handdator

Visa fullständig version : Knakande framdörr GTI VI



Gti
2010-10-18, 19:49
När jag kör över ojämnheter eller vid acceleration från stillastående knakar det från förardörren. Nästan helt säker på att det är dörren som behöver justeras och att knaket har med låskistan/mekanismen att göra och hur det ligger an mot själva "ögglan" i ramen som låser dörren.

Nu till frågan: Hur snabbt kan en verkstad justera dörren och kan det räcka med att smörja med något? Isåfall vad? På Amerikanska forum hänvisas till "lithium grease" men vad detta motsvarar på Svenska vet jag inte...

DPC
2010-10-19, 08:06
Återkoppla gärna när du vet mer, jag har samma fenomen på min R. Det låter som att ljudet kommer från B-stolpen och av mina tidigare erfarenheter så beror det på en feljusterad dörr. Har personligen varit lat inte och tagit tag i det..

Hooloowoo
2010-10-19, 08:24
Lithium grease är väl sånt däringa Litiumfett.

Jag har det också, men bara ibland. :) Men man kanske skulle ta tag i det nån dag å få dörrn rättjusterad...

DPC
2010-10-19, 08:51
Jag hade en 206 GTI för många år sedan och den led av knarr i b-stolpen. På Peggan var det dock lätt att justera järnet (infästningen) vid b-stolpen så oljudet försvann (behövdes spännas in lite), på Golfen har jag ingen aning om hur det ska gå till. Konstruktionen ser annorlunda ut med dold infästning i b-stolpen.

jimZon
2010-10-19, 11:13
När jag kör över ojämnheter eller vid acceleration från stillastående knakar det från förardörren. Nästan helt säker på att det är dörren som behöver justeras och att knaket har med låskistan/mekanismen att göra och hur det ligger an mot själva "ögglan" i ramen som låser dörren.

Nu till frågan: Hur snabbt kan en verkstad justera dörren och kan det räcka med att smörja med något? Isåfall vad? På Amerikanska forum hänvisas till "lithium grease" men vad detta motsvarar på Svenska vet jag inte...

Jag har samma på min GTI och hade det även på min Audi A3 från 2001. Då var det listerna som spökade. Jag "smörjde" in listerna med sådan där "silikongrejs" som man har för att listerna inte skall frysa fast, då försvann nästan allt ljud. (På min A3:a så bytte de listerna).

DPC
2010-10-19, 12:28
Aha! Det ska jag prova omgående!

wolfbane1967
2010-10-19, 13:55
Det har jag på min Golf R åxå.
Det är inget ovanligt. Det beror med stor sannolikhet att gummilisterna knarrar mot karossen,det går inte undgå.Det är dörren som rör sig i förhållandet till karossen, mycket på grund av att det är hårt chassi på bilarna.

Smörj listerna med vinter silikon så blir det bättre

VWGolIV
2010-10-19, 14:12
2 gånger om året smörjer jag både lister och gångjärn m.m.

Så jag har sluppit massa knarr på min IV.

DPC
2010-10-19, 15:09
Det har jag på min Golf R åxå.
Det är inget ovanligt. Det beror med stor sannolikhet att gummilisterna knarrar mot karossen,det går inte undgå.Det är dörren som rör sig i förhållandet till karossen, mycket på grund av att det är hårt chassi på bilarna.

Smörj listerna med vinter silikon så blir det bättre

Aha, du är tillbaka i Golfträsket?!

wolfbane1967
2010-10-19, 15:12
Aha, du är tillbaka i Golfträsket?!

=) Jajjemän.

Bilder kommer i R tråden.

Gti
2010-10-19, 20:10
Tack för alla svar! Vilket märke/produkt ska man köpa när det gäller sån där list-silikon-smörj? Intressant att det verkar vara så vanligt. Återkommer med resultat. Om det inte hjälper blir det ett besök på Vag.

För övrigt, någon som lider av skramlande handskfack också? Har bytt mitt en gång men nu är det rassel igen :(

jimZon
2010-10-19, 20:33
Tack för alla svar! Vilket märke/produkt ska man köpa när det gäller sån där list-silikon-smörj? Intressant att det verkar vara så vanligt. Återkommer med resultat. Om det inte hjälper blir det ett besök på Vag.

För övrigt, någon som lider av skramlande handskfack också? Har bytt mitt en gång men nu är det rassel igen :(

Nej, jag har haft inne min bil för skrammlande dörrar och höger solskydd.

