handdator

Visa fullständig version : Köpa importbil



berlands
2010-10-17, 11:13
Funderar på att köpa en begagnad Golf 3 ifrån 97 som tredjebil här. :)
Det verkar finnas rätt många som är importerade.
Vågar man köpa en sådan?
Vad ska man tänka på att kolla isåfall?
Är det svårare/omöjligt att få tag på vissa reservdelar om det är så att det är en modell som kanske enbart såldes i Tyskland?
Några tips?

/Berlands

VWGolIV
2010-10-17, 11:50
Inga problem, jag har en variant som e import.
Man märker ju skicket och om det stämmer med miltal, dvs hur rostig är karossen, sliten inredning osv.

Reservdelar är samma oavsätt import eller svensksåld.
Kan vara något dyrare i försäkring men det är också det ända tror jag.

Är helnöjd med min importbil =)

Henke
2010-10-17, 18:29
Håller med. De importbilar jag har haft har egentligen varit i bättre skick än de svensksålda, betydligt mindre rostskador än svensksålda. Miltalet får man ta med en nypa salt, men det spelar kanske inte så stor roll på bilar i dessa prisklasser.

Dave the brave
2010-10-17, 18:59
Håller med ovan ang. rost, brukar vara mindre av den varan på importbilar. Jag hade en Corrado som var importerad från tyskland, enda nackdelen med den var att den var något dyrare i försäkring än motsvarande svensksålda bil. Den hade även extramonterad imobilizer (elektronisk startspärr) vilket en del förs.bolag tydligen kräver av en importerad bil.

Idag är det såpass lätt att få tag i bildelar från tyskland så om Volkswagen i Sverige inte kan få fram delarna så går det nog att få tag i dem på annat håll.

J.L
2010-10-17, 19:24
Rent praktiskt det enda som skiljer är väll egentligen halvljus-automatiken, men den går att koppla om.

Jag hade en golf mk3 -94 med 1.4 liters motor, kunde inte hitta i några papper att den
var import, men samtidigt såldes inte 1.4an i sverige... men fick aldrig någon lösning på det.
Den var lite svårare att hitta några delar till hursomhelst.

berlands
2010-10-17, 21:30
Rent praktiskt det enda som skiljer är väll egentligen halvljus-automatiken, men den går att koppla om.

Jag hade en golf mk3 -94 med 1.4 liters motor, kunde inte hitta i några papper att den
var import, men samtidigt såldes inte 1.4an i sverige... men fick aldrig någon lösning på det.
Den var lite svårare att hitta några delar till hursomhelst.

Men importbilar har heller ingen strålkastarrengöring? Eller hur är det?
Kan ju vara rätt bra att ha på våra salt/smutsdränkta vägar.
Kan man ju iofs fixa i efterhand, kofångaren med munstyckena + en pump kostar väl inte så mycket....

/Berlands

Lillen
2010-10-20, 01:03
Men importbilar har heller ingen strålkastarrengöring? Eller hur är det?
Kan ju vara rätt bra att ha på våra salt/smutsdränkta vägar.
Kan man ju iofs fixa i efterhand, kofångaren med munstyckena + en pump kostar väl inte så mycket....

/Berlands

Spolningen är bara skit.
Ut och tvätta av på en mack istället.
Slipper du fylla spolarvätska var femte minut åxå.

J.L
2010-10-20, 19:59
Spolningen är bara skit.

Håller med, har inte fungerat tillfredställande på någon bil jag känner till med
högtrycksspolning... (och de med torkare stannar)

Marcus
2010-10-24, 20:42
Rent praktiskt det enda som skiljer är väll egentligen halvljus-automatiken, men den går att koppla om.

Jag hade en golf mk3 -94 med 1.4 liters motor, kunde inte hitta i några papper att den
var import, men samtidigt såldes inte 1.4an i sverige... men fick aldrig någon lösning på det.
Den var lite svårare att hitta några delar till hursomhelst.

Golf 1H såldes i Sverige som CL 1,4 60hk.

VWGolIV
2010-10-24, 22:15
Jag gillar Golf IVs strålkastarrengöring, den är kanon tycker jag och skulle mer än gärna haft det på min mk3a då jag bor på grusvägar.