handdator

Visa fullständig version : Väghållning Golf R



vw-fantast
2010-11-01, 22:34
Hej

Tänkte under vintern skaffa bättre stabilitet till min Golf R. Tänkte min ny fjädring eller sänkning. Påverkar detta dcc och i så fall hur?

Lärde mig på kinnekulleträffen senast att jag behöver jobba med väghållning, vill ju ha en unik bil. Motorn tänkte jag inte göra något med direkt utan tänkte fixa vägållning om det går och även andra fälgar med andra däck till nästa års banträffar. Har fälgstorleken någon inverkan på bilens stabilitet? dum fråga kanske, skillnad mellan 17 å 19 tum?

Något råd om vilka fjädrar jag bör kika på?

ThomasT
2010-11-02, 00:15
Ska det göra skillnad på varvtider, eller ska det bara kännas rejsigt?


Angående fälgstorleken så känns 19" stabilare än 17", om det är samma typ av däck. Däremot så är ett 17" R-däck stabilare än ett 19" gatdäck.


.

vw-fantast
2010-11-02, 01:15
Hej

Varvtider. Fick en tung å lite klängig känsla på Kinnekulle å kunde konstatera att det är väghållning som det ska jobbas med, sen underlättar det ju inte att jag är en kass chaufför heller :(. Vad ska jag sikta på för dämpare, något tips?

Det blir R-däck antar jag, vill ju spara gatdäcken, 19 tummarna.



Ska det göra skillnad på varvtider, eller ska det bara kännas rejsigt?


Angående fälgstorleken så känns 19" stabilare än 17", om det är samma typ av däck. Däremot så är ett 17" R-däck stabilare än ett 19" gatdäck.


.

ThomasT
2010-11-02, 02:22
Hej

Varvtider. Fick en tung å lite klängig känsla på Kinnekulle å kunde konstatera att det är väghållning som det ska jobbas med, sen underlättar det ju inte att jag är en kass chaufför heller :(. Vad ska jag sikta på för dämpare, något tips?

Det blir R-däck antar jag, vill ju spara gatdäcken, 19 tummarna.

Om man ska få några större skillnader i varvtider så är det lite pyssel och inte helt gratis.

1. Största tidskapningen gör man genom byta till R-däck. Toyo R888 är poppis nu pga bra pris/prestanda.
235/40-18 på lätta fälgar, TeamDynamics Pro Racer 1.2 eller OZ racing Ultraleggera kanske...

2. Fixa till så bromsarna tål lite mer värme genom racebromsvätska tex Motul RBF600 och sportigare belägg. Jag vet tyvärr inte vad det sitter för dimensioner på R'en, men ett säkert kort är alltid att ringa Per på www.peansweden.com så fixar han något som passar dig.

3. Något Clubsport chassi... det enda jag hittar är KW's clubsport, de andra kanske inte är klara med sina än.

4. Camberplates om det behövs, jag vet inte hur mycket det går att justera på mkVI'n, men man bör ha uppåt 2.5grader.

5. Om balansen fortfarande är understyrd... så byt till grövre hämmare bak.

6. Haldex/AceCompetition uppgradering till Haldexen.


Det var väl enkelt... ;)

vw-fantast
2010-11-02, 11:13
Hej

Tack för råden! Det där fixar jag en förmiddag före elvakaffet :). Grövre hämmare, andra däck och fälg och camberplates blir det definitivt. Något att fixa med under vintern.

Tack än en gång för snabba svar.



Om man ska få några större skillnader i varvtider så är det lite pyssel och inte helt gratis.

1. Största tidskapningen gör man genom byta till R-däck. Toyo R888 är poppis nu pga bra pris/prestanda.
235/40-18 på lätta fälgar, TeamDynamics Pro Racer 1.2 eller OZ racing Ultraleggera kanske...

2. Fixa till så bromsarna tål lite mer värme genom racebromsvätska tex Motul RBF600 och sportigare belägg. Jag vet tyvärr inte vad det sitter för dimensioner på R'en, men ett säkert kort är alltid att ringa Per på www.peansweden.com så fixar han något som passar dig.

