handdator

Visa fullständig version : Skydda dörrlister mot frost (Mk4)



Golfbjörnen
2010-10-25, 10:40
Hej,
Jo jag tänkte på det där med att dörrlisterna inte är som vanligt gummi riktigt, utan känns lite mer som nån slags lite "lurvig" list i dörrhålet. Och dörrarna har inga specifika lister alls. Hur skyddar man sig bäst mot att dörrarna fryser fast i morgonfrosten? Vågar man ha sån silikonspray eller vad det är, längs de där lite håriga listerna?

/Gb.

Premis
2010-10-25, 11:17
Varje gång jag tvättar så brukar jag gå över lister osv. i dörren med microfiber. Då torkar det upp rätt ok. Har aldrig fått problem med fastfrusna dörrar/knarrande lister efter att jag infört den rutinen. Innan däremot meckade jag med silkonspray osv. men det blev mest pankaka av det hela. Håll det rent och torrt istället, funkar för mig iaf (på alla möjliga bilar). Dessutom ser bilen fräsch ut när man öppnar dörrarna, ta lite varje gång så till slut så är det helt rent dessutom.

VWGolIV
2010-10-25, 11:23
Som premis skriver så är det viktigt att listerna är torra o fina, tvätta gärna dem nån gång då och då.

Silikonspray fungerar, jag använder dock ett industrispray men hitta nått som kanske är vattenavvisande.

Golfbjörnen
2010-10-25, 12:08
Okej! Testar med dessa förslåg då. Tack så mkt.

/Gb.

Falcor
2010-10-25, 13:27
Står bilen ute så är det dock svårt att hålla den torr....märkte i morse att alla dörrarna satt som bara den på min bil....blir till att stoppa i kupévärmaren idag.

P-plats.se
2010-10-25, 13:38
Står bilen ute så är det dock svårt att hålla den torr....märkte i morse att alla dörrarna satt som bara den på min bil....blir till att stoppa i kupévärmaren idag.

...jag fick klättra in genom passargerarsidan i dag! :(

VWGolIV
2010-10-25, 14:37
Jag brukar bara öppna dörren *ler*

Exelon
2010-10-25, 20:50
Beror ju på vart man bor oxå ;) Här uppe i djupa skogen så kan man ju prova att hålla dom torra. Men är det kallt (inte skåne kallt) utan rikigt kallt.
Så spelar det ingen roll hur torr man har listerna, helst när det har varit frusen nederbörd. Enda som fungerar är garage brukar har rullande schema på dom bilarna sambon och jag har om vem som får vara i garaget. Helst efter snöfall annars brukar kupévärmaren räcka.