handdator

Visa fullständig version : Avställning över vintern fråga



Sweeper
2010-11-02, 20:48
Hejsan!

Läste guiden här på forumet men har en fråga. Hur viktigt är det att ställa bilen på pallbockar om man tänker ha den ståendes i ca 5 månader?

MVH

Tommy H
2010-11-02, 21:39
Det finns risk för att däcken kan bli platta om de står på samma ställe under lång tid. Jag har aldrig råkat ut för detta så jag tror nog inte det förekommer så ofta med dagens moderna däck. Dock så kan det ju vara bra att se till att däcken är välpumpade. Så släng i ett halv kilo extra luft i däcken o låt den stå.

Sweeper
2010-11-02, 22:31
Tack för rådet! det ska jag göra :)

VWGolIV
2010-11-03, 12:49
De gånger ja ställt av bilen så har jag använt några skitfälgar med skitdäck =)

Glöm inte sätta in nån torrboll i bilen.

haaga
2010-11-03, 13:25
En kompis ace fälgar blev lite smått skeva efter att han hade bilen avställd en vinter. Gick inte att köra speciellt fort innan det började skaka i hela bilen så han fick skrota dom och köpa nya. Men nu pallar han upp bilen eller ser till att flytta lite på den med jämna mellanrum så det inte ska ske igen.

Sweeper
2010-11-03, 15:09
Hmm, låter scary, man kanske borde palla upp den ändå. Har inga skithjul liggandes i alla fall!

Teddy: Yes, har förberett det! läste hela guiden :)

kim_gulle
2010-11-03, 16:17
En kompis ace fälgar blev lite smått skeva efter att han hade bilen avställd en vinter. Gick inte att köra speciellt fort innan det började skaka i hela bilen så han fick skrota dom och köpa nya. Men nu pallar han upp bilen eller ser till att flytta lite på den med jämna mellanrum så det inte ska ske igen.

Kanske är därför som min bil skakar så förrebannat då när jag kör fort. Den hade ju stått i typ 2 år på samma ställe när jag köpte den..
Hjälpte inte att balansera skiten så det måste ju vara därför. Jävla skit, måste jag ha nya fälgar då kanske.

Sweeper
2010-11-03, 21:36
Lät inte som goda nyheter! men det verkar som bäst att vara på den säkra sidan o sätta den på pallbockar!

Tack för råden alla!

razer
2010-11-03, 21:38
Jag har haft min jetta stående på både gatdäck och R-däck och har aldrig haft några problem, visserligen har jag flyttat på bilen ett kanske fem gånger per vinter...

daniel_sandberg
2010-11-04, 12:48
Jag tycker att det låter otroligt att ett par fälgar ska kunna bli skeva/vinda/skadade av att stå stilla på. Ska dom inte klara av den belastning hur ska dom då kunna klara av att användas?
Ett par däck kan jag tänka mig att dom kan bli lite platta av att stå stilla men det är väl isåfall om man har lite luft i dom.

Bara min åsikt...

kim_gulle: Har du balanserat dom och fått bra värden så borde det ju inte bli någon obalans. Har du dock försökt balansera dom och ändå inte fått till så kan det ju vara något som har hänt.

haaga
2010-11-04, 17:25
Det kan nog låta otroligt men uppenbarligen så var dessa 17" aluminium fälgar från Ace såpass mjuka att de deformerades efter ett halvår på en stillastående s40. Men kan ju hända att kvalitén skiljer mycket mellan olika sorters fälgar?

daniel_sandberg
2010-11-04, 23:01
Kanske tur att det hände under tiden den stod avställd och inte efter motorvägen eller liknande. Tänk ett litet gupp i 110. Dom krafterna måste vara mycket kraftigare än när den är stillastående.

Sweeper
2010-11-05, 14:26
Får väl hoppas att det inte händer med någon här! livsfarligt med dåliga fälgar och man tänker inte på det. Frågan är hur man tar reda på om det är bra eller dålig kvalité?

Manny
2010-11-05, 16:40
När jag plockar ut min bil på våren när den stått still länge kan jag ibland uppleva viss vibration i däcken, men det brukar släppa efter nån kilometer och allt blir som vanligt.

a128
2010-11-05, 16:47
Jag har hör att man bör undvika hårda ytor tex. betonggolv just för att hjullagrena kan bli dåliga av att bilen står stilla länge, särskilt om det på samma golv

finns någon maskin av något slag som skapar vibrationer, ett mjukt golv tex. av trä är mera skonsamt ,

Mulder-_-
2010-11-05, 17:11
Ställer av min bubbla varje vinter, gjort i 13 år i rad nu, sommardäcken sitter på 15 tums plåtfälgar.
Den står still från september till maj(flyttas ej), varmgarage, betonggolv. Inga problem med obalans/skeva fälgar eller hjullager.
Ner med rutorna lite och av med ena batteripolen, sedan laddar jag på batteriet innan påställning.

