handdator

Visa fullständig version : Identifiera en kass lyftare?



mackan1
2010-10-27, 12:51
Hej,

Jag skaffade mig min tredje Golf II i serie häromveckan, denna gången en GTI 16V från -88.
Det kanske inte var världens bästa köp för det låter de illa om övre delen av motorn nu, ett knackande ljud. Jag misstänker att det är en/eller flera lyftare som har gått sönder. Hur identifierar man en lyftare som har gått sönder? Finns det något smidigt sätt utan att plocka isär alltihop?

Mvh
Marcus

kim_gulle
2010-10-27, 15:44
Det är inte säkert att du ser det heller om du plockar isär skiten. Det kan vara inuti lyftaren som det är paj.
Men en grej som man kan göra är att ta en lång metallstav, typ en lång förlängare till spärrskaftet, och sätta den mot ventilkåpan ovanför lyftarna och sätta örat mot staven. På så sätt kan du flytta staven runt motorn och kolla vart det låter mest. Låter det mest uppe nånstans på ventilkåpan så är det mest troligt att nån lyftare inte är så frisk. Då är det bara att köpa en uppsättning med 16 stycken, montera av insuget, ventilkåpan och kammarna och slutligen byta lyftarna.

Välkommen hit förresten. :)

mackan1
2010-10-29, 21:43
Det visade sig visst att ett vevlager gått åt pipan, förmodligen det ljudet som fortplantade sig uppåt i motorn. Blev lite större operation än vad jag vänta mig.
Jäkla meck hehe

Tack så mycket!
/Marcus