3. Något Clubsport chassi... det enda jag hittar är KW's clubsport, de andra kanske inte är klara med sina än.

4. Camberplates om det behövs, jag vet inte hur mycket det går att justera på mkVI'n, men man bör ha uppåt 2.5grader.

5. Om balansen fortfarande är understyrd... så byt till grövre hämmare bak.

6. Haldex/AceCompetition uppgradering till Haldexen.


Det var väl enkelt... ;)

wolfbane1967
2010-11-02, 14:14
Att du fick en "klängig" känsla beror mest på däcken. Jag har provat min Golf R med Toyo R888 och det blir en helt annan bil.

Är du inte en grymt duktig banåkare behöver du inte satsa på så dyra saker som clubsport chassi å kamberplattor. Tycker du ska prova H&R fjädrar ,bra belägg,stålomspunna slangar och ny olja till bromsarna samt ett bra däck!

itouch
2010-11-02, 16:44
Framförallt bör du satsa på en haldex gen4 box, då slipper du massa understyrning på banan och kan kapa tiderna ytterliggare.

Särås
2010-11-02, 18:22
Mycket bra tips i denna tråd, enda jag själv skulle avstå är just K&W chassiet, skulle vänta tills Bilstein eller H&R har grejer (om dom inte redan har)!

Annars så tycker jag tipsen ser seriösa och mycket bra ut! :)

mvh Jimmy Särås

itouch
2010-11-02, 18:25
Dålig erfarenhet av K&W?


Mycket bra tips i denna tråd, enda jag själv skulle avstå är just K&W chassiet, skulle vänta tills Bilstein eller H&R har grejer (om dom inte redan har)!

Annars så tycker jag tipsen ser seriösa och mycket bra ut! :)

mvh Jimmy Särås

wolfbane1967
2010-11-02, 19:34
Bilstein finns redan, B16- PSS10 heter dom och ligger på 1710 euro
H&R har Coilovers för 13 400:-
H&R har även krängningshämmare 5090:-
H&R Fjädrar 2995:-

Premis
2010-11-02, 19:52
Det billigaste "trimmet" för att kapa varvtider måste ändå vara en förarutbildning. Elementärt :).

edit: byter du till coilovers så kan du nog kyssa DCC bye bye om du inte hittar anpassade dämpare.

ThomasT
2010-11-02, 20:00
Bilstein finns redan, B16- PSS10 heter dom och ligger på 1710 euro
H&R har Coilovers för 13 400:-
H&R har även krängningshämmare 5090:-
H&R Fjädrar 2995:-

De har inte clubsportkit än, bara "vanliga" coilovers.

H&R har ju sin RSS variant, sedan har jag ett svagt(felaktigt?) minne av att Bilstein gör någon Nürburgring sättning som brukar vara mer bananpassad.

.

ThomasT
2010-11-02, 20:07
Mycket bra tips i denna tråd, enda jag själv skulle avstå är just K&W chassiet, skulle vänta tills Bilstein eller H&R har grejer (om dom inte redan har)!

Annars så tycker jag tipsen ser seriösa och mycket bra ut! :)

mvh Jimmy Särås

Du får gärna utveckla din syn på det hela Jimmy.

När jag diskutera coilover fabrikat till Porschen med vår mest kända chassi-ingenjor(jag gissar du vet vem jag menar) så framhöll han KW framför både H&R och Bilstein. Han till och med såga BilsteinPSS9 lite.... Tyvärr har jag glömt detaljerna, vilket är synd.

.

wolfbane1967
2010-11-02, 20:09
Det har vart mycket reklamationer på KW.

ThomasT
2010-11-02, 20:14
Det har vart mycket reklamationer på KW.

Åfasen. Var det någon speciell V-variant som inte lirar eller generellt?


.

tuvor
2010-11-04, 19:14
Kan säga om man har DCC så behöver man absolut inte uppgradera chassit mer om man inte vill sänka den mer. DCC fungerar bra med en vanlig sänkningsats ifrån tex H&R.

