handdator

Visa fullständig version : Golf Gti 16v -97 går orent mellan 2700-4000 varv.



LF GTI
2010-10-23, 18:41
Hejsan!

Jag har ett problem som jag skulle behöva ha hjälp med att lösa.

Jag har en Golf gti 16v -97:a som har gått ca 17000 mil. Den har krånglat från och till ända sen jag köpte den för ett antal år sedan. Det började med att den inte ville starta (ca 3 år sedan). Detta åtgärdades genom att byta tändkablar, fördelarlock och tändstift, vilket hjälpte.

Bilen gick bra i ca 1 år. Sedan började den att gå orent, med orent menar jag att den "blurrar" och hackar sig fram. Detta orena kom och gick, bilen kunde gå hur fint som helst när den startades och sedan när jag kört ett par mil kunde den börja att gå orent. Under denna tiden kunde den gå fint under långa perioder, många månader. Men ju längre tiden gick började den att gå orent tätare och tätare och idag så går den knappt aldrig rent.

Jag har haft den inlämnad hos olika mekaniker utan resultat. Det hela försvåras av att det inte står något när de läser av felminnet vilket gör att de får chansa och byta ut del efter del och prova sig fram. En annan sak som försvårar det hela är att den inte alltid går orent, utan kan gå rent då jag ska lämna in den. En tredje sak är att bilen går som mest orent mellan 2700-4000 varv. vilket förbryllar alla. Under 2700 varv går den orent men inte alls lika mycket och över 4000 så går den nästintill helt rent. Alla gånger jag har haft den inlämnad har de varit helt inne på att det har att göra med tändsystemet.
Delar som har bytts ut det senaste:
Rotor
Motor temp. sensor
läst av lambda sond vilken hade bra värden
tändspole

Att skriva detta inlägg är min sista utväg då inget annat hjälper.
Är det någon som har en aning om vad det är som är fel?
Är det någon som har varit med om liknade problem med sin VW?

Tacksam för svar

kim_gulle
2010-10-23, 21:54
Har du bara läst av lambdan och inte prövat att byta den? Kan vara en idé att pröva byta den isåfall även fast att den kanske visar rätt, för det är ju inte säkert att den fungerar som den ska när du ligger mellan dem varv som du pratar om. Det kan vara så att den helt enket inte hänger med och skickar fel signaler till boxen.

Har du prövat att koppla ur den och köra utan lambda? Kan bli skillnad då.
Min farsa har en MK2 special med datasprut och den lamdan är kass och bilen betedde sig ungefär såhär fast aningen värre.
Drog ur lambda kontakten och kör utan lambda så gick bilen som innan fast inte riktigt optimalt, men det där ryckiga försvann.
Sen skulle du ju kunna pröva att lämna in spridarna på spridartvätt också.

Men symptomen du har tycker jag låter som att nåt inputvärde till styrenheten är fucked. Det har uppstått fel där komponenter är kassa, men skickar ändå rätt signaler.

T.ex. att lambdasonden skickar lambdavärde 1 hela tiden, men i själva verket så är värdet i avgaserna kanske 1.2, vilket är mycket tunnare blandning än vad det ska vara. I princip så kan lambdan hakat sig, eller helt enkelt tolkar värdena fel och skickar likförbannat rätt signaler, vilket gör att styrenheten ger motorn en helt ostökiometrisk blandning.