handdator

Visa fullständig version : Kylfläktar på max/kall motor



Berg
2010-10-22, 18:45
Hej!

Har fått ett problem med min golf 2.0 FSI. När jag startar motorn och den är kall (temp. visare på min) så drar kylfläktarna igång på maxfart inom några få minuter. Detta sker även om AC:n är avstängd. Fläktarna fortsätter sedan att gå så tills motorn är varm och återgår sedan till normal drift. Oftast så kan man även få normal drift om man startar om motorn då tempen är 70-90 gr C. Har kollat en del och vad jag kan se så sitter det en tempgivare vid motorblocket på utgående flöde till kylaren och en givare direkt efter kylaren. Vad kan man mer tänka sig än tempgivarna? Relä? Är det någon som har tillgång till ett elschema, beskrivning av vad säkringarna går till (ej komplett beskrivning i instr. bok) så tar jag gärna emot den infon.

a128
2010-10-22, 19:31
Det kan vara nämnda givare vid utloppet som spökar
se gärna mera här:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13177-Golf-04-kylarfl%E4kt-g%E5r-ofta&p=127930&highlight=#post127930

det finns en likadan givare vid kylaren
men kan man läsa av felkoder så kan det ge mera fakta om vad som är fel
diagnostikuttaget finns framför Vä knä

Berg
2010-10-25, 08:11
Tack för info!

Berg
2010-11-12, 20:44
Temp. givare bytt och nu fungerar fläktarna som vanligt igen. Läste av felkod innan och hade då P0118 samt kollade även värde från givaren vilket var -40 gr C i samband med kallstart.