handdator

Visa fullständig version : Motorstyrning 1,4 AUA



Larsevert
2010-10-20, 09:25
Motorn sitter i en fabia från -01, förvisso ingen vw men maskinen är ju vanligt förekommande så jag hoppas ni ursäktar.

Felkod 17559, bilen har 2009 lämnats till bilelexperten i uppsala. Man har bytt reglersond och mapsensor, till detta många timmars felsökning. Bilen inlämnad 4 ggr utan att problemet löstes(motorlampan tänds efter ca 20 mil). Eftersom det verkade tveksamt om meken kunde lösa problemet och verkade ovillig att forsätta har jag kört vidare.

Bilen går förövrigt bra, något ojämn tomgång vid halvarm motor. Bilelexperten menade att kamremsinställningen kunde orsaka problemet, det kan jag nu utesluta eftersom den servicen nyss är gjord. Har själv bytt diagnossond och tempgivare, det sistnämda pga startsvårigeher vid kall motor. Att den kan vara seg att starta berodde dock inte på temgivaren, bilen startar fint om man låter bränslepumpen snurra några sek innan man kör startmotorn(backventil??).

Har läst att kärvande avgasåterföringsventil kan orsaka detta problem, men detta avfärdades av bilfirman, de hade funktionstestat denna. Vad tror ni?

Efter en längre körning i (hög)mototvägsfart slocknade nu lampan, men tändes igen i morse. Lampan brukar tändas på tomgång efter landsvägskörning. Bilen rullar 17mil/dag och har gått 21000mil, enklare service sköter jag själv.

Tacksam för lite goda råd.

a128
2010-10-20, 12:31
Felkod 17559 kan vara en antydan på att den får för lite bränsle

evt. är det soppapumpen som inte hänger med riktigt längre

om den inte går magert för att ni har tankat kopiösa mängder med E85/etanol

detta kan man kolla genom att lossa på bränslereturen när motorn/bränslepumpen är ingång

då det ska stömma ut bränsle

är bränslefiltret någongång bytt ?

Larsevert
2010-10-20, 12:41
Att byta bränslefilter verkar var en bra ide. Bilen är annars servad enligt plan till 13000 mil på den stora märkesverkstaden i uppsala. De sista två åren i min ägo gått ca 7000 mil och "hemservad" bortsett från kamremsbytet.

Kan tillägga att bränletryck, tankventilation och tjyvluft kollades vid den stora felsökningen.

"Lamdaadaptionsvärden" visade åt det magra hållet men vissa mätningar var det ok, enligt meken.

Har inte tankat etanol.