Dock Rekomenderas nya klossar och bättre bromskylning till bilen om du ska åka bana.
Jag totalskrota Skivor och klossar fram under några intensiva varv på Anderstrop.
Det mesta hängde nog på att klossarna var för mjuka, skivorna i säg är kalas 345mm orkar med en del

vw-fantast
2010-11-04, 22:29
Bra tips. Har även jag tänkt på att göra något åt bromsarna.



Kan säga om man har DCC så behöver man absolut inte uppgradera chassit mer om man inte vill sänka den mer. DCC fungerar bra med en vanlig sänkningsats ifrån tex H&R.

Dock Rekomenderas nya klossar och bättre bromskylning till bilen om du ska åka bana.
Jag totalskrota Skivor och klossar fram under några intensiva varv på Anderstrop.
Det mesta hängde nog på att klossarna var för mjuka, skivorna i säg är kalas 345mm orkar med en del

Särås
2010-11-08, 14:03
Hej Thomas!
Jag skrev ett väldigt långt inlägg som svar men lyckades på något sätt radera i stället för att posta det!
Så skriver ett nytt svar dock kanske inte lika långt denna gången!

Jag vill även förtydliga att det är högst privata åsikter och inte så att jag är ute efter att smutskasta ett företag eller liknande för egen vinning!

Så, jag har under många års tid köpt eftermarknads chassien till mina privata bilar och under senare år även till olika kundersbilar!
Dessutom har jag fått äran att provköra en hel del roliga och fina bilar i mitt liv med diverse chassien!

Jag kan säga att det finns chassien som jag älskat på diverse olika bilar, chassien som förändrat bilens egenskaper så mycket mer än vad jag trott vart möjligt och gjort bilarna till sådana dräpare på banträffar så det är helt sjukt!
Exempel: Min Audi RS4 med STASIS Öhlins tävlings chassie! Innan har jag kört på den bilen H&R Nürburgring coilovers och testkört Audi RS4 med i stort sett alla fjäderben som jag vet finns på marknaden till och med olika "no name" grejer från Kina!
Bland det värsta jag någonsin kört är faktiskt K&W på en RS4 (B5)! Bilen blev ännu mer Audi och dessutom så som "vanligt" med K&W så är det en för hård retur även på dom "mjukaste" lägena! Jag tycker att en bil med K&W chassie har en retur som gör att det känns som att bilen studsar fram, eller studsar upp efter varje kompression och studsar upp lite lite för mycket för att sedan sjunka tillbaka till normal typ!
Det är inte bara på Audi RS4 som jag noterat detta med K&W benen, det är på min f.d Honda Civic Type-R -02, det är på en kunds Alfa Romeo 156 GTA -03, det är på min egna Honda S2000 (där jag i ren desperation monterade H&R Nürburgring coilovers och blev så nöjd att jag sedan hade kvar bilen i ca 5 år), det är på diverse Golf GTi mk5 och pricken över i det är på en Porsche 997 GT3 RS som Manthey Racing har byggt för Nürburgring! Den var HEMSK att köra om Du frågar mig, returen gjorde så man tappade grepp eller iaf var känslan så när man gick på attack över kurbsen! Om det var så att Du tappade grepet? Troligen inte men när Din känsla blir att Du inte har grep så vågar man inte gå lika fult genom olika "stötigare" partier!
Jag kan rabbla olika bilar och referenser på varför jag tycker som jag gör och varför jag personligen inte gillar K&W och även i företaget iof rekommenderar andra leverantörer!
Men bortser man från min känsla som förare (jag är ju trots allt bara en glad amatör) så har jag även reflekterat över hur många K&W ben som går sönder, jag har råkat ut för det på 2 av 3 privata bilar med K&W ben!
Lägger jag sedan till kund bilar så blir statestiken nog ca 5 av 10 (det är ca ska jag säga och det kan mycket väl ha blivit mycket bättre och jag har kan jag erkänna sett mindre och mindre fel på K&W fjäderbenen så troligen har dom höjt nivån på fabriken lite)!
Men fortfarande så tycker jag att det vart mycket fel och det intressanta är att på min Honda Civic vet jag att den nya ägaren av bilen fick byta samma främre fjäderben bara 1 år efter att jag bytt dom för andra gången!
Så vad jag inte gillar med K&W är för hård rebund och för mycket trasiga fjäderben!

