handdator

Visa fullständig version : Byta bromsrör Golf MK2



berlands
2010-10-27, 21:21
Börjar bli dags att byta bromsrör på min Golf CL-85.
Besiktningsgubben tyckte nog verkligen det var dags för Bettan att kasta in handduken, han satte en 2:a på ett av de längsgående bromsrören trots att det inte alls såg kasst ut.
Men tji får han, jag tänker byta samtliga rör istället. :)

Någon som har bra tips på var man bäst köper sådana? Såg att mekonomen har, men de verkade rätt dyra. Dock var de nog färdigbockade där, kändes det som.
Något mer man bör tänka på? Ska man måla dem med t.ex. zinkfärg eller är det bättre att smeta på underredsmassa eller dylikt direkt?
Inget mer man bör tänka på för att besiktningsgubben ska bli nöjd och glad...?

/Berlands

a128
2010-10-27, 22:08
Eftersom du bor i helsingborg, styr mot biltema och köp metervara 5 eller 10 metersrulle, samt passande nipplar, verktyg 19837
ta bort det gamla röret, forma det nya efter det gamla och kapa i exakt samma längd och det blir dessutom snyggt och prydligt

rostskydda inte bara rören utan hela bilen tex. spray biltema Tunn, penetrerande rostskyddsolja 500ml 362429 denna är inte så kladdig,
är det riktigt rostig så är dinitrol ML det bästa att förbehandla med, ta sedan underedsmassa på dom mest utsatta ställerna tex.
362412

var rädd om bilen den blir ju en veteran om 5 år

dom rör som mekonomen mfl. säljer är som regel 5 cm för långa

berlands
2010-11-01, 19:18
Eftersom du bor i helsingborg, styr mot biltema och köp metervara 5 eller 10 metersrulle, samt passande nipplar, verktyg 19837
ta bort det gamla röret, forma det nya efter det gamla och kapa i exakt samma längd och det blir dessutom snyggt och prydligt

rostskydda inte bara rören utan hela bilen tex. spray biltema Tunn, penetrerande rostskyddsolja 500ml 362429 denna är inte så kladdig,
är det riktigt rostig så är dinitrol ML det bästa att förbehandla med, ta sedan underedsmassa på dom mest utsatta ställerna tex.
362412

var rädd om bilen den blir ju en veteran om 5 år

dom rör som mekonomen mfl. säljer är som regel 5 cm för långa

Aha, tack för tipset!
Var lite inne på att använda Biltemas rör och kona själv, men hittade bara koningsverktyg som kostade 1100:-
Så det hade blivit lika dyrt som att köpa färdiga rör.
Men det verktyget du tipsade om kostade bara 299:-, så det blir perfekt!
Köpte koppar/nickel-rör, de verkade lite styvare och mer rigida än kopparrören.

Och ja, tänker rostskyddsbehandla hela underredet när man ändå är igång.
Bilen är rätt fin undertill, blivit Tectylbehandlad både av förra ägaren och av mig. Så det är lönt att satsa lite där.

En annan sak som är kul med Bettan är att hon är utrustad med luftkonditionering, och det måste ha varit oerhört ovanligt på den tiden!
Det var ju superförbjudna R12 på den tiden, men jag har konverterat systemet till R143a. Så anläggningen funkar perfekt och ger skön svalka på sommaren. T.o.m. bättre fräs i kylan än min Golf IV CL ifrån 2000. :)

/Berlands

Fredrix
2010-11-01, 20:04
Såg att mekonomen har, men de verkade rätt dyra. Dock var de nog färdigbockade där, kändes det som.

Ang. mekonomen, du får kopparrör i rätt längd, dvs du får forma dem själv.
Nu har du ju redan köpt rör så nu spelar det väl mindre roll...