handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Konstigt ljud på Tsi 1.4 170hk



dorian
2010-10-26, 01:06
Min bil låter lite konstigt tycker jag, det är när man gasar fullt från låga varv, sen försvinner det på högre varv, el så är det så att det kanske inte hörs lika mycket. Knackande ljud som försvinner på högre varv, men inget när den står på tomgång då är den tyst, det låter inte likadant när man varvar upp den sakta utan bara när man trycker på gasen ordentligt.

Det låter lite som en diesel, lite knackande ljud, låter som det kommer från höger sida när man sitter och kör.
Som sagt det är när man gasar fullt från låga varv då låter det lite som en diesel, lite svårt att beskriva ljudet med ord, nån mer som kör med likadan motor kanske känner igen det.

Vad kan det vara är det normalt och har ni också hört det på era tsi 1.4?
Jag är lite orolig garantin går ut snart..

Mini_me
2010-10-26, 08:25
En tanke är att du lämnar in bilen (med arbets order inte bara "nån som lyssnar") och ber VW kolla....och om det då skulle bli problem efter garanti tiden har du iaf påtalat det INOM garanti tiden = mkt lättare att få igenom saker.

Tips från insidan=)

dorian
2010-10-26, 18:53
Det är ingen sån garanti, jag fick 3 månader el 500mil av säljaren på volvo där jag köpte den.

a128
2010-10-26, 20:10
Det är inte kompresson som låter när den laddar ?

Mini_me
2010-10-26, 20:12
Det är ingen sån garanti, jag fick 3 månader el 500mil av säljaren på volvo där jag köpte den.

Ändå större anledning att lämna in för diagnos..få saker på papper och skriv upp namn och datum.

pudas
2010-10-27, 14:48
Dom här motorerna med FSI-insprutning låter ibland lite åt dieselhållet, spec då dom är kalla. Har man sen en dålig spridare så kan det nog låta mer om dom. OBS! Det här med spridare är bara en vild gissning, ett missljud kan ju vara mer eller mindre vad som helst, bäst är nog att låta en kunnig bilmekare titta på den.

a128
2010-10-27, 15:33
Min förra bil med 1,6 Fsi kunde ha dieselkaraktär när man körde på 95 okt men tog man 98,99okt alt. 95 okt spetsat med en rejäl sup E85 eller enbart E85 så försvann denna karatär, min nuvarande Tsi har ingen sådan karaktär men är byggd för att köras på 95okt , jämför med 1,6 Fsi som är byggd för 98 men kan köras på 95okt med begränsad prestanda och högre förbrukning,

numera har all 95 oktanig bensin 5% brännvin inblandat som motverkar detta litet
detta kommer troligen i framtiden höjas till 10% vilket håller på att genomföras i bla. Finland,

man kan ju testa med 99 oktanig bensin för att se om det försvinner
i Uddevalla finns 99okt att tanka hos shell NORDMANNERÖDSVÄGEN 1

Marcus
2010-10-27, 15:51
TSI 1.4 170hk är inte (T)FSI.

HK GT
2010-10-28, 12:30
Det är nog kompressorn som låter.upp till ca 3200 varv.Låter lite åt diesel hållet!!Och som sagt kör ej longlifesrevice.1 år eller 1500 mil.

pudas
2010-10-28, 17:33
TSI 1.4 170hk är inte (T)FSI.

jo 1,4 TSI motorn har insprutning av FSI--typ, d.v.s direktinsprutning av bensin i förbränningsrummet.

dorian
2010-10-29, 02:59
Det är nog kompressorn som låter.upp till ca 3200 varv.Låter lite åt diesel hållet!!Och som sagt kör ej longlifesrevice.1 år eller 1500 mil.

Ja det kan nog va så, den låter upp till ca 3.000 varv. är det normalt? Det gör den bara när man trycker gasen i botten, om man trycker ner gasen i botten sakta så låter han inget. jag har aldrig haft en bil med kompressor förr så jag vet inte hur den ska låta. Boost mätaren går högst upp så den laddar bra och går skit bra.
jag kör alltid på bf 98 och inga långa service, fick den ny servad vid köpet , nu har jag bara kört 200mil

HK GT
2010-10-29, 21:20
Ja det kan nog va så, den låter upp till ca 3.000 varv. är det normalt? Det gör den bara när man trycker gasen i botten, om man trycker ner gasen i botten sakta så låter han inget. jag har aldrig haft en bil med kompressor förr så jag vet inte hur den ska låta. Boost mätaren går högst upp så den laddar bra och går skit bra.
jag kör alltid på bf 98 och inga långa service, fick den ny servad vid köpet , nu har jag bara kört 200mil

Ja det är normalt...