Känns lite överskattat att ställa bilen på pallbockar, dock nämns vissa större alufälgar med lågprofildäck som verkar tagit skada, låter som dålig kvalitet...?

GTI-nissen
2010-11-05, 19:16
Näe, nu kan jag inte se detta längre utan att kommentera. ;-)
Fälgar som blir skeva och hjullager som tar skada. Ja, ja, alla får ju tro på det de vill...

Om bilen så stod med hjulen på luftkuddar så blir det ingen skillnad på de krafter som påverkar hjullagren. De tar lika lite stryk i vilket fall som helst.

Sweeper
2010-11-05, 23:28
Hälften säger att det inte spelar roll och andra halvan är emot :D

Men en sak är säker, det skadar nog inte att palla upp bilen :) (kommer inte kunna flytta på bilen emellanåt ändå).

Henrik.M
2010-11-05, 23:43
Eftersom ingen tänkt på det eller åtm inte skrivit det gör jag det.
Rota fram ett par gamla fälgar med däck eller åk på skroten och införskaffa en uppsättning billiga kompletta hjul.
Pumpa 3,5 bar i däcken & ställ undan bilen.
Då eliminerar ni problem med platta däck , skeva fälgar , fan och hans moster & ni kan enkelt flytta bilen vid eventull akut evakuering.........villet inte är lika enkelt om bilen står uppallad.

Sen att bilens hjullager tar stryk av att bilen står still en längre tid ,vad gör då isf bilens drivknutar och hjulupphängning vid en längre tids "onormal " vinkel på pallbockar. ;-)

Sweeper
2010-11-06, 23:21
Kan du vara snäll o lägga till det i FAQn?

Henrik.M
2010-11-06, 23:45
Kan du vara snäll o lägga till det i FAQn?

Inte jag som administrerar forumet. =)

MEN om man läser FAQ:n i ämnet noga står det följande.

uppsättning pallbockar är mumsmums att ställa upp bilen på. Ställ inte pallbockarna under karossen, ställ de under hjulupphängningarna så stötdämparna är i 'normalläge'. Fungerar det dåligt med pallbockar, sätt på ett par skitdäck då de kan bli lite ovala om bilen står länge.


Ungefär det jag skrivit , fast i annan formulering.

TonyN
2010-11-07, 06:58
jag har svårt att tro att fälgar kan bli skeva av att stå en längre tid men att däcken kan bli platta har jag varit med om efter bara nån veckas stillestånd, men har du ett par pallbockar över kan du ju lika gärna ställa bilen på dom så slipper du oroa dig över eventuella krångel när bilen ska ut igen..

Sweeper
2010-11-08, 17:12
Yes, har ställt undan bilen nu och den står på pallbockar o stöddämparna är i normalläge :)

jimZon
2010-11-09, 09:52
Lät inte som goda nyheter! men det verkar som bäst att vara på den säkra sidan o sätta den på pallbockar!

Tack för råden alla!

En fråga på det. Hur mår stötdämparna på bilen med att vara fullt "utpressade" i en hel vinter då?

badtab
2010-11-09, 10:06
Läst tråden inför avställning av min Gti, och jag gjorde som så att jag städade ut precis hela bilen från smulor och skit som kan locka till sig skadedjur, sen tvättade, polerade och lackskyddade jag bilen. Sen i med lite högre lufttryck i däcken, i med en torrboll och av med minuspolen..

Så nu får vintern gärna passera... =)

ThomasT
2010-11-09, 13:46
En fråga på det. Hur mår stötdämparna på bilen med att vara fullt "utpressade" i en hel vinter då?

Om man vill trassla med pallbockar så får man sätta dem under bärarmarna så fjädrarna är i "normalläge".

.

Sweeper
2010-11-09, 19:46
Vad händer om fjädrarna inte är i normalläge?

J.L
2010-11-10, 19:23
Vad händer om fjädrarna inte är i normalläge?

Ingenting... men stötdämparna tar antagligen skada (om inte t.o.m. rosta)