handdator

Visa fullständig version : Placering av VDO oljetrycksgivare? Golf G60



Glader60
2010-11-06, 22:30
Hallå.

Köpte mig en VDO Cockpit oljetrycksmätare billigt.
Nu ska jag köpa en givare till den och undrar lite vart jag ska placera den?

Borde väl lämpligen kunna sätta den där original oljetryckskontakt sitter dvs på oljefilterhållaren?

Eller är en annan placering lämpligare?

T.Gustavsson
2011-01-24, 22:29
Tar upp ett gammalt ämne.
Har även jag handlat vdo mätare och undrar samma sak. Samt vilken modell på givare man ska ha. Bilen det ska sitta i är en Golf MkII CL 1,6.

Tacksam för svar.

// Tomas

Altberg
2011-01-25, 07:32
Tja!

Denna adapter passar under oljefiltret...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Adapter-for-oljegivare/

Biltema har en oljetrycksgivare som passar i adaptern, hittade den inte på deras site dock. Den står vid hyllorna där alla 52mm mätarna är i butikerna.

T.Gustavsson
2011-01-25, 09:24
Funderade på en sån förut. Funderade även på att byta ut bottenpluggen i tråget mot en tempgivare. Bra idé eller är jag totalt ute och ror i cirklar?

// Tomas

Glader60
2011-02-17, 20:55
Vad gäller givare, finns det en uppsjö att välja på. Du ska ha rätt gänga först och främst.
Sen har du valmöjligheten att behålla din bils befintliga varning för lågt oljetryck.
Om du vill ha det så måste du välja vid vilket tryck din nya givare ska varna.

Kolla in PDF hos VDO (http://www.vdo.com/generator/www/com/en/vdo/main/hidden/downloads/replacement_parts/flc_sensors_instrumentation_en.pdf?redirect=false)

Vad gäller placering av givare ska jag sätta min där oljetrycksvakten sitter original, dvs ovanpå oljefilterhållaren.
Finns väl även de som har satt sina givare på andra ställen, beoende på vilket oljtryck de vill mäta.

En VDO mätare är en känslig sak. Men för att den ska visa rätt måste den få rätt signal från givaren.
Oljetryck är inget man vill ha fel mätning utav. Biltema... kanske funkar, vad vet jag.

Ang tempgivare för oljan borde du kunna sätta på oljefilterhållaren den med? Det sitter ju en där original, iaf på en G60... kanske alla Gti spec?

Lycka till!

/Rasmus

danno
2011-02-18, 14:27
satte min vid oljeuttaget till kompressorn. dvs på sidan av toppen. bara att byta ut banjobulten mot en dubbelbanjobult