handdator

Visa fullständig version : golf-90 rp motor går bra i ca 30 sek sen börjar den skrutta och hoppa



vw1985
2010-11-04, 22:19
hej som rubriken lyder så går min golf bra endast i 30 sek på tomgång fast bara när den är kall sen börjar rykandet och motorn skunker från lite mer än 1000 rpm till drygt 500 rpm det är en golf-90 med rp motor och mono-jet va fan kan detta bero på och den slukar soppa satan och går fett

vw1985
2010-11-05, 18:24
det var ju m,ycket till hjälp

kim_gulle
2010-11-05, 20:10
Kan vara lambdasonden som farit. Vet inte så mycket om hur styrsystemet till en RP funkar men alla elektroniska motorstyrningar med lambda har en viss tid programmerad som säger att efter t.ex. 30 sekunder så ska den börja basera bränsleblandningen på lambdavärdet tillsammans med resten av givarna på motorn. Innan dess så går motorn utan lambda.

Anledningen till detta är att lambdasonden ska hinna värma upp sig så att den kan mäta som den ska. Har lambdan då sagt tack och hej så får ju styrboxen fel info och därav ger motorn fel blandning, i detta fall alldeles för fet.

Du skulle kunna pröva att koppla ur kontakten till lambdasonden och se om det blir nån skillnad då. Då känner styrboxen att den inte har någon lambda signal alls och kör då motorn på enbart de givare som sitter på motorn som den gör de 30 första sekunderna.

Detta funkar iallafall på digifant insprutningarna. Har man en kass lambda så kan man koppla ur kabeln och köra som vanligt men inte med samma prestanda som förut, men iallafall tills man har bytt sonden. :)

vw1985
2010-11-05, 20:14
tackar för det tipset lite dum fråga men vart går sladden från lamdan

Mini_me
2010-11-05, 20:48
det var ju m,ycket till hjälp

1: Helt fel sätt att börja sin tid på forumet som skrivande. Hövlighet och tålamod är regel.
2: Man använder punkt och stor bokstav när man skriver.
3: Sladden går från lambda sonden till kabelstammen men med ett kontakt stycke vid höger motor fäste.

Lycka till och detta är inte menat som nånting drygt eller spydigt..bara handfasta råd.

vw1985
2010-11-05, 21:05
1: Helt fel sätt att börja sin tid på forumet som skrivande. Hövlighet och tålamod är regel.
2: Man använder punkt och stor bokstav när man skriver.
3: Sladden går från lambda sonden till kabelstammen men med ett kontakt stycke vid höger motor fäste.

Lycka till och detta är inte menat som nånting drygt eller spydigt..bara handfasta råd.


sorry för ja va otrevlig sen stavning och skrivning är inte mein starka sida jag har nämligen dysleksi så de lär ni få stå ut me lite fel när ja skriver

kim_gulle
2010-11-06, 00:03
Det går för övrigt en vit och två svarta kablar (tror jag) från lambda sonden. Du skulle ju alternativt kunna börja vid sonden och följa kabeln tills du kommer till kontaktstycket. :)

vw1985
2010-11-06, 09:23
kablen går in i ett hölje med alla andra kablar

kim_gulle
2010-11-06, 12:27
kablen går in i ett hölje med alla andra kablar

Jasså? Sitter det inte ett kontaktstycke nånstans som på digifanterna för att man ska kunna byta lambdan bara sådär?

g-man
2010-11-06, 16:56
På RP så sitter en skarv vid ventilkåpan i bakkant mot växellådan. Det har det iaf gjort på dom jag kollat på.