handdator

Visa fullständig version : Sprint Booster till Golf GTI/R?



RRW
2010-10-28, 23:03
Sprint Booster http://www.sprintbooster.nu/ från KCR är recenserat i nya Teknikens Värld (nr. 23):

"...anordningen monteras på gaspedalens kontakt snabbt och enkelt med plug-in metoden. En liten kontakt med tre olika körlägen monteras på lämplig plats på instrumentpanelen, och vips så har man tre olika motorkaraktärer...
Ett knapptryck så lyser lampan grönt och sportläge är aktiverat. Och banne mig vilken skillnad på karaktär! Man behöver trycka ner gaspedalen bara lite så bär det iväg som bara den. Tryck en gång till och lampan är röd, så kallat race-läge, och här behöver man bara nudda gaspedalen så känns det som om man ger full gas..."


Sprint Booster är ingen ny uppfinning utan konceptet har funnit länge. Dom tre olika lägena har jag däremot inte sett förut.

Någon som testat eller planerar att testa?
Det vore intressant att höra hur det känns på en DSG-låda.

Janne.M
2010-10-29, 00:36
Enda den där gör är väl att programera om gaspedalens "acceleration" ie du får fullgas utan att ha tryckt ner pedalen helt, helt á la oseriösare chiptrim för att det ska "kännas" som fler hästar

Crille82
2010-10-29, 02:07
En pryl som ställer om gasspjället för 2900 spänn, en riktig "scam".

Efter allt negativt man hört om KCR-boxar sjönk trovärdigheten ytterligare...

kim_gulle
2010-10-29, 03:50
Hehe, slår vad om att jag kan löda ihop en anordning med samma funktion på en helg med lite motstånd och förstärkare. xD
Bara 3 lägen? Fan det lär nog gå att bygga dit 20 om man vill. :)

RRW
2010-10-29, 07:11
Klart som korvspad att det inte ger fler hästar. Men man slipper lagget vid gaspådrag. Värt att prova tycker jag.

Crille82
2010-10-29, 14:18
Klart som korvspad att det inte ger fler hästar. Men man slipper lagget vid gaspådrag. Värt att prova tycker jag.

Men varför inte bara programera om gasspjället?

vw123
2010-10-29, 15:06
...men hur svårt är det att trampa på gaspedalen om man vill gasa? Orkar man inte röra foten ett par millimeter till så tycker jag inte att man skall åka så fort ;)

Sorry - bara att inse att man inte tillhör målgruppen...

Marcus
2010-10-29, 15:12
...men hur svårt är det att trampa på gaspedalen om man vill gasa? Orkar man inte röra foten ett par millimeter till så tycker jag inte att man skall åka så fort ;)

Sorry - bara att inse att man inte tillhör målgruppen...

Kan bara instämma, låter som riktigt trams. Ungefär i samma klass som när man satte kartongbit i framhjulet på cykeln när man var liten och fick känslan av att det gick lite snabbare :)

RRW
2010-10-29, 15:23
Detta var inte poppis bland GTI-ägare. Jag ångrar att jag tog upp det :-) För några år sen när detta kom till Mercedes och framförallt då AMG så blev det riktigt populärt och fortfarande är. Det handlar inte om att man slipper gasa mer utan att en stor del av lagget försvinner, dvs man kommer iväg snabbare. Skit samma, fel publik. Låt tråden dö :-)

VWGolIV
2010-10-29, 21:56
Man behöver inte låta tråden dö för det.

Men alla väljer ju själv vad dom vill stoppa in i bilen. Sen finns det dom som tror på det och dom som inte tror på det.

Just gtiklubbens folk känner jag att de vill ha seriösa trimningar, dvs lämna in bilen, mappa o justera efter just ens egna bil och inte
något chip som är universal.

Fast smaken är som baken, dvs delad och denna pryl fyller säkert sin funktion på något sätt men verkar överflödig.

RRW
2010-10-30, 13:03
Ja du har nog rätt. Jag gillar 0-100km/h tider och med en sån här, eller liknande, kan man nog bara skala av en en tiondel eller så.
Kanske onödig pryl.

Särås
2010-11-01, 00:33
Jag vet inte om det gör bilen så mycket snabbare?
Tror snarare att det är som några här är inne på att gasspjälet öppnar upp fult i tidigare läge?
Nu vet jag inte exakt men jag är inte helt övertygad om att produkten verkligen är en produkt för att höja "prestandan"!?
Men skulle vara intressant att testa och se om det verkligen ger någonting i huvudtaget på tillexempel 0-100km/h tiden!
mvh Jimmy Särås

T-mek
2010-11-01, 10:17
Detta får mig osökt att tänka på "snabbgashandtaget" man kunde köpa till moppen på Hobbex på 80-talet... "För snabba och riviga starter" Mouahahahaa... :-D