Dock är K&W en av världens 3(?) största på fjäderben till eftermarknaden och borde ha den platsen av en anledning!?
Dessutom vet jag att många tyska race team kör just med K&W så kan vara så att jag bara inte litar på känslan man får med den hårda rebunden på deras fjäderben!?
Men ska tillägga att jag har ju hyfsat mycket attack för att vara amatör i min körning och Mattias min kolega är lite mer snäll mot materialet dock nästan lika snabb som mig och även han hyser ett vist hat med bilar som har K&W grejer och då pratar vi bara vad han tycker i körkänsla!
Dock är ingen av oss experter eller för den delen sämre än att ringer en kund till vår butik och säger att dom SKA HA K&W så erbjuder vi det dock så flickar vi mer än gärna in vår egna reflektion då vi inte vill lura kunder!

Angående övriga chassien så gillar jag Bilstein PSS9/PSS10 samt H&R Nürburgring coiloversen som finns, det är bra billiga och faktiskt bekväma dämpare som levererar bra med fart på bana och fortfarande går att använda på gata till och från jobbet!
Utan att det blir för stötigt eller hopigt! Dock så är det personliga åsikter och jag vill påpeka att det jag tycker är mjukt eller normalt behöver inte betyda det för någon annan än mig!

Vad som fungerar på en Golf R vet jag inte vi har inte monterat eller sålt nå chassie till en sådan, dock så har vi gjort det flera gånger till Audi S3 och där måste jag säga att både H&R och Bilstein har fungerat helt underbart enligt mig!
Har dock inte testat någon S3 eller Golf R med K&W så får låta det vara osagt hur den beter sig med dom fjäderbenen!

Så lite kortare version av det jag skrev tidigare då det jag skrev tidigare var mer referenser och mycket om olika bilar och känsla osv!
Olika värden på ett fjäderben eller en fjäder säger inte alltid hur det fungerar i verkliga livet, det är lite som dyno mätningar enligt mig, man får en effekt siffra och det är alltid skit kul men man får inte en effekt siffra som är under verkliga förhållanden hur man än vänder och vrider på det!
Det är därför som GIAC och även vi mäter effekt på dyno men mappar på väg.
På väg under upprepade körningar när luftflöden och CV värden osv osv osv gör sig påminda samt temperaturer på olika plan spelar in som man verkligen kan få fram en driftsäker lösning enligt oss! Även där finns det fler åsikter än det finns tuners tror jag!

Som jag skrev mycket bra rekommendationer i denna tråden för trådskaparen och jag är glad att se att det är en hög och bra nivå på detta VW Forum!
Har skickat ett mail för att fråga hur man blir "sponsor" men inte fått nå svar, får se om man får det tids nog?

Ha en bra dag!
mvh Jimmy Särås

Särås
2010-11-08, 14:07
Thomas,
Ska vi dessutom diskutera luftkylda Porschar och K&W för det är väll det Du funderar på privat så kan jag bara referera till min, Bilstein benen är fel för konbana men helt jäkla underbara på bana!
Har kört några med K&W och bortser man från returen så är dom mer konbane dämpare än Bilstein men på bana skule jag aldrig välja dom inte heller på almän väg!
Jag är inte för den skullen helt nöjd med mina Bilstein till Porschen men Intrax eller olika race lössningar fårn Öhlins är lite för dyra för mig just nu känner jag, eller det är iaf mer än vad jag vill lägga!
Vill jag däremot ha någonting "mitt i mellan" kanske jag skulle testa någon av alla H&R´s allternativ till Porschen!

Lycka till!
/Jimmy Särås