handdator

Visa fullständig version : Halvljus, fläkt & torkarna slocknar under färd?



Patrikt
2010-10-19, 09:20
Hej!
Detta är mitt första inlägg här och skulle vara tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med mitt problem. Är inte någon höjdare på att meka och grejja, men detta är något som jag bara måste få till, annars säljer jag bort biljäveln :P

Jag har en Golf III -94 som fläktarna, halvljuset & torkarna slocknar på under färd. Det kan vara borta mellan 5-30sek och inträffar ofta när det är lite kallare/fuktigare ute. Helljuset fungerar fortfarande och om man startar om bilen så kommer halvljuset/fläktarna & torkarna tillbaka?
Vad kan detta bero på?

Nyligen är en service gjord på bilen där alla stift byttes och det är ett nytt batteri i bilen.

Otroligt tacksam för svar. :)

Janne.M
2010-10-19, 10:22
Hej!
Detta är mitt första inlägg här och skulle vara tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med mitt problem. Är inte någon höjdare på att meka och grejja, men detta är något som jag bara måste få till, annars säljer jag bort biljäveln :P

Jag har en Golf III -94 som fläktarna, halvljuset & torkarna slocknar på under färd. Det kan vara borta mellan 5-30sek och inträffar ofta när det är lite kallare/fuktigare ute. Helljuset fungerar fortfarande och om man startar om bilen så kommer halvljuset/fläktarna & torkarna tillbaka?
Vad kan detta bero på?

Nyligen är en service gjord på bilen där alla stift byttes och det är ett nytt batteri i bilen.

Otroligt tacksam för svar. :)

Du tappar alltså X och/eller 15 spänningen när du kör? Nu gissar jag bara men kanske är glapp i starttändkontakten? (sitter bakom nyckeln/tändningslåset) eller dess kabelhärva? Har du tung nyckelknippa? du ska helst inte ha mer än själva nyckeln så att det inte ligger och belastar.

Patrikt
2010-10-19, 10:28
Du tappar alltså X och/eller 15 spänningen när du kör? Nu gissar jag bara men kanske är glapp i starttändkontakten? (sitter bakom nyckeln/tändningslåset) eller dess kabelhärva? Har du tung nyckelknippa? du ska helst inte ha mer än själva nyckeln så att det inte ligger och belastar.

Jag tappar allt 3 sakerna samtidigt när jag kör. Har ingen tung nyckelknippa, utan bara bilnyckeln. :(

pekka kiiskilä
2010-10-19, 10:41
Nästa gång det händer kan du ta tag i nyckeln och vrida lite på den inte stänga av bilen om ljuset startar så har du hittat felet,

Jag fick byta på min golf 75a nyligen den hade exakt samma fel.

Patrikt
2010-10-19, 10:50
Nästa gång det händer kan du ta tag i nyckeln och vrida lite på den inte stänga av bilen om ljuset startar så har du hittat felet,

Jag fick byta på min golf 75a nyligen den hade exakt samma fel.

ok, då ska jag prova det. Om det nu skulle vara så att lyset startar efter det, vad är det som ska bytas då? :)

pekka kiiskilä
2010-10-19, 13:37
Starttändkontakten som ska bytas det är ett vanligt fel på mk1-3.

Patrikt
2010-10-19, 14:18
Tack för snabbt svar
ok måste man köpa hela tändmodulen eller går det att få tag i bara den där 3-poliga kontakten och bara byta den?

Patrikt
2010-10-19, 14:19
Starttändkontakten som ska bytas det är ett vanligt fel på mk1-3.

Tack för snabbt svar
ok måste man köpa hela tändmodulen eller går det att få tag i bara den där 3-poliga kontakten och bara byta den?

pekka kiiskilä
2010-10-19, 15:15
Man byter enbart tändkontakten det är inte så svårt att byta samt delen är inte så dyr,

Fråga på VAG eller Mekonomen om kontakten dom brukar ha den delen hemma.

Patrikt
2010-10-19, 15:22
Man byter enbart tändkontakten det är inte så svårt att byta samt delen är inte så dyr,

Fråga på VAG eller Mekonomen om kontakten dom brukar ha den delen hemma.

Ok, då ska jag prova det. Tack så mycket för hjälpen!

Janne.M
2010-10-19, 15:45
Har för mig att den kostar 375 eller 415kr på VAG så köp på mekonomen eller MECA eller nåt annat då den kostar mellan 150 - 200kr där.