handdator

Visa fullständig version : Auktoriserad verkstad "provkör"....



wibmag
2010-10-19, 15:40
Om man lämnar in bilen för byte av ett litet myntfack, är det då OK att den är "provkörd" i 1,2mil med en förbrukning på 1,2liter milen(!) och någon har lyssnat på Metallica? Det är vad jag funderar på just nu.

tisu001
2010-10-19, 15:48
1,2l/mil på så kort sträcka betyder inte tokkörning tycker jag, dom kanske har letat parkering på gården efter jobbet?

wolfbane1967
2010-10-19, 15:52
Det är bara att be å få tala med verkstadschefen! Dom har ingen anledning att köra din bil 1,2 mil om dom bara bytt ett myntfack. Jag fotar alltid min mätarställning nu för tiden innan jag lämnar in en prestanda bil

soyd
2010-10-19, 15:55
Jag litar inte på folk så jag är alltid på plats själv, och är det prov körning på G så ser jag till att sitta i passargerar sätet...

Men när du frågade dem varför dom provkört den, va sa de då?. De arbetet du beskriver här känns inte som att man måste prov köra efter det?. Räcker väll att man kör ut den ur verkstaden och parkerar den.

men det kanske finns en rimlig förklaring om du frågar ?

/mvh soyd

Fors
2010-10-19, 16:12
Råkade själv ut för detta. Ett enkelt oljebyte är inte anledning att rejsa inne i stan med min bil.
Synd för honom att det var en kompis han drog mot =)

Knata ner och slog näven i disken och lät dem veta ett och annat
Fick då, hör och häpna, från verkstadschefen höra att "Nej så får man ju inte göra, vi har sagt till dem innan, jag är ledsen..."

Premis
2010-10-19, 16:53
1,2l/mil på så kort sträcka betyder inte tokkörning tycker jag, dom kanske har letat parkering på gården efter jobbet?

Det vart då en jävla stor parkering ..

Mini_me
2010-10-19, 19:27
Självklart ska man inte provköra på det sättet som du beskriver. men varför byte dom myntfack? Missljud eller slitage?
oavsett så är det skandal och du ska självklart ta upp detta med Verk.chef!

Gti
2010-10-19, 20:17
Fotar alltid min mätarställning + genomsnittsförbrukningen (mätare 2) för att säkerställa att de inte buskör. Gillar aldrig att lämna ifrån mig bilen och är med så långt det är möjligt.

Skulle direkt ringa / gå dit och ställa dem till svars. Skitdåligt att inte respektera att bilen inte är en demo. Hur kul är det att veta att bilen varvats (förmodligen) hårt på kall motor?

Min förra golf misstänker jag rejsades lite väl en gång på drygt 1 mil där felet redan var konstaterat och bytet inte krävde mer än en sväng runt hörnet. Då ringde jag upp verkschefen där jag bodde då och ifrågasatte. En förbrukning på 25l/100km kändes inte rimligt och på min lugna körning hem gick den inte ner nämnvärt heller...jag var j-vligt förbannad kan man lungt säga. Det hela slutade med ord mot ord och jag orkade inte bråka vidare.

wibmag
2010-10-19, 21:39
Det var alltså det lilla facket nedan till vänster om ratten som skulle bytas(skrammel i handtaget).
Verkmästaren ringde om att bilen var klar och när jag hämtade ut nycklarna nämde han att dom inte hunnit provköra
men han hoppade att problemet skulle vara löst. Helt ok så långt, men när jag startade bilen var stereon på, någon hade rotat
låångt ner i SD-kortet o hittat låtar jag själv hade glömt fanns där...
Sen var det som sagt 12 km körda, 1,2 l/milen kanske inte är så mycket, men någon
har ju helt klart kladdat och kört med bilen för mycket utan anledning och utan verkstadschefens kännedom.
Fortsättning följer, nästa gång ska jag skriva om något kul istället....

Gti
2010-10-19, 21:45
Edit: I och för sig kanske 1.2 mil ändå är ok med tanke på hur sporadiskt mitt rassel från handskfacket kan vara. Ibland är det helt tyst för att plötsligt börja rassla så det kan ju vara så enkelt att de bara tagit en vända för att säkerställa att det inte börjar låta. Hade personligen tyckt att det varit ok och om bilen är kall + lite tomgång blir det lätt över litern på en kort sträcka.

Edit 2: Men, lyssnar man på Metallica lär man ju inte höra något rassel såklart :-p