG:n håller…. tror jag chansar på det.

Som ”anri52” påpekade så är andra motor modeller mer tacksamma att ge sig på vilket säkert är helt rätt. R:n har bara en nackdel jmfr GTI, vilket för de flesta är helt ovidkommande, den går ej att besiktiga med dragkrok. Det vill jag absolut ha, vilket påverkade valet. (Har ingen annan lämplig bil för drag). Man kan ju inte säga annat att kamkedja är att föredra framför kamrem men knappast avgörande.

/Peter

Crille82
2010-11-12, 23:37
Nog är det intressant med bättre effektökning än BSR kan bistå med. Bluefin från Superchips / MotorNord verkar vara ett bra alternativ för GTI VI som ”Crille82” tipsat om. 256 hk / 381 NM är helt ok om det nu stämmer. Bara DSG:n håller…. tror jag chansar på det.

Som ”anri52” påpekade så är andra motor modeller mer tacksamma att ge sig på vilket säkert är helt rätt. R:n har bara en nackdel jmfr GTI, vilket för de flesta är helt ovidkommande, den går ej att besiktiga med dragkrok. Det vill jag absolut ha, vilket påverkade valet. (Har ingen annan lämplig bil för drag). Man kan ju inte säga annat att kamkedja är att föredra framför kamrem men knappast avgörande.

/Peter

Ett tips är att beställa direkt från www.mybluefin.co.uk istället för att betala ca. 2000 spänn mer hos Motornord. Effekten som Superchips själva anger är föresten 274 BHP och 372 nm http://mybluefin.co.uk/curves/GolfMk6GTi%20Stage1.pdf . Det är det väl upp till var och en att själv bedöma Superchips ovanligt höga originalsiffror. Flera andra "oberoende" tester vittnar dock om betydligt högre effekt än vad fabriken uppger...

Om man nu skall försöka ge sig på en jämnförelse mellan MK6 GTI och R i uppdaterat skick, så kan man för skojs skull jämnföra mellan Superchips uppgivna siffror. GTI 274 hk och 372 nm mot R:ens 308 hk och 408 nm. Jag tror faktiskt inte R:en, med sin högre transmissionsförlust och 150 kg högre vikt, är snabbare än GTI i intervaller t.ex. 80-160 km/h.

Jag tror att man i valet av Golf skall koncentrera sig på mer fundamentala saker som ekonomi kontra komfort och detaljkvalitet. Min åsikt är att Golf MK5 GTI är en hel del "burkigare" än MK6 men ändå är svindyr och börjar bli till åren kommen.

Hooloowoo
2010-11-13, 00:34
Ni som köper Bluefin till er GTI, får gärna komma med en kommentar om hur det funkar, om det funkar. BSR har ju den fördelen att man kan chippa den och av-chippa den lite som man vill. Typ inför servicear om man nu har garanti kvar man vill behålla. Det är iaf lite sånt jag själv tycker och tänker.. Möjligt att det kan ses som lite löjligt, men garanti är garanti.. :)

Crille82
2010-11-13, 00:53
Ni som köper Bluefin till er GTI, får gärna komma med en kommentar om hur det funkar, om det funkar. BSR har ju den fördelen att man kan chippa den och av-chippa den lite som man vill. Typ inför servicear om man nu har garanti kvar man vill behålla. Det är iaf lite sånt jag själv tycker och tänker.. Möjligt att det kan ses som lite löjligt, men garanti är garanti.. :)

Bluefin fungerar på precis samma sätt som PPC.

Peter-C
2010-11-13, 01:16
Bluefin / PPC – Vem orkar att hålla på och köra pgm vara fram och tillbaka…det är ingen som kollar det på verkstaden vad jag märkt på tidigare fordon. Å andra sidan har jag inte åberopat maskin garanti i samband med chippning…Däremot vid service har jag påpekat att bilen är chippad och att jag inte vill ha inläst någon uppdatering som avser motorstyrningen. Man kanske får ändra på det i framtiden.

Just nu är jag nog sugen på Bluefin men känner ingen som gjort det på GTI VI. Superchip är ju gamla i gamet så det ska nog inte vara någon fara med det.
/Peter

DPC
2010-11-13, 08:55
Ett tips är att beställa direkt från www.mybluefin.co.uk istället för att betala ca. 2000 spänn mer hos Motornord. Effekten som Superchips själva anger är föresten 274 BHP och 372 nm http://mybluefin.co.uk/curves/GolfMk6GTi%20Stage1.pdf . Det är det väl upp till var och en att själv bedöma Superchips ovanligt höga originalsiffror. Flera andra "oberoende" tester vittnar dock om betydligt högre effekt än vad fabriken uppger...

Om man nu skall försöka ge sig på en jämnförelse mellan MK6 GTI och R i uppdaterat skick, så kan man för skojs skull jämnföra mellan Superchips uppgivna siffror. GTI 274 hk och 372 nm mot R:ens 308 hk och 408 nm. Jag tror faktiskt inte R:en, med sin högre transmissionsförlust och 150 kg högre vikt, är snabbare än GTI i intervaller t.ex. 80-160 km/h.

Jag tror att man i valet av Golf skall koncentrera sig på mer fundamentala saker som ekonomi kontra komfort och detaljkvalitet. Min åsikt är att Golf MK5 GTI är en hel del "burkigare" än MK6 men ändå är svindyr och börjar bli till åren kommen.


Transmissionsförlusterna på fullast skiljer mindre än en procentenhet. Vikt spelar däremot ganska stor roll under acc i rel låg fart.

Jag har personligen fått möjlighet att köra från 100- mot en trimmad GTI MK6 med min manuella original R. Skillnaden mellan 100-180 är inte stor men sen glider R:en ifrån GTI:n.

Jag delar helt och hållet din syn i valet mellan MK5 och MK6. Det är större skillnad mellan dem än man kan tro.

anri52
2010-11-13, 12:16
Bluefin fungerar på precis samma sätt som PPC.

Likaså Giac som har en Flachloader eller Apr som sköter alla programändringar via farthållaren..

Crille82
2010-11-13, 12:54
Jo jag har läst det, men är deras programvaror anpassade för den Europeiska marknaden?

anri52
2010-11-13, 17:38
Jo jag har läst det, men är deras programvaror anpassade för den Europeiska marknaden?


Både Apr och Giac är anpassade för den Europeiska marknaden, man kan inte jämföra dessa bolag mot tex vissa svenska
tuningföretag på just 2,0t fsi/tsi dom är liksom på en helt annan nivå, men det är väl mest om man vill gå vidare
efter chippningen..

Crille82
2010-11-13, 18:42
Både Apr och Giac är anpassade för den Europeiska marknaden, man kan inte jämföra dessa bolag mot tex vissa svenska
tuningföretag på just 2,0t fsi/tsi dom är liksom på en helt annan nivå, men det är väl mest om man vill gå vidare
efter chippningen..

Menar du att de anpassar programvarorna för t.ex. grövre avgas och större intercooler? Det kan väl de flesta enligt min mening seriösa trimfirmor...

anri52
2010-11-13, 21:10
Menar du att de anpassar programvarorna för t.ex. grövre avgas och större intercooler? Det kan väl de flesta enligt min mening seriösa trimfirmor...

De jag grundar på är att giac och Apr skriver om alla filer i org programvaran, de gör inte andra företag
i och med det får du ett program som inte kan fela, du har en bil som känns som orginal förutom
när du gasar till ordentligt, du får en progressiv effektkurva med stabil effekt. Andra företag ändrar
på vissa fildelar i org programvaran men inte alla som Apr och Giac därför är det i princip omöjligt
att se att den varit chippad om man återställer till orginal..

Peter-C
2010-11-20, 18:55
Ni som köper Bluefin till er GTI, får gärna komma med en kommentar om hur det funkar, om det funkar. BSR har ju den fördelen att man kan chippa den och av-chippa den lite som man vill. Typ inför servicear om man nu har garanti kvar man vill behålla. Det är iaf lite sånt jag själv tycker och tänker.. Möjligt att det kan ses som lite löjligt, men garanti är garanti.. :)

Det blev en BSR/ PPC 3 installation + filter i går vilket innebär att jag tyvärr inte kan svara hur Bluefin är. Helt klart lyckat med BSR i alla fall, över hela registret. Har just varit ute en sväng och provat. Fick byta till vinterhjul (dubbfria) innan, då vädret har inte är det bästa. Man ska ju få stopp på bilen med….
/Peter