handdator

Visa fullständig version : Batteri/Generator-problem?



J.L
2010-11-09, 20:22
Sedan temperaturen sjunkt de senaste dagarna har Gülfen börjat dumma sig,

Vid kallstart, 1a sekunden går startmotorn så trögt så man tror batteriet laddats ur,
( ni som vet känner säkert igen ljudet)
men så får den ny kraft och hoppar igång

batteri-lampan lyser tills man gasat ett par gånger.


Batteriet är bytt i våras, (enligt förra ägaren).

Strular generatorn? jord-punkt?
Hur mäter jag enklast så generatorn ger ström?

magnusT
2010-11-09, 21:01
Mät spänning på batteriet när bilen går på tomgång, ska ligga runt 14 volt.

Dave the brave
2010-11-09, 21:14
Låter som ett dåligt batteri i mina öron. Innan du sätter igång och mäta kan du för säkerhets skull kolla jordkabeln mellan batteri - kaross samt kablar och kabelskor vid batteri, generator och startmotor.

Mät på batteriet utan att bilen är igång. Runt 13 Volt ska där vara. Mät sedan när du kör startmotorn, spänningen ska inte sjunka mycket under 12V. Att batterilampan lyser till du gasat ett par gånger behöver inte vara fel. Generatorn börjar i vissa fall inte ladda förrän motorn överstigit 2000 varv. När generatorn laddar ska det vara upp emot 14V, iaf inte under 13V mätt exempelvis på batteripolerna. Går ju även att mäta mellan generator och någon jordpunkt om man misstänker att kablarna är felkällan.

Hur kan batteriet bli dåligt om det är bytt i våras? Jo om det är något som drar tjuvström och hela tiden drar ut batteriet så börjar det protestera efter ett tag, ett bilbatteri gillar inte urladdningar. Ex på saker som kan dra ström är slutsteg, larm eller tex en bagagerumslampa som inte släcks. För att kolla om det är något som drar ström så sätt ett mätinstrument inställt på amperefunktionen mellan den bortkopplade pluskabeln och pluspolen på batteriet. Om det drar ström någonstans så dra säkring för säkring för att se var strömtjuven är.

J.L
2010-11-10, 20:13
Imorse vart det batteritorsk helt och hållet... fick bli V70in till jobbet istället.

Batteriet står på laddning sedan i eftermiddags, får stå tills imorgon eftermiddag,
då ska jag försöka kolla kablar och dylikt, dock väldigt svårt när man mekar utomhus
och det är mörkt när man kommer hem.
Men imorgon kan jag ju iaf åka till farsans garage och få lite ljus!

Tack magnusT och dave the brave för informationen!

J.L
2010-11-11, 22:27
Batteriet laddat och monterat,

13v mellan polerna avstängd bil
14.1 v mellar polerna på tomgång (lite svajjig och inte varmkörd iofs)

men tjuvströms-mätandet får jag ingen ordning på,
vet inte hur jag ska ställa multimetern.

onk
2010-11-11, 22:38
Kan vara så enkelt att generatorn börjar bli kass och inte orkar med längre varav ström tas från batteriet?
Inget ovanligt fel på mk2. Inte på mina iaf ;)

Dave the brave
2010-11-11, 23:02
Koppla bort pluskabeln, ställ in instrumentet enligt nedan och mät mellan pluskabel och pluspol på batteriet.

Har du en liknande multimeter som denna? http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.tech-faq.com/images/Article_Images/how-to-use-Multimeter.jpg&imgrefurl=http://www.tech-faq.com/how-to-use-a-mutlimeter.html&usg=__zSHiqsQONl1MUc_fMc_pGAqlyiE=&h=541&w=440&sz=57&hl=sv&start=3&zoom=1&itbs=1&tbnid=oc7pi5go6bg41M:&tbnh=132&tbnw=107&prev=/images%3Fq%3Dmultimeter%26hl%3Dsv%26sa%3DG%26gbv%3 D2%26tbs%3Disch:1

Ställ den på A-området (Ampere), börja med 10-skalan. Hittar du ingen ström där så fortsätt på 200mA, då visar instrumentet mindre strömmar. Ställer man den på det mindre på en gång och du har stora strömmar så visar instrumentet ibland bara ett streck vilket indikerar utanför mätområdet.

Dave the brave
2010-11-11, 23:06
Kan vara så enkelt att generatorn börjar bli kass och inte orkar med längre varav ström tas från batteriet?
Inget ovanligt fel på mk2. Inte på mina iaf ;)

Riktigt! Ha motorn igång, slå på så många strömförbrukare som möjligt (heljus, fläkt, stereo, stolsvärme mm) och se om spänningen på batteriet minskar efter ett tag.

J.L
2010-11-12, 18:20
Ställ den på A-området (Ampere), börja med 10-skalan. Hittar du ingen ström där så fortsätt på 200mA, då visar instrumentet mindre strömmar. Ställer man den på det mindre på en gång och du har stora strömmar så visar instrumentet ibland bara ett streck vilket indikerar utanför mätområdet.

Lånade en liknande på jobbet, den hade iofs 6 lägen på A-området,
mätte mellan kabel och pluspol, fick inget resultat på 5 av lägen,
men det längst upp, så började den på 0.1, och ökade med 0.1 per sekund,
för att efter 10 sekunder stanna på 1.0.

dock vet jag inte vad symbolen vid det läget betyder, det stod inga siffror
t.e.x. 10/20/200 m.m.

inget av lägena med siffror visade något i alla fall, då kanske jag gjorde rätt.


Riktigt! Ha motorn igång, slå på så många strömförbrukare som möjligt (heljus, fläkt, stereo, stolsvärme mm) och se om spänningen på batteriet minskar efter ett tag.

Ska kolla det nästa vecka, multimetern tillhörde jobbet så den var tvunget att komma tillbaka,
får väll köpa mig en egen framöver.

J.L
2011-03-08, 17:28
Nu har den gått i 4 månader, men nu så vart det batteritorsk igen...
laddade och kollade över vätskan, och nu går han igen,
inga konstigheter när jag mäter strömmen/volten...


?

Altberg
2011-03-09, 12:03
Batteriet blir kass efter ett tag, hur mycket du än fyller på med vatten och laddar det.
Hur gammalt är batteriet? Normal livslängd är 5-7 år...

J.L
2011-03-10, 11:13
Batteriet blir kass efter ett tag, hur mycket du än fyller på med vatten och laddar det.
Hur gammalt är batteriet? Normal livslängd är 5-7 år...

Köpte bilen i Maj 2010, då var batteriet bara någon månad, däremot är det
något lågpris-batteri tror jag, "Speed Accessories" har jag aldrig hört talas om iaf.

Eftersom inga mätningar visar något fel så är nog det enda jag kan göra att köpa ett nytt batteri.