handdator

Visa fullständig version : Pinnbulten sitter som Fabian - vad göra??



berlands
2010-11-06, 21:19
Behöver lossa pinnbultarna för avgasgrenröret på min Golf CL med HM-motor. Avgaspackningarna var kass och behöver bytas, och eftersom pinnbultarna var rejält rostiga så måste de bytas också.
Köpte en pinnbultsavdaragare ifrån Biltema, och den funkade riktigt bra.
Fått loss alla pinnbultarna utom en som sitter som berget. Vågar inte ta i alltför mycket för då går den säkert av och toppen är körd.

Provade att kyla pinnbulten rejält med kylspray för att få den att släppa, men ingen framgång.
Kört med 5-56 och annan rostlösare också, men verkar inte hjälpa.
Funderade ett tag på att hetta upp pinnbulten ordentligt och därefter spraya med rostolja för att få det att tränga in i gängorna. Men lite osäker på om man kanske försvagar bulten då så att den bryts av när man drar med avdragaren.

Någon som har tips på hur man ska bära sig åt?

/Berlands

Henrik.M
2010-11-06, 21:23
Värm den och låt den svalna.

Janne.M
2010-11-06, 21:35
om du drar åt två muttrar mot varandra så kan de röra på sig lite när du tar i. Om du istället svetsar på en bultskalle så flexar det inte och det kan släppa lättare, fast sitter motorn i bilen är det svårt att komma åt.

pudas
2010-11-06, 22:22
Varför byta om den bara är rostig? Ränsa gängorna med en gängback och smörj bulten med lite kopparpasta.

Henrik.M
2010-11-06, 22:30
Varför byta om den bara är rostig? Ränsa gängorna med en gängback och smörj bulten med lite kopparpasta.

För att dom har en tendens att gå av om dom är riktigt risiga.

TonyN
2010-11-07, 08:04
värme brukar få det mesta att släppa.. jag själv brukar använda en svetstång att dra loss pinnbultar med efter att jag värmt upp redigt..

berlands
2010-11-07, 13:22
>För att dom har en tendens att gå av om dom är riktigt risiga.
Helt rätt, bulten har ju gått av. :) Därför som den måste bytas.

Jag ska prova att värma och sen låta det svalna och se om den ger sig.
Funderar också på att försiktigt slipa bort lite aluminium precis runt mynningen där bulten sitter. Förmodar att bulten sitter som berget eftersom den rostat lite. Men ska prova att ge den lite värme och kärlek först. :)

/Berlands

Janne.M
2010-11-07, 18:45
Kört med 5-56 och annan rostlösare också, men verkar inte hjälpa.
/Berlands

5-56 och vissa andra "rostlösare" är inte det bästa... Det ska vara en "Penetrating oil" som tar sig in i gängorna etc.
Köp någon lämplig Würth produkt istället, visst det kostar men då har du bättre funktion också, låt spruta i omgångar, gärna under några dagar så det riktigt får tränga in och prova dra lös den sen utan att värma innan.

Vill du ha något att kyla med så köp biltemas "snabb rostlösare" då den kör ut drivgas samtidigt som kyler till -40 (enlig dem iaf). Ungefär samma som att hålla någon annan sprayburk tex komprimerad luft upp och ner och spruta, kallt som attans.

bullten
2010-11-07, 19:50
har man lite jävlar anamma och gott om utrymme så går det utan värme och smörja. Jag brukar knipa åt en svetstång runt bullten sen ta en slägga och dunka på ordentligt tills man har komprimerat 3-4 gängor, vips så är den lös.

berlands
2010-11-07, 21:53
5-56 och vissa andra "rostlösare" är inte det bästa... Det ska vara en "Penetrating oil" som tar sig in i gängorna etc.
Köp någon lämplig Würth produkt istället, visst det kostar men då har du bättre funktion också, låt spruta i omgångar, gärna under några dagar så det riktigt får tränga in och prova dra lös den sen utan att värma innan.

Vill du ha något att kyla med så köp biltemas "snabb rostlösare" då den kör ut drivgas samtidigt som kyler till -40 (enlig dem iaf). Ungefär samma som att hålla någon annan sprayburk tex komprimerad luft upp och ner och spruta, kallt som attans.

Aha, ska prova med bättre rostlösare. Varnånstans köper man produkterna ifrån Würth?
Tog i som attan efter att jag värmt på rejält med gas och sen låtit bulten svalna.
Men det resulterade bara i att bulten bröts av, dock halvvägs.
Ska lyfta av toppen så att man kommer åt ordentligt, det är inte speciellt mycket plats där vid torpedväggen.

/Berlands

berlands
2010-11-13, 12:13
har man lite jävlar anamma och gott om utrymme så går det utan värme och smörja. Jag brukar knipa åt en svetstång runt bullten sen ta en slägga och dunka på ordentligt tills man har komprimerat 3-4 gängor, vips så är den lös.

Aha, ser man på.
Mitt jävlar anamma bestod i att jag lyfte av toppen så att man kunde komma åt ordentligt, därefter borrade jag små 1mm hål precis vid sidan om bulten (bara några mm in i toppen) så att de yttersta gängorna släppte + att rostoljan kunde tränga in ordentligt. Körde med CRC:s penetrating oil med molybdendisulfid, den verkade funka bra. Lätt toppen ligga med bulten uppåt så att oljan kunde tränga in under flera dagar.
Därefter lyckades jag slutligen få loss bulten med hjälp av en rörtång som man tog i ordentligt med.
Det var _inte_ mycket kvar av bulten efter att den brutits av, så det var verkligen på gränsen att det gick att få loss den.

Nåväl, nu har toppen nya skinande pinnbultar, dags att lyfta på den på motorn igen!

/Berlands

bullten
2010-11-13, 16:56
vackert. kul att det gick, finns inget värre en när dem går av jämsmed toppen haha.