handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 2010 fälg skada + Chippnings fråga



Peter-C
2010-11-07, 00:34
Hej på er alla.

Jag är ny på forumet. Efter många år av ”GTI frånvaro” har jag återgått till att köra GTI, en vit 4 dörrars 2010 DSG + div som levererades i Mars i år. Stort nöje! Visserligen har vi haft mest VW/Audi genom åren men inte med så stor GTI känsla alltid. Familj ställer ju krav på utrymme vilket fört med sig andra modellval.


Idag gjorde jag en liten ”tavla” som bestod av att bakfälgen (18 tum Detroit) kom nära en hög trottoar kant. Klantigt!!! En 4 cm lång skråma på det klarlackade stycket dvs 4 cm från kant mot centrum. Repan gick igenom klarlacken. Jag förmodar att det bara är att ringa och beställa en ny. Min fråga - finns det någon som kan fixa dylika skador? Det är ju bara klarlackat så det går ju inte att dölja.

Jag har läst lite på forumet om Chippning. Om man har DSG låda tål denna en effekthöjning typ BSR 240 HK / 342 nm? Det är ju ingen stor höjning. Jag har positiv erfarenhet av BSR sedan tidigare.
Hälsningar Peter

mtm
2010-11-07, 00:54
Kontakta Intera (http://www.intera-sverige.se/), de fixar fälgar.

ThomasT
2010-11-07, 03:46
Kontakta Intera (http://www.intera-sverige.se/), de fixar fälgar.

Bor man i Halmstad är det betydligt smidigare att åka till www.falgfixarna.se

.

Åkesson
2010-11-07, 17:13
Om du inte vill åka ner till helsingborg själv så kan du prata med stig på falkdäck i falkenberg. Han ska nämligen skicka ner ett antal fälgar dit, bla min porsche fälg :(

Peter-C
2010-11-07, 18:11
Tack ska ni ha för svaren.

Jag ska ringa dem i Helsingborg, har nog vägarna förbi i närtid. Först ska jag kolla priset på ny fälg, troligen 5-6 tkr skulle jag tro. Köpte en fälg till vår Audi när den var nästan ny. Kostade 5 tkr som original del.

Vintehjulen åker snart på, vilket passar bra just nu.

/Peter

canterbury
2010-11-07, 19:25
helt absolut fälgfixarna i helsingborg. har fixat många där. krökte och drog en fälg i en liten sladd, fick 5 cm djupt jack i den men gick o rädda. 1000 spänn med slipning riktning, lagning och lackning. lätt värt det

canterbury
2010-11-07, 19:26
din lokala däckkrängare kan för övrigt skicka den till dem oxå o slänga på däcket efteråt oxå.....kom på de nu om du inte vill köra dit själv

Peter-C
2010-11-07, 20:54
helt absolut fälgfixarna i helsingborg. har fixat många där. krökte och drog en fälg i en liten sladd, fick 5 cm djupt jack i den men gick o rädda. 1000 spänn med slipning riktning, lagning och lackning. lätt värt det

Jo – Det är ju bättre att bli av med 1 tusenlapp än 5-6. Problemet är just att det är klarlackat på en ”finsvarvad” struktur. Jag får höra med dem. Det är ett skit att vara bilpedant med helt klar frivilligt.

/Peter

Peter-C
2010-11-08, 19:24
Idag fixade jag fälgen, d.v.s. beställde en ny (5332 sek inkl moms). Tack för tipsen, kommer att spara dessa för framtiden för ”rätt” fälgskada, (troligen inte sista gången det händer).

/Peter

ThomasT
2010-11-08, 20:15
Idag fixade jag fälgen, d.v.s. beställde en ny (5332 sek inkl moms). Tack för tipsen, kommer att spara dessa för framtiden för ”rätt” fälgskada, (troligen inte sista gången det händer).

/Peter

Helt sjukt vad de tar betalt för standard fälgar med simpel design... Jämför tex med toppen fälgar som OZ Ultraleggera och BBS CK de är betydligt billigare, men jag gissar att det är så med reservdelar...


.

Peter-C
2010-11-08, 21:40
Helt sjukt vad de tar betalt för standard fälgar med simpel design... Jämför tex med toppen fälgar som OZ Ultraleggera och BBS CK de är betydligt billigare, men jag gissar att det är så med reservdelar...


.

Håller med dig, så märkvärdiga är inte fälgarna. Det är ett sätt att ta betalt på. Men nu till något helt annat, man får fundera på chippning istället. Mycket roligare!

/Peter

Peter-C
2012-03-29, 18:33
helt absolut fälgfixarna i helsingborg. har fixat många där. krökte och drog en fälg i en liten sladd, fick 5 cm djupt jack i den men gick o rädda. 1000 spänn med slipning riktning, lagning och lackning. lätt värt det

Uppföljning i gammal tråd / skadad Detriot fälg..

Tog min skadade "extrafälg" och lämnade den till fälgfixarna / HBG i vintras. Hämtade den idag - elegant! Svarvning 75% av ytan. Detroit fälgarna är känsliga så då är det bra att ha en fälg i lager.

/Peter

wolfbane1967
2012-03-29, 20:55
Pris på jobbet?

Bossni
2012-03-29, 21:00
Kan du lägga in en bild?

Peter-C
2012-03-29, 21:25
Pris på jobbet?

1125:-


Kan du lägga in en bild?

Kanske senare. Den plana delen är nersvarvad - Helt ok, förvisso inte helt osynligt (mellan svarvningarna gammal / ny) men det kan man knappast räkna med. Troligen en av de svårare fälgarna att återställa.

/Peter

PS Lyckas inte med att bifoga bild i svaret.......

wolfbane1967
2012-03-29, 22:19
Jäkligt bra pris

Clintan_86
2012-03-31, 23:44
Grymt pris! Har du en snygg fälg att hänga upp vattenslangen på ;)

Peter-C
2012-04-01, 13:07
Grymt pris! Har du en snygg fälg att hänga upp vattenslangen på ;)

:)))))) Absolut – kvarterets snyggaste slanghållare till kanonpris! Det blev så bra att den får ligga i reserv tills nästa kant kommer för nära…….

/Peter

Peter-C
2012-07-24, 23:57
Här är bilderna på den lagade Detroit fälgen som jag skulle lägga in för länge sedan.

(Vill ju testa denna funktion efter uppdateringen av forumet).

8990

"1125:- Den plana delen är nersvarvad - Helt ok, förvisso inte helt osynligt (mellan svarvningarna gammal / ny) men det kan man knappast räkna med. Troligen en av de svårare fälgarna"

/Peter

Cullberg
2012-07-25, 00:07
Såg riktigt bra ut!

Victor.b
2012-07-25, 12:27
Borde dom inte kunnat göra något bättre av den övergången?

Peter-C
2012-07-25, 17:14
Borde dom inte kunnat göra något bättre av den övergången?

Det är nog svårt att få samma stigning och djup i ”svarvskären” vilket innebär skillnad i ytan. Syns i vissa vinklar. Där brytningen syns är navet försänkt dvs ej plant, därför är det inte svarvat ända in i centrum. Jag är nöjd med resultatet.

/Peter