Hooloowoo
2010-10-19, 21:46
Jimzon: Vet du hur de löste solskyddet..? Mitt vänstra skramlar lite då och då också.. :)

DPC
2010-10-20, 07:48
Hmm, det verkar som det finns en del irriterande typfel för Golf VI. Mitt solskydd skramlar också... Jag har dock varit lat och inte reklamerat ännu. Genom att öppna spegeln ca 2 cm, precis innan lampan tänds så försvinner skramlet..

Hooloowoo
2010-10-20, 15:26
Hmm, det verkar som det finns en del irriterande typfel för Golf VI. Mitt solskydd skramlar också... Jag har dock varit lat och inte reklamerat ännu. Genom att öppna spegeln ca 2 cm, precis innan lampan tänds så försvinner skramlet..

Eller att ge det ett slag. I all välmening förstås.. :)

oph
2010-10-20, 15:31
Har samma knak i vår GT, sprayade vanligt vaselinspray i alla dörrlåsen o lite på byglarna som sitter i karossen, o vips var den så tyst som man kan förvänta sig av en ny bil. Se hur länge det varar...

Peter

jimZon
2010-10-20, 17:48
Jimzon: Vet du hur de löste solskyddet..? Mitt vänstra skramlar lite då och då också.. :)

Jag vet inte vad de gjorde. Men nu skramlar även VÄNSTER solskydd! :) Jag tror Helmut var packad när han skruvade ihop min bil.

outrunner
2010-10-20, 18:20
Du skulle låtit José skruva ihop din bil, det har jag gjort.. 3 år 5500 mil, inte ett skrammel..

Jetta Tsi-07 (Mexicobyggd)

P.

TheDeadDorkster
2010-10-20, 18:56
En liten fundering, ni har ju nästan nya bilar där det ännu är garanti? Då är det ju bara att låta era lokala återförsäljare hantera detta som garantiärende.

polomannen
2010-10-20, 21:45
Finns ett speciel prej fett man anväder till lås kistorna.
Kommer inte nammnet på det men det hjälper vid knackande vid gupp vid körning.

Gti
2010-10-27, 19:41
Åkte in till VW och de sprejjade lite silikonbaserad CRC-sprej i låskistorna och det tystade knakandet direkt. Det fanns också en teknisk servicebullentin (TSB) på problemet så helt ovanligt är det uppenbarligen inte.

Sålunda, någon justering av dörr var inte nödvändig i mitt fall.

Raven
2010-10-28, 12:12
Jag har också ett skrammel men från passagerarsidan (när jag kör över ojämnheter, vet dock inte vartifrån ljudet kommer). Har påpekat felet för VW på Lidingö i samband med första oljeservicen 1200mil. De verkade skita i felet och nu skallrar passagerardörren klart osnyggt när man spelar musik på högvolym. Gäller en GT 2010. Hur listade ni ut att det var dörren som lät?

Har fortfarande stora problem med att bromsarna skrapar när jag bromsar mjukt inför rödljus. Suck känns som om Helmut var lite dragen när han byggde min bil.

Gti
2010-10-28, 12:39
I mitt fall var det väldigt tydligt att det var någonting med dörr och lås som skapade oljudet. Ett tips kan vara att spela hög musik och därefter sätta dig på passagerarsidan och trycka på panelerna. Förhoppningsvis ligger väl skramlet på dörrens insida, lätt tillgänglig och bör upphöra om du trycker rätt. Lycka till!

Peter-C
2011-01-18, 21:46
Lätt oljud från framdörr.

Köpte litiumfeet (CRC) på sprayflaska idag för att få tyst på ljud från låskista - låsbleck. Det har märkts mer sista veckan då vägarna blivit ojämna i tövädret.

Fråga: Vitsen med litumfett är det att det går bra ihop med plast?

Man kan ju lika väl kunna använda olje baserat fett, (om man fick in det vilket inte är så lätt). Litiumfettet är ju tunnflytande direkt när det kommer ur burken för att sedan bli tjockt.

/Peter

Micke_t
2011-01-19, 13:44
Om jag verkligen lyssnar noga så hör jag lite skrammel (vet inte hur jag annars ska beskriva ljudet) från någonstans vid b-stolpen. Är det samma ställe som ni andra hört ljud ifrån?

Peter-C
2011-01-19, 19:17
Om jag verkligen lyssnar noga så hör jag lite skrammel (vet inte hur jag annars ska beskriva ljudet) från någonstans vid b-stolpen. Är det samma ställe som ni andra hört ljud ifrån?

Yes. Tror det uppstår mellan plast haken i dörren å någon metall. Det lät inget idag när jag körde till jobbet. Förhoppningsvis har "smörjan" effekt.